VW har aldrig vunnit WRC på hemmaplan, Meeke till M-Sport (??), Tidemand snabb på shake down, Tom K. kan bli historisk i VOC, Emil med ”playmate” och Roland i rätt ”racemode”!

BloggNeuvilleIdag om en vecka är WRC ADAC Rally Deutschland i full gång om allt går som det ska och då med extra tryck på Volkswagenteamet. Inte bara för att man tävlar på hemmaplan utan än mer att den tyska tävlingen är den enda återkommande i WRC-serien som man aldrig lyckats vinna. Nu är man i gott sällskap då ingen annan tysk heller lycktas med detta, istället har Citroén varit överst elva gånger och en för Hyundai (bilden från 2014 som säkerligen Hyundai vill se igen). Snacka om tuffa pix för ”Das Auto”!
Både Sebastien Ogier och Jari-Matti Latvala har varit ledning bland vinodlingarna runt Trier i västra Tyskland strax intill Franskbelgiska gränsen, men aldrig fått lov att vina istället har båda fått ”retired” i resultatlistan. Rally Germany 2014Bäste Polo R WRC-åkare är nu Andreas Mikkelsen/Ola Fløene med tredje platsen 2014 och nu är så klart VW-bossen Jost Capito taggad till tänderna för att ändra på det här nesliga misslyckandet. Rallyt är det första rena asfaltrallyt (nåväl där är ju en hel del grus och lera på vägen…) och betecknas som ett av de tuffaste i VM-serien. Finns fog för smeknamnet ”The beast” då det ofta blir många både ”moments” och ”drama”…
I fjor var vi bästa Polo och självklart vill vi gärna förbättra detta nästa helg, menar Mikkelsen.
Men vi får inte glömma mina teamkamrater och framförallt inte min kompis, fjolårsvinnaren Thierry Neuville i Hyundai!
Tack vare avåkningen i Finland trillade Mikkelsen ner från andra plats till fjärde en poäng efter Mads Östberg.
Målet är att återta andra platsen och dessutom en plats bland de tre bästa i tävlingen!

*
På både brittiska och franska rallysajter/bloggar spekuleras det nu i att Kris Meekes tid som Citroén-förare snart är över. Idag hängde även Ericsson Motorsport på och spekulerar i att Meekes skifte till M-Sport bara är en tidsfråga. Kan inte påstå att att spekulationerna känns helt gripna ur luften efter att teamchefenYves Matton öppet visat sitt missnöje med nordirländarens sätt att hantera sin fabriksstyrning.
Detta samtidigt som varken Ott Tänak eller Elfyn Evans riktigt levererat de resultat som Malcolm Wilson förväntat sig, kan innebära en öppning för Meeke. Kanske behöver han inte ens putta ut någon av de båda Ford-piloterna då ryktet säger att man kan tänka sig en tredje Fiesta i WRC. Tror säkert att Wilson gillar tanken på ännu en brittisk förare i sitt brittiska team.

*
BloggTidemandPontus Tidemand/Emil Axelsson är nu peppade till tusen inför kommande Rally Malaysia i Asia Pacific-Mästerskapet. På gårdagens/dagens shake down (lite klöddigt med tidsomställningen) var Pontus och Emil lite snabbare än förste utmanaren indiern Gaurav Gill, båda i MRF-Skoda R5. På Twitter visar Emil upp ”picknick-korgen” som sitter säkert fastspänd ovan på det ena av de två reservhjulen. Finns ingen anledning att betvivla Emils analys av tävlingen.
En stor utmaning väntar!

*
BloggRöklandAlltid kul när man hittar skandinaver på de stora rallyseriernas hemsidor och idag kan man på ERC:s nyhetssida läsa om norrmannen Steve Røkland. Artikeln handlar om hur det är att köra ett ”familje-team” i ERC. Att man är imponerad över 23-åringen från Kongsvinger som ligger trea i Junior-ERC är inte att ta miste på. Man ställer frågan om taktiken inför finalen i Junior-avdelningen nu i tjeckiska Clin Barum Rally som blir Steves första besök i rallyt. Han hoppas på att hinna med test före då asfalt inte är hans favoritunderlag.
Målet blir att säkra en plats på pallen, men det blir svårt eftersom där är så många andra bra asfaltåkare i klassen, menar Røkland.


Långtifrån asfalt men ändå av traditionen ett snabbt rally är Kils ”Rally Killingen” som är först av höstens deltävlingar i Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally. Även VOC-general Roger Fransson delar min bedömning då han i pressmeddelandet beskriver dom så här ” Killingen bjuder alltid på fina och bitvis mycket snabba vägar”, det sistnämnda får mig nästan att rysa i hela kroppen. Knappt fyra och en halv mil värmländska rallyvägar väntar det stora startfältet med nästan 70 ”Voc:are”.BloggKim
Den stora frågan är om SMK Hörbys Tom Kristensson som redan säkrat segern i Sverige-Serien och nu kan bli historisk då han i händelse av seger gör det ”omöjliga”, tar 150 poäng av 150 möjliga. En som säkerligen vill förhindra detta är Osbys Kim Nilsson (bilden) som senast i AM Snapphanerally återigen fick se sig slagen av Tom. Revanschsugen på helt neutral mark? Jag tror så och gissar att Kim och kartisen Oskar Almquist håller med …
I B-klassen är det Fredrik Eckhardt som leder hårt pressad av Per Allo medan det hos C-förarna står mellan André Nygren och Daniel Thorph.
Om VOC Mekonomen Rally Elit A 2015 har varit Tom Kristenssons år så gäller i högsta grad samma sak för juniorklassen och Elias Lundberg.
Med en seger i Kil kan han definitivt säkra segrarna såväl i SverigeSerien som i SommarSerien, berättar Fransson.

*
BloggEmil1 BloggEmil2Undrar om vi här hemma riktigt förstått hur stort Emil Bergkvist/Joakim Sjöbergs EM-guld med R2-Opeln egentligen betraktas i ”hemlandet” Tyskland. När jag så ser den nya fräscha annonskampanjen där man pumpar EM-titeln för Opel Adam blir jag än mer övertygad att tyskarna fattat grejen bättre än mången svensk. BloggEmilTop of the line är så reklamfilmen med ”Playmaten” Doreen Seidel som får sig en åktur med Emil i samband med Rally Wartburg (tror jag åtminstone det är).

*
BloggPatrikIdag släpptes den svenska ”line up” inför landskampen i rally mot Norge i samband med East Sweden Rally. Med namnen Fredrik Åhlin-R5-Fiesta, Robin Friberg-R5 Citroén, Mattias Jirvelius-R5 Fiesta och Patrik Johansson R5-Mitsubishi (bilden) är 4WD laget fixat.

*
BloggRallyKadettDuggar tätt med Opel-Spotting, igår var 940-åkaren Lars Mårtensson och dreglade runt bland olika Opel-modeller i Billinge. Samtidigt hittade Jan Bonving den här väldigt fina Opel Rallye Kadetten vid träffen i Färjestaden. Måste säga att detta är en av de finaste representanterna för Rallye Kadett jag sett på länge. Just detta att man inte fallit för frestelsen att sätta på ”fräcka” icke tidstypiska aluminiumfälgar ( har aldrig suttit annat än plåtfälgar på dessa bilar under tävlingsperioden 1968-71). Likaså sitter den lilla tunna kromlisten runt skärmkanterna där den ska. Ofta som den inte sitter monterad vilket klart försämrar helhetsintrycket. Fyra Hella-ljus i fronten, kofångarhornen avskruvade, bilen har helt klart en ägare som fattat vitsen med att renovera och återställa en antikvitet. Full pott från mig!

*
BloggRolandPå söndag är det dags för Skyttesvängen, SMK Örkelljungas RS-tävling och dit ville Roland B. komma fulladdad för att knäcka Tyko N., Erik A., Robin S. med flera. Riktigt hur han skulle komma i rätt ”racemode” visste han inte förrän han i torsdags ”åkte roadbook” till TV-Svängen med Kjell-Åke Jönsson. Som vanligt när nöden är som störst, är hjälpen som närmast och den här gången kom den i form av en silverfärgad Opel Astra och Kjell-Åke. Efter en hel dag och över tjugo mil i högerstolen känner sig nu Roland mogen att möta vem som helst, var som helst och på vilket underlag som helst. Så se upp på söndag Tyko & Co…

*
BloggGääsEn del frågor ställdes efter gårdagens bild på Rune Nilsson med tröjan ”Moor Gääs. Nou Breiks” och så mycket är klart att det inte är någon form av göingsk dialekt. Istället berättar både Rune och Per Andersson att det kommer från finske Escort föraren M Gääs, kartläsare N Breiks. Som det kan bli…

*
BloggLördagTvå veckor sedan förra gången, precis som planerat och detta betyder ny Motorlördag i morgondagens Kristianstadsbladet. Den här gången med Thobias Svensson som jagar RM-guld och så klart även ”Motorlistan”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *