Inte WRC men rallycross för Flodin, HU skärper 240-kollen, Kruse i Rally Sweden och norsk Gymkahna…

Dagens stora nyhet är så klart att det inte blir någon WRC-satsning för Patrik Flodin vilket heller aldrig förutspåtts, utan även ”Ryske-Rallymästaren” väljer rallycross som ett spår 2014. Tillsammans med Brings Racing där Patrik ifjol körde V8 Thundercars blir det nya ”STCC-Rallycrossen” Supercar Lite-serien. Även om det gick så pass bra för Patrik på asfalten att han utsågs till ”Årets Rookie” väljer han att sadla om och det är rallyåkaren i Ilsbo-Expressen som gör sig påmind.

Jag tror att den här kombinationen av rally och racing är en bra mix och passar som handen i handsken, säger Patrik entusiastiskt i ett pressmeddelande.

Det har alltid varit lite av en dröm att få köra rallycross och jag är verkligen tacksam för att Brings Racing ger mig den här chansen i en så här motorstark bil. Det ska verkligen bli otroligt kul!

I helgen åker Patrik och teamchef Bring till Nynäshamn för att hämta hem den nybyggda MSE-Fiestan hos Andreas Eriksson. BloggFLODINFotograf Andrea Ivares Berglind har dock redan lyckats fånga Patrik och Fiestan på bild. Premiär blir det i samband med Rallycrossen i SM-veckan den 18 januari.

*

Rally Sweden 2013Har efterlyst lite nytt från Jost Capito och Volkswagen Motorsport och fick då nyheten om ”Curry-wursten”. Nu kom där i alla fall bilder på hur ”nya” WRC-Polon ser ut till årets säsong. Vad skiljer, beats me…

*

Ett tag sedan FIA beslöt att gå från R2-Fiestan i JWRC till Citroén och den lite vassare R3-versionen. Nu tog Malcolm Wilson detta som en man, grävde inte ner sig utan kom igen och erbjuder nu hågade förare att köra en cup med R2-Fiestan i hop med däcktillverkaren DMACK.

DMACK Fiesta Cup körs med fem europeiska WRC-deltävlingar och deltagarna använder så klart från däck från DMACK. Priset är samma som i fjol då Pontus Tidemand vann JWRC, en säsong i WRC 2 med en R5-Fiesta.Priset för att köra cupen känns för mig direkt avskräckande men för andra med mer sponsorer och tjockare plånbok är det kanske ”skitbilligt”, runt 1,4 miljoner svenska kronor, alltså knappt fyrahundratusen per deltävling. Plötsligt känns Södra BF:s RS-DM som riktigt billigt…

Cupen körs så här: Portugal 3-6 april. Polen 27-29 juni, Finland 1-3 augusti, Tyskland 22-24 augusti
 och Frankrike 3-5 oktober.

*

Finns väl ingen bil i Historiskt Rally som det tjafsats och snackats så mycket om som landets absolut vanligaste rallybil Volvo 240? De populära och snabba 240:erna har varit föremål för flera ”tekniska kontroller” i samband med tävling, varav några tråkigt nog med negativt resultat för bilägarna. Orsaken är att svängarna bitvis tagits ut lite väl mycket från Appendix K-reglementet. Nu sätter Historiska Utskottet och SBF ner foten och meddelar i dag att Appendix K är det som gäller även för 240-åkarna, punkt slut. Erik Uppsäll i HU skriver:

”Volvo 240 som historisk tävlingsbil i perioden I, 1977 – 1981

Under hšösten 2013 gjordes en utredning ang. Volvo 240 som historisk Štävlingsbil och om vilken specifikation som Šär den korrekta enligt Šgällande regelverk fšrån tidsperioden. Det publicerade dokumentet (http://web.sbf.se/regler/up/15/Rapport_utredning_Volvo-240.pdf) dŠär den korrekta specifikationen klargjordes har naturligtvis skapat en dialog mellan en del aktiva, leverantöršer av tävlingsutrustning och Historiska Utskottet och senare äŠven representanter för regelverk, Appendix K och det som beskrivs i den publicerade utredningen i alla delar för att uppfylla kriterierna föšr det historiska tävlandet.”.”

*

Varit tyst om VOC Mekonomen Rally och Grupp F-förespråkarna ett tag. Läser nu på VOC:arnas gästbok om en arrangör som undrar hur han ska göra för att blidka bägge lägren när det ska bjudas in till tävling. Har det varit rörigt förut så måste jag säga att jag inte fattar någonting efter svaren från VOC. Min förhoppning är att någon klok man eller kvinna kan upplysa mig enkelt framöver hur jag och Silver-VOC:en ska agera för att inte hamna i kylan…

*

Kul att SVT även i år tänker hårdsatsa på Rally Sweden den 5-8 februari och man ämnar punktmarkera Pontus Tidemand. Kul då kanske fler lär känna den sympatiske värmlänningen än de som är allra mest insatta i rally…

Vi bjuder tittarna på en spännande buffé med rallygodis. Att Pontus Tidemand får chansen i ett toppstall lyfter förstås intresset ytterligare, säger Johan Ejeborg, projektledare.

SVT har sin studio i Hagfors, med Maria Wallberg som programledare. Kommentatorer är Stefan Klemetz och Jonas Kruse. I det direktsända magasinet ”After rally” summeras etapperna med de bästa åkarbilderna, ges analys och görs intervjuer. Redan på onsdagen blir det en timmes sändning från Färjestadtravet. På lördag avslutas rallyt med två direktsända sträckor i skogarna kring Hagfors.

*

BloggKruse1Med Stefan Klemetz och Jonas Kruse i par tycker jag att SVT har ett riktigt bra ”rallyteam” och den som ifrågasätter Kruses kunskaper om sporten menar jag är ute och cyklar. Har haft förmånen att följa ”Grumsaren” ända från den ljusblå Grupp H 240:an, över diverse Renault modeller BloggKruse2som den Kit-Car Megane han körde i SSR i början av decenniet. En kort tid var det Toyota Celica och Mitsubishi som gällde för Jonas och senaste tror absolut inte på sista, tävlingen var väl SSR 2011 i den på Jonas ”ryggsäcksliknande” ”lill- Cittran” som rullades direkt på Millebygden.

*

Nu utmanar Petter Solberg Ken Block genom att göra en norsk variant av ”Gymkahna” med hjälp av sin rallycross Citroén. Nu är inte Petter riktigt lika uppfinningsrik som amerikanen utan nöjer sig med att snurra runt tre Citroén-skåpbilar på ett flygfält och det är så klart en reklamfilm för Citroén det handlar om. ”Speed up your business” är titeln på filmen och det kan man nog lova att Petter gör…

3 svar på “Inte WRC men rallycross för Flodin, HU skärper 240-kollen, Kruse i Rally Sweden och norsk Gymkahna…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *