Mini-WRC i Norge, ett positivt steg tillbaka i MSR, VOC Danmark följer Fransson och Kinahälsning!
Mini-WRC kan man nästan kalla del två i Norska Mästerskapet Mountain Rally Norway där Monte-fyran Mads Östberg/Jonas Anderson går ut som bil nummer ett med WRC-Cittran. En bra och nyttig genomkörare inför det som jag tror blir minst en pallplats i kommande Rally Sweden.
Lika högt tror jag inte men hoppas så klart, placerar sig Pontus Tidemand/Ola Floene som även han passar på att bekanta sig med Fiestan inför hemmatävlingen om två veckor. Fredrik Åhlin däremot har inte fått loss R5-Fiestan utan nöjer sig med drivning fram med ”R2:an”.
*
Blir nästan lite rörd när jag får första pressmeddelandet från Midnattsolssrallyt 2014. Det som ger mig denna känsla är att KAK och Per Carlsson nu väljer att ”utveckla” rallyt genom att klokt nog ta ett, kanske två steg tillbaka. Om mina synpunkter angående förflackandet av klassiskt rally varit en liten anledning har jag ingen aning om, men jag applåderar beslutet att sätta ner foten och nu fokusera på de ”riktiga” klassikerna. Tänk som här i det första rallyt 2006 med start i Hörby där Kristianstads Börje Lagerquist/Matti Wigren ger sig i väg med sin Saab Sport från 1965, klassiskt rally när det är som bäst enligt många fler än mig.
– Årets tävling blir lite kortare, ungefär 16 mil specialsträckor. Dessutom kommer vi att fokusera mer på det historiska i tävlingen, köra utan noter, samt prioritera äldre bilar från 1960- och 1970-talen, men även ha anmälan öppen för intressanta bilar upp till 1985, säger Philip von Mecklenburg, KAK Motorsport.
Precis vad jag efterlyst hela tiden, för mig är det självklart att Midnattsolssrallyt ska fokusera på bilarna från ”rätt period” det vill säga egentligen sextiotalare. Sista tävlingen kördes 1964 men jag kan även köpa att man tuggar in på sjutiotalet. Men Audi quattro och Volvo 240 i Midnattsolssrally känns helt fel för mig…
Med detta menar jag inte att ”de moderna klassikerna” ska köras till skroten, bjud gärna in dom att starta i en egen klass men alltid efter ”kulturbilarna”. Den som vinner Midnattsolssrallyt ska helt klart köra en tidstypisk bil om man frågar mig.
Tävlingen startar torsdagen den 10 juli med några sträckor väster om Västerås innan etappen avslutas med en publiksträcka inne på Rocklundaområdet. Under fredagen går rallyt vidare i Roslagen och den tredje etappen körs under lördagen i Sörmland.
– Där samarbetar vi med Katrineholms Motorklubb och där de har gett oss möjligheten att köra före de ordinarie bilarna i deras tävling Slottssprinten. Vi ska även ha ett uppehåll på Ericsbergs Slott som är huvudplatsen för Slottssprinten.
Det återstår ännu några månader innan anmälan öppnar, men redan nu ser många förare fram emot tävlingen. En av dem är rutinerade Opelikonen Björn ”Nalle” Johansson, SMK Kvarnvingarna. Förra året tvingades han bryta på grund av ett trasigt laddningsrelä i slutet av tävlingen.
– En revansch vore fint, och nu jobbar jag på att alla bitar ska falla på plats så jag kan var med i år igen, förklarar Nalle.
Förutom klassen Historic, där det gäller att köra sträckorna så fort som möjligt, ingår även klassen Regularity i KAK Midnattssolsrallyt.
Den 12 juli i Katrineholmstrakten blir det ett spännande komplement till den redan populära tävlingen Slottsprinten. Klassikerna kommer att köra sträckorna innan de ”vanliga” tävlande i Slottssprinten
– Vi tror att detta blir ett av årets häftigaste rallyarrangemang med alla inblandade delar, säger Christer Nystrand i Katrineholms MK.
*
Därmed glider man osökt över på Rallye Monte Carlo Historic som startar bland annat från Stockholm på torsdag. Via Gränna och Göteborg åker man sedan båt över till Danmark för vidare färd mot Monte Carlo. Även här är det KAK som svarar för den svenska delen medan övriga startorter är Oslo, Reims, Glasgow och Barcelona. De startande från de olika städerna möter upp varandra på vägen ner till specialsträckorna i Frankrike omkring Monaco. I det här rally är man betydligt tuffare i urvalet, enbart bilar som någon gång tävlat i det riktiga Monte Carlo Rallyt tillåts deltaga och det är avsett endast för bilar från åren 1955 och 1980. Då hade Ove ”Påven” Andersson i denna framhjulsdrivna Lancia från 1966 (bilden) passerat utan minsta problem. Frågan är om man i dag kör på samma fulldubbade däck som då, Cortinahjulet på bilden hade tolvhundra Scasondubb medan Porsche fortfarande förlitade sig på snökedjor.
Från Stockholm finns bland annat en replika av Ewy Rosquist Mercedes 220 SE, hennes vinnarbil från rallyt 1963. Bilen körs av Åke ”Bryggarn” Andersson och är jag inte helt fel underrättad hör bilen hemma i Malmötrakten. Utanför Grand Hotel kan man även se Porsche 911, 924 Turbo, Ford Escort RS 2000, SAAB 93b, Datsun 240 Z, Alfa Romeo 2000 GTV, GTA 1300, MG A Coupé och Lancia Fulvia HF 1.6. Starten sker här 08.30 på torsdagsmorgonen. Till Gränna och Västanå slott kommer man vid lunch och runt fyra är det dags för stoppet på Volvos Museum i Göteborg.
*
Medan det diskuteras/tjafsas på VOC Mekonomens Gästbok, jag lägger ingen värdering i hur viktigt eller oviktigt detta är, kan bara konstatera att det börjar bli lite för mycket ”av det goda”. På andra sidan sundet har VOC-Danmark haft årsmöte och även där dryftades nya Grupp F. För danskarna är det dock inte samma problem som här då man där kör efter ” Grupp E-reglementet” som bland annat inenbär att bilarna redan i stort överensstämmer med Grupp F. Dock beslöt man att att inte hänga på Grupp F fullt ut, utan väljer att köra vidare och ” at vi følger det svenske voc-reglement og Nordic West Euro Cup – den europæiske serie.”.
*
Har skrivits mycket om Marcus Ericssons Formel 1-kontrakt och en som jublade över detta var bland annat Noah Milell. Noah meddelar, ”..man tog denna bilden i somras, kanske var sista chansen. Dock hoppas jag Marcus gör som de finländska F1 förarna alltid ha gjort. Nämligen att åka på så många karting race som möjligt för att visa sig och supporta nästa generation. Go Marcus Go”. Den långe på bilden är Marcus och jag utgår ifrån märk väl frågar inte utan utgår, från att du snodde den gula kepsen och lämnade till pappa. En sådan snygg huvudbonad har jag nämligen aldrig sett Niklas bära…
*
Berättade om kulturkrocken mellan PeO Kjellström och den franske funktionären i Rally Monte Carlo. Jag hävdade att Peo irriterat krävde Frankrikes uteslutning från EU. Men jag var alldeles för snäll menar han nu i ett mejl. Fortfarande lite uppeldad berättar han vad han egentligen sa, och använde ett språk som känns lite främmande i Motorbloggen. Men tillmälen som” idiot” och ”pack” fanns med i bedömning av ”grodätarna” hälsar PeO…
*
Ett annat mejl kom idag och detta ända från Kina. Erkänner gärna att det känns svindlande att mina ödmjuka tankar delas av folk på andra sidan jordklotet. Dock ingen kines utan av en äkta bleking då Ingemar Karlsson skriver:
”Hej Tommy,
Jag vet inte om du kommer ihåg mig, Ingmar Karlsson från Asarums MS, en gång
distriktstekniker i Södra BF med brinnande hjärta for rally och racing…
Det brinner fortfarande…
Flyttade permanent till Kina för 14 år sedan, här är motorsport en stor sak
idag, intresset växer lavinartat…
Hursomhelst, din bloggspalt är super, jag läser den varje dag.. Hoppas du
håller ut länge till, det ger mig en suverän möjlighet att följa verksamheten
i Sverige.
Jag har förstått att du åker Subaru vardagligen, även om det något bristfälliga
tyska märket verkar finnas i ditt hjärta…
Bifogar en bild på vilket märke jag åker omkring med… planerar att komma ut på
bana så snart som vintern lämnar oss…
Ha De Gott och håll igång motorbloggen!
Ingemar Karlsson”.”
Tack Ingemar men vad menar du med ”bristfälliga tyska märket”? Skriver sällan om Audi eller BMW, nästan bara om Opel när det gäller tyska märken så därför fattar jag inte det där med ”bristfälliga”…
Hur som helst, klart jag minns dig och tack för mejlet och lägger in bilden på ditt Subaru fullblod…