91 till South Swedish Rally och Tidemand kör R2-Fiesta, Ingmar hittade på Jylland och jag är för SBF!
Totalt 91 anmälda blev det när anmälan till South Swedish Rally stängdes och det tror jag är en siffra som arrangörerna är nöjda med. Tyvärr är där som vanligt inga ”WRC-storfräsare” utanför Sverige som längre är intresserade att köra SSR. Mest namnkunnige ”icke-svensk” är norrmannen Eyvind Brynhildsen sin Mitsubishi. Han lär inte räcka till att blanda sig i toppstriden varken i klassen Otrimmat 4WD eller totalt.
Storfavorit i min värld är Mats Jonsson och som förste utmanare ser jag två, Jerker Axelsson eller Eddie Hörbing. Jari Saarinen är snabb men tråkigt nog brukar WRC-Focusen inte alltid fungera som den borde. Ramona Karlsson kommer att göra grusdebut med WRC-Skodan och bör kunna placera sig minst på bättre halvan av de tolv anmälda. Tråkigt nog verkar det som att Jocke Grahn står över SSR även i år …
Pontus Tidemand har gjort helt rätt och taggat er ett snäpp och kommer till start med en Fiesta R2, samma bil som han åker Junior-WRC med. Klokt!
Nu blir klassen Otrimmat 2WD rena rama getingboet där Fredrik Åhlin i likadan Fiesta lär bli största hotet mot Pontus. Blir helt klart en spännande uppgörelse mellan de båda ”juniorerna”.
Största klassen är Trimmat 2WD med drygt trettio anmälda och det är även här som alla skåningarna återfinns. Namnen publiceras utan inbördes rangordning utan i bokstavsordning så ingen ska känna sig överkörd, Mats Andersson, Rickie Borgström, Johan Green (bilden), Hans Johansson och sist av de fem Thord Johansson. Vem som blir bäste skåning i det här gänget är jag inte man nog att avgöra, kan dock konstatera att Mats verkar ha bäst utgångsläge eftersom han kör Opel…
*
Den historiska delen av rallyt blev ingen jättesuccé, nio anmälda när tiden gick ut. Dessutom tror jag att där egentligen bara är åtta då norrmannen Anders Kjaer är anmäld med en Renault Twingo R2 i klass 2 för bilar upp till 1976. Tror inte konkurrenterna kommer att acceptera den bilen i den klassen. Jag kan ha fel…
Kul är dock att hitta premiärsegraren i SSR från 1976 Jan-Erik Lundgren i anmälningslistan. Jan-Erik kör nu som då Opel Kadett GT/E.
*
I helgen kördes första deltävlingen i Nordiska Mästerskapet i Bilorientering i danska Struer på Jylland. Här blev det svensk seger, dock inte i huvudklassen där rutinerade Kenneth Lannermo/Ulf Johansson blev bästa svenskbil på en tredje plats. Istället var det ”Nybörjarklassen” som fick svenska segrare, Jonas Hjelm från Mölndal och Olofströms duktige ”karthittare” Ingmar Evaldsson. Ingmar konstaterar efter segern.
– Helt plötsligt är man ”Het” för en titel inom Bil-O av en högre rang!
Stort grattis Jonas och Ingmar!
*
Medan de svenska rallyjuniorerna har det fortsatt motigt utanför landets gränser så rullar det på desto bättre för både finnar och norrmän. I Portugal tog Esapekka Lappi sin allra första seger i WRC2 och nu har han ”sajnad” för alla sex deltävlingarna i australiensiska mästerskapet. Esapekka har fått kontrakt med vinnarteamet Team MRF som vann mästerskapet i fjol med Chris Atkinson bakom ratten på S2000-Skodan. Nu är Chris historia och Esapekka ersätter.
*
Nordirländaren Kris Meeke har alltid varit lite av en favorit hos mig och jag tycker det är synd att han inte finns med i de högre sammanhangen längre. För tillfället har rollen som testförare hos Peugeot men hoppas detta leder till en fast styrning i nya 208 T16 i andra halvan av ERC. Till engelska Autsport säger Meeke.
– Jag kan köra vilket rally som helst, vill bara tillbaka till tävlandet.
Peugeot bekräftar att man är mycket nöjd med Meekes jobb men därifrån till en egen ratt är steget långt.
– Finns inget klart på papper ännu, men jag menar att Peugeot måste låta bilen tävla!
*
Har fått några mejl där man är kritiska till SBF (med all rätt i flera fall) och som menar att jag ska gå hårdare åt ”Blåjackorna”. Man menar att deras tid är förbi och att det är andra aktörer som kommer att ta över. SMA nämns i sammanhanget och likaså Rallyunionen som jag inte har en aning om vad eller vem som står bakom. Nu tänker jag inte kommentera varken hur pass kompetenta/seriösa dessa aktörer är av den enkla anledningen att jag inte har den blekaste aning om någotdera. Men SBF har jag åtminstone hygglig koll på efter att i över fyrtioår varit medlem. Låt mig slå fast en gång för alla, jag är för SBF då jag helt enkelt inte tror att något annat skulle fungera och nu snackar jag enbart ur ralllysynvinkel. Med detta menar jag inte att SBF gör allting rätt absolut inte, men i grunden är den här formen av överorganisation den enda tänkbara.
Med förra veckans besked från rallyutskottet om de ändrade ”säkerhetsreglerna” tror/hoppas jag att detta var startskottet för ett nytt ”tänk”. För det är så utan minsta millimeter tvekan, att förbundet måste bli mycket, mycket bättre på att lägga öronen mot marken och lyssna av fotfolket. Blundar man för det faktum att över fjorton hundra har skrivit på för Ola Strömbergs ”uppror” då är man både blind och döv och det tror jag faktiskt inte man är. Möjligtvis lite lomhörda och halvblinda stundtals men inte mer.
Vi får inte glömma att den absoluta majoriteten av alla SBF:s förtroendevalda och detta ända ner på distriktsnivå, inget annat vill än att motorsporten ska må bra och utvecklas positivt. Nu har alla i beslutställning ett jättejobb framför sig för att återskapa förtroendet bland landets aktiva, funktionärer eller enbart motorintresserade. Detta måste bli KåGe Schildt & Co helt överskuggande fokus 2013!
*
När vi är inne på ”rallyfotfolket” hoppas jag att ni kollade på TV 7 i söndagskväll. Martin Timell ledde kändis/komiker panelen och på golvet stod två kampsportare som i sin mundering såg ruskigt elaka ut. Alla tynade dock sakta bort när man längst fram i publiken ser ”Mr Bilsport Rallycup” och en av de absolut främsta förespråkare för billigt rallytävlande, Roger Roth. Tänk, en enda rallykille i studion och resten av lokalen bara blir ett enda tomrum….
*
Fortfarande är där efterdyningar från söndagens Sturupsprint. Idag hade jag ett fotojobb i Broby, en delegation ”miljönissar” från Vietnam besökte kommunen. Gänget stod uppställda framför kommunhuset och skrattade, även kommunalrådet Patrik Åberg gjorde så medan jag började fotografera. Tillställningen bröts av ett högt motorvrål och en lång och då menar jag lång tutning. Vänder mig om och ser en välkänd enorm ljusblå/gul mobilkran med en vansinnigt lycklig Tyko Nilsson hängande ut genom sidorutan, glatt vinkande mot mig (jo ciggen satt mellan fingrarna). Inget att ta miste på, Tyko befann sig fortfarande i ett segerrus och ville gärna visa det (gläds faktiskt med honom, värre med den ”svartes” andra plats…). På lite knagglig engelska förklarade jag för de förvånande vietnameserna att så gör vi i Sverige när vi får finfrämmande, bilden är tagen sekunderna före första tutningen…
Såsom varande en av ”Blåjackorna”, jag är ordförande i ett av de mindre utskotten, är jag glad för det du skriver idag. Jag har alltid haft mina aktivas bästa för ögonen, även om det vid enstaka tillfällen har inneburit att jag har varit tvungen att fatta beslut som varit mindre populära på kort sikt för att nå ett bra resultat längre fram:
Vi gör det vi gör utan betalning på vår fritid, bara för att vi tycker det är kul med bilsport.
Hej.
Jag vet dessutom att du inte är ensam, långtifrån är det så. Att sitta i utskott och bestämma är inte världens lättaste sak i synnerhet i frågor där det finns olika åsikter. Alltid lättare att sitta i publiken och skrika (vet detta själv eftersom jag igår såg MFF-Öster i Malmö…) än att själv gå in på plan och göra det bättre.
Är helt säker på att du och den absoluta merparten av alla ”blåjackor” enbart har sportens bästa för ögonen. Lycka till!
MVH
Tommy
Jag tycker det är härligt med sådana som Jonas1962 som brinner för motorsporten och som alla andra gör det på sin fritid.
Det jag finner väldigt konstigt är, när man åker på SGA möte i förra veckan och dom säger sig ha försökt påverka uppåt att den här kostnadsspiralen med regler om stolar, bälten. HANS mm. Man har försökt påvisa att vi kommer, och mycket riktigt fått mindre startande av det här men har inte alls fått något gehör för sina synpunkter.
Vart har det då brustit???
Nu har man helt plötsligt, fast man säger sig jobbat med dessa frågor ett tag, backat på alla dessa käpphästar och min tanke blev såklart. Hur kunde det gå så fort och lätt nu helt plötsligt, utan att ta den långa vägen ända från klubb, genom distriktsombud, SGA bla bla bla…
Vi måste landa i någon slags sunt förnuft igen där inte varenda text innehåller…. enligt homoligering inom familjen till din bil.
Så fort ordet homoligering är med i en regeltext så behöver man inte vara någon Einstein för att förstå att det kostar extra pengar. Vi kunde åka rally förr utan en massa klassade delar så varför inte idag????
Ex.
Istället för att vi skall ha klassade bromsar, skivor mm.
OM det skall vara en begränsning på bromsarna (vilket jag tycker fälgen gör) så sätt då antal kolvar med xx diameter. Såhär stor skiva av EU godkända produkter, så får vi använda vad vi vill. Direkt finns det en uppsjö av billigare alternativ.
Ja jag kunde fortsätta länge men stannar här.
Eftersom jag är med i Olas grupp som nu är upp i över 1500 medlemmar så ser jag hur många fått tillbaka tron på att ha råd att åka igen, utan att behöva kosta på 10-15 tusen i bälten hjälm och stol mm.
Gör det enklare för våra ungdomar att komma in i denna underbara sport.
Tack för mig.
Mvh Tommy Vestlund
Hej Tommy.
Hoppas du med ”Tack för mig” inte menar att du har sagt dina sista ord i den här saken? Vore väldigt synd då du till skillnad mot en del andra som du brukar debattera med har väldigt klart för dig och så även i det här inlägget.
Men det är det jag menar med ”nytt tänk”, kanske upptäcker även SBFatt rakaste vägen mellan två punkter är ett rakt streck och ingen berg o dalbana…
MVH
Tommy
Nejdå Tommy, det är inte på något sätt over an out. Jag anser att SBF egentligen är en otroligt förbund och det finns en stor potential i det. Problemet är att tvåvägskommunikationen har försvunnit fullständigt och det sitter för många på förtroendevalda platser som helt enkelt suttit för länge och tappat kontakten med dom aktiva.
Nu är det mera grejor på G så vi får vackert sitta ner och invänta vad det kan utmynna i. Intressant är det iaf.
Ha en trevlig onsdag 🙂
Kommentaren tas bort pga överskriden längd )max 500 tecken).