Minst en Fordseger i WRC 2014, Tidemand inför Norgetest, Mäster kör Audi i Värmland och klart med Tjej-RM!

Det blir minst en seger för Ford i årets WRC lovar M-Sports Malcolm Wilson i en artikel hos autosport. com.BloggWilson
Han som ska göra det är Robert Kubica som chocköppnade med två sträcksegrar i Rally Monte Carlo om man ska tro  Wilson. Sedan är det något med broräcke och Kubica som inte funkar, det var ju ett sådant som spolierade hans hand och nu även satte stopp för en pallplats i Monte…
Det Robert gjorde var helt underbart, menar Wilson och fortsätter.
– Komma hit och leda Monte Carlo borde vara den mest fantastiska debut som någon gjort i vårt team någonsin, dessutom i det kanske svåraste rallyt jag kan minnas…
Däcken spelade som bekant ännu större roll i år än normalt, men inte ens detta var någon fördel för polacken.
– Robert körde på samma däck som alla andra och ändå ledde han med över halvminuten!
Sedan är de klart att han gjorde ett misstag och hade otur men jag tror definitivt att han har potentialen för att bli en vinnare, avslutar Wilson.

*
När vi ändå är inne på däck så berättade Louis Moya att VW-teamet hade totalt 240 däck att tillgå inför rallyt. Varje förare fick sedan plocka ut totalt 42 däck för själva tävlingen och sedan mixa som han önskade. BloggDäckEtt dilemma som alltid ställer till problem, med så många varianter är det svårt att veta exakt vilken kombination som är den rätta.
Ändå är detta ingenting mot förr, berättade Moya.
När vi kom hit med Toyota i slutet på nittiotalet hade vi totalt tretusen däck för tre bilar, då kunde man snacka om att det var svårt att välja rätt…

*
Pontus Tidemand som gör årsdebut i Mountain Rally i Norge på lördag är inne i en hektisk testperiod. Under den gångna veckan har han förberett sig genom en tvådagarstest i norra Värmland med den Ford Fiesta WRC som han ska köra i helgen.
– Vi hade en bra test i veckan och allt fungerade som det skulle, berättar Pontus.
– Bara att vara tillbaka i en WRC-bil igen ger en extra adrenalinkick och jag ser verkligen fram emot de kommande veckorna.
BloggTidemandI norska Gol är det dock Team Tätabs WRC-Fiesta som ska rattas av Pontus och som ser framemot fajten med främst Mads Östberg.
– Tuff konkurrens behövs för att en tävling ska bli spännande och jag hoppas att vi får en liten fight, säger Pontus.
Jag har kört Mountain Rally en gång tidigare och minns att vägarna var bra vintervägar, så det här kommer bli ett perfekt genrep för Rally Sweden.
Mountain Rally Norway startar klockan åtta på lördag morgon och första bil väntas nå mål vid 15.40 på eftermiddagen.

*

En riktig publikdragare, dessutom i Rally Sweden Historics vassaste bil blev klart i går. Stig Blomquist kör med samma Audi quattro som han använde i Sprint-SM som föråkare och en likadan bil som Stig blev världsmästare i 1984. Med sina sju sju segrar i Svenska Rallyt (1971, 1972, 1973, 1977, 1979, 1982 och 1984) är Stig rallyts mesta segrare.
Duellen med Petter Solberg kan bli något alldeles extra under fredagens och lördagens Rally Sweden Historic. Solbergs Ford Escort MK2 mot Blomqvists Audi quattro från 1981. Förhoppningsvis har ”Mäster” större segerchans än i 1987 års Svenska Rally då Grupp B hade stoppats. BloggStig1Det här året fick han istället för RS 200:an köra en hopplös Ford Sierra XR4 Bloggtig2visserligen 4WD men med en seg sexa under huven omöjliggjordes alla försök till topplacering.
 Beslutet om en start i Rally Sweden Historic har växt fram hos teamet och tog ny fart efter SM-sprinten i Umeå.

– Sen har det gått väldigt fort. De som äger bilen tyckte vi skulle ställa upp och vi anmälde oss och sen gick finansieringen på bara ett par dagar. Ska bli väldigt, väldigt roligt att få köra Rally Sweden Historic, säger Stig Blomqvist.

*
Rallyklassikerna kom inte långt efter det att Midnattsolssrallyt släppte sitt första pressmeddelande igår. Nu nöjer dom sig med att informera via hemsidan ( lite osmart om jag får tycka…) men där hittade jag iallafall följande info,
Hej alla Rallyklassiker!
Igår kväll, 21 jan. hade vi ytterligare ett möte med gruppen för Classic Rally, som körs efter midsommar. Som planerat blir det besiktning på torsdag em-kväll, och därefter körs etapp 1 västerut från Eskilstuna under fredagen med matuppehåll mitt på dagen. Lördagsetappen körs österut från Eskilstuna på lördagen och även där blir det matuppehåll mitt på dagen, därefter blir det prisutdelning och bankett på lördagskväll.Ytterligare information kommer efter hand! ”.
Vad jag kan förstå har Rallyklassikerna inga tankar på att som MSR satsa mest på bilar från sextio och sjuttiotalet utan här blir det säkert öppet för alla Appendix K-bilar.

*
Läser i Värmlands Folkblad att Glenn Olsson i Svenska Rallyt AB som arrangerade MSR ifjol, närmast känner sig lättad över att KAK och Per Carlsson återtagit rallyt. I fjol ställde man upp och hjälpte till när det var lite ont om tid men när man nu dessutom fått klart med tre års kontrakt med WRC i Rally Sweden känns detta inte längre lika aktuellt. Då skrev man bara ett ettårs avtal för att vara på den säkra sidan och i år är värmlänningarnas medverkan betydligt mindre.
– Vi är fortfarande med på ett hörn men nu har vi vår VM-deltävling som vi lägger allt fokus på och vi får se senare i vår hur mycket vi kommer vara med. Men det är klart att det blev mycket bökigare nu när tävlingen är på en annan plats än i Värmland, säger Olsson till VF.
Ett önskemål från KAK var att flytta MSR närmare Mälardalen och som bekant är där en bit mellan Karlstad och dit.
Rally Sweden lockar folk från hela världen till Hagfors och vi trodde att även Midnattssolsrallyt skulle locka folk att åka till tävlingen. Men publiken där är annorlunda, de flesta gör det som en dagsutflykt.
– De flesta åskådarna bor runt omkring tävlingen och borta i Västerås finns ett helt annat upptagningsområdet i och med närheten till Stockholm. Ska tävlingen dra publik måste man lägga den där det bor mycket folk, säger Olsson som medger att antalet åskådare förra sommaren var en besvikelse.

*
I dag publicerade SBF kalendern för Tjej-RM och glädjande nog har man skippat uppläget från i fjol med en enda tävling, Rally Uppsala. I år blir det fem deltävlignar med premiär i South Swedish Rally sista helgen i maj. Så här ser tjejernas RM ut: 5 maj SSR/South Swedish Rally, 5 juli SMK Nyköping/Gästabudstrofén, 26 juli Kullings MS/Kullingstrofén, 20 september Rönne MK/Rejmes-Svängen och så finalen den 3-4 oktober hos SMK Uppsala/Rally Uppsala.

*
Gratulerar idag Lille Mats-bekantingen Tim Svanholt som förutom segern i danska rallymästerskapet med Mitsubishin nu även utsetts till ”Årets Rallykører”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *