42 anmälda till ERC i Värmland varav åtta svenskar, Mille prisades av Rotary, SSRC ”gör om gör rätt”, ”Mini-Kongen” behöver fler anmälningar, många svåra rallyolyckor i Östeuropa och Loix sluter cirkeln med Yaris Gr Rally2.

Tvärtemot vad många trodde/hoppades så blev det inte fler utan färre blågula ekipage i ”ERC BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia”. Ifjol fanns elva svenskar med i startlistan vilket i år reducerats ner till åtta och totalt är det 42 ekipage anmälda, fem mindre än 2023. Det totala antalet är ungefär jämförbart med övriga tävlingar i ERC men med en viktig skillnad, där har man ofta nationella mästerskap som fyller ut och tjänstgör därmed som lite ekonomisk buffert. Något liknade finns inte i Värmland även om en del nu spekulerar i att tävlingen är den hemliga sjunde och dyra SM-deltävlingen för 2025 som Styrgruppen tittar på.

Foto. Tommy Svensson

Även om det hade varit önskvärt och kul med fler svenskar så håller ändå startfältet ”världsklass” enligt arrangören. I högsta klassen ”FIA ERC” för fyrhjulsdrivna R5/Rally2-bilar, är det hela 23 bilar på startlinjen. Bland dessa finns fjolårsvinnare Oliver Solberg men även Isak Reiersen Johan Kristoffersson, Kalle Gustafsson (bilden)och Christoffer Haglund.

Foto. Tommy Svensson

Petter Solberg har som vanligt norsk flagga på Olivers vinnar-Polo och precis som Mads Østberg, svensk kartläsare. Jonas Andersson för Peter och Patrik Barth i Mads Citroën. Frank Tore Larsen söker revansch för fjolårets tunga krasch och Eyvind Brynildsen sätter sig återigen i en av GK Doors Polo R5. I andra ringhörnan finns EM-ledaren Mathieu Franceschi och fjolårets mästare Hayden Paddon. ”The Kiwi” är i behov av poäng i Värmland, för att ta upp kampen med Franceschi om guldet och blev tvåa bakom Oliver förra året. I helgen i Norge gör årets premiärvinnare Simone Tempestini sitt genrep.

I fjol hade Skåne två förare i ”ERC Junior”, Victor Hansen SMK Hörby och Simon Andersson, Eslövs MK men båda har i år andra äventyr än ERC i fokus. Istället är det trion Mille Johansson, (bilden) Calle Carlberg och Patrik Hallberg som gör upp både om titeln ”bästa svensk” och segern i ERC Junior.

Foto. Pierre Skytt

14 bilar totalt och sist ut i klassen är på hemmaplan flitige Lie-Nilsen Herman som nu gör sin allra första ERC-start. Ingen hemlighet att Rally3-klassen har svårt att lyfta oavsett vilka serier man tittar på. Inte ens det faktum att  även Renault numera har en bil för klassen förutom Ford Fiesta, har ökat intresset. I Värmland syns ingen sådan då man i ERC kör en egen klass för Ford, ”Fiesta Rally Trophy”med fem bilar.

*

Passar bra att berätta Rotary i Katrineholm uppmärksammat Mille Johansson med ”Carl Elmroths Stipendium”. Fondens syfte är att stötta unga entreprenörer i Katrineholm i början av sin karriär där Milles elitsatsning på rally, ”i bolagsform med högt uppsatta mål” vann Rotarys gillande. Motiveringen var:”Ung entreprenör och racingföretagare med en affärsplan och kommunikationsplan som möjliggör högt uppsatta mål som rallyförare.”.

Foto: Mille Motorsport

Förutom den stora äran fick Mille även ta emot 30 000kr för utbildning.

Det är riktigt kul att få ta emot Carl Elmroths Stipendium av Rotary Katrineholm. Det ligger en hel del tid bakom en sådan satsning som vi gör, och att det uppmärksammas av Rotary är jag både glad och tacksam för, förklarade ERC-ledande Mille.

Kul att Rotary runt om i landet har et gott öga till rally, ifjol var det Rotary Hörby som uppmärksammade SMK Hörby genom sitt arrangemang ”Stjärnorna i Hörby”.

Att göra om tävlingsregler mitt under pågående säsong är aldrig bra men i fallet med nya Svenska Sprintrallycupen (SSRC) är det både förståeligt och rätt. Kritik har riktats mot att B-och C-Förare i cupen poängbedöms ihop med A-förarna vilket upplevts som orättvist. Nu har arrangören med Thomas Borssén i spetsen beslutat att ”göra om och göra rätt” och som förklarar.

Vi kommer att dela upp de stora klasserna 2WD och Standard och räkna poäng i respektive förarklass A, B och C. Dessa poäng kommer att följa med i en totaltabell för vardera klass. Vi tänkte inte riktigt hela vägen när reglerna gjordes så nu vi gör om och gör rätt. Klasserna 4WD och App K är fortsatt sammanslagen i förarklass. 

Ändringen görs retroaktivt vilket betyder att tabellen räknas om redan från första tävlingen ”SSR Sprint”.  Ordinarie poängberäkning i varje deltävling i respektive förarklass i standard och 2WD är alltså 25, 20, 18, 16, 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng utdelas för placering 1 till och med 19. Vid fem eller färre bilar till start reduceras poängen. 

*

Frågan är dock om regeländringen är tillräcklig för att öka intresset för fjärde deltävlingen i SSRC, ”Mini- Kongen” den 15 juni?

I morgon stänger anmälan för Kristianstad MK:s comeback som rallyarrangör och i dag fanns där knappt 40 anmälda vilket är 20 bilar för lite för att inte riskera att behöva ställa in. Om så ändå skulle ske gud förbjude, vore det väldigt tråkigt då klubben lagt sig vinn om att hitta ”tre riktiga Kongen-sträckor” kring Osby.  Nu har”Mini-Kongen” olyckligt kommit kläm med helgens ”Dackefejden” och förra helgens ”Midsommardansen Sprint”. Samma målgrupp som man hoppades på för den 15 juni och då krävs att ”börsen är i form” för att man som tävlande ska ha råd till allt. Något som visas tydligt av att det i 4WD-klassen bara finns en anmäld, ledaren Robin Adolfsson från Växjö. Jag och gissar jag även Kristianstad MK, håller  alla tummar som finns för att det ska bli rusning till ”Enter-tangenterna” före kockan 18.00 i morgon…

*

Norska ”Parc Ferme” fortsätter att fokusera på dödsolyckor i rally, något som dessvärre en del andra försöker vifta bort trots att detta är bistra fakta.  Simon Naess Hagen konstaterar att Östeuropa har drabbats av åtta olyckor med dödlig utgång de senaste två månaderna. Av de drabbade fanns även en åskådare i Ryssland som var berusad och vägrade lyda funktionärerna då han befann sig på en farlig plats.  Totalt har det i år enligt MotorsportMemorial.org omkommit 13 personer i samband med rally runt om i världen.

Att säkerhetsarbetet i sporten aldrig får tappa fart är självklart och i detta  förväntar jag mig inga mothugg. Men de gånger jag påtalar riskerna som hänger samman med dagens ”fräna sträckor”, alltså vrålsnabba partier då får jag ofta på pälsen. Men att riskerna för svåra olyckor ökar i paritet med höga hastigheter är ingen vetenskap precis, snarare ren matematik…

*

Då har även belgaren med WRC-rötter, Freddy Loix gått över till Toyota och i kommande ”Ardeca Ypres Rally” 21-22 juni kör ”Lucky Freddy” med en Yaris GR Rally2. Lite av en cirkel som sluts då Loix vann rallyt i Ypres första gång 1996, då med en Toyota Celica.

*

I morgon är det ”Nationaldagen” och då finns SMK Hörby på plats vid Hörbys firade. Från klockan 12.00 till 15.00 finns vi på Söderängen med lite rallybilar och så klart vår populära rallyrigg där vem som helst får lov att prova på att köra ”rally nästan på riktigt”. 

Välkomna! 

Ett svar på “42 anmälda till ERC i Värmland varav åtta svenskar, Mille prisades av Rotary, SSRC ”gör om gör rätt”, ”Mini-Kongen” behöver fler anmälningar, många svåra rallyolyckor i Östeuropa och Loix sluter cirkeln med Yaris Gr Rally2.

  1. Tommy, håller med dig vad det gäller E4 vägar. Det är inte roligt när det gäller dumdristighet före förar talang. Går hellre på en liten tävling med riktiga rallyvägar än en SM tävling med flat out sträckor.🤔🤔

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *