40 procent nya sträckor i Rally Sweden, MSR körs i Östergötland/Småland, Södra förklarar om ”datumkrocken”, däcksnack inför Lima, Ola S. gör ”comeback” och nio av 15 möjliga platser på SKD-lista innehas av ”bilsportare”!

Snart bara en månad kvar innan det är dags för Rally Sweden som då kommer att besöka fyra olika kommuner i Västerbotten. Lika många sträckor är också helt nya för upplagan 2023.

Jag tycker vi fått ihop massor av sportsligt utmanande sträckor som jag tror kommer bli rejäla utmaningar på sina håll, säger banchefen Roland “Mikro” Åström.

Foto: Benjamin A. Ward / Rally Sweden

Med 45 års erfarenhet av rally i länet är det inte många vägar som ”Mikro” inte har koll på. Belåtet konstaterar han också att arbetet flyter på som planerat och likaså dialogen med rennäringen. Innan rallyt startar den 9 februari har över 200 avtal tecknats.

– FIA har som grundkrav att vi ska förnya och förändra rallyt med cirka 25 procents nya sträckor. Till årets tävling är vi uppe i över 40 procent nya sträckor, berättar “Mikro”.

En sträcka har som bekant strukits, Kamsjön men även Vindeln, Långed och Örträsk försvinner. Dessa ersätts av Floda, Västervik, Botsmark och Norrby.

– Vindelnsträckan vid Kulbäcksliden var för snabb under fjolåret där snittfarten var över 140 kilometer i timmen.  Övriga sträckor som utgick berodde på att vi inte lyckades få tillstånd av olika anledningar. De nya sträckorna är däremot riktigt varierande med lite olika nivåer. Botsmark vid Högalidens vindkraftspark kommer bli en riktigt bra rallysträcka med gott om bra publikplatser, lovar “Mikro”.

Rallyt har även utvecklat Red Barn Arena i Umeå och gjort området mer lättillgängligt menar Mikro.

– Det blir en tydligare samlingsplats där vi får ett publikvänligt och nära rally som är lätt att ta till sig. Arenan får en betydligt mer framträdande roll som central publikpunkt där varje tävlingsdag avslutas på området!

*

Genom SBF:s tävlingsplanerare LOTS kom så besked var geografiskt Midnattssolsrallyt 2023 kommer att köras första helgen i juli. Det blir om jag tolkar allt rätt, i nordöstra Småland och de sydligaste delarna av Östergötland som KAK Motorsport under ny ledning efter Per Carlsson tänker sig nästa MSR. Jag har ryckt i lite tåtar för att få lite mer kött på benen, men utan större framgång dock går tipsen åt att Linköping blir centralort. En intensiv helg i början av juli då MSR krockar med World RX i Höljes, SM-Sprinten ”Red Barn Arena” i Umeå, Asfalt SM”Sturup Raceway”. Plus inte minst, deltävling fyra i Bilsport Rallycup ”Semesterturen” med start i Markaryd.

*

Ännu mer i lite samma ämne och efter gårdagens inlägg om kommande datumkrock med Älmhult och Asarum hörde Södra BF:s ena halva av SGA-teamet Ola Schönström av sig.

Foto. Tommy Svensson

För det första tyckte han det var konstigt att inga tävlande har tagit kontakt med honom eller Sebastian Steiner för att höra vad som är bakgrunden till situationen. Inte alls märkligt enligt mig, precis samma sak som när det är olika ”stormöten”, då sitter merparten oftast tysta för att efteråt i korridoren vädra sitt missnöje vilket är långtifrån konstruktivt.  Ola lyfter även fram att det finns två andra tävlingar i Södra och Småland som krockar, den 21 oktober kör både Trelleborgs MK  (bilden) och Gullabo RC sprintar.

Foto: Tommy Svensson

Då båda kör utan mästerskapstatus verkar detta inte uppröra lika mycket som den 22 april. Ändå tolkar Ola det som att det finns mer än själv krocken som skapar känslor.

Det kan framstå som att det inte är datumkrockar mellan de närliggande distrikten i sig som är problematiskt, utan att det finns andra underliggande aspekter och faktorer som vi i så fall behöver diskutera mellan distrikten?

Nu vill Ola och Sebastian ge sin syn på vad som hänt och att man självklart samtalat med både klubbarna för att försök hitta en lösning.

Jag kan bara konstatera att jag som  en av två SGA för Södra BF behöver hålla det ord jag gav till Asarums MS för över ett år sedan kring datum och att det skulle köras Södras DM i deras tävling, förklarar Ola.

Att det sedan blev ett missförstånd kring hanteringen av tävlingen i LOTS är olyckligt men även där är jag villig att ta min del av ansvarskakan eftersom jag, vintern -21/22 sagt att det datum Asarum sökt 2022 kunde flyttas till en annat datum på våren 2023 i LOTS utan problem. 

Med detta besked från Ola har så att säga Asarums MS agerat i ”god tro” sedan att det i verkligheten inte var lyckat, är i efterhand enkelt att konstatera. Ola är noga med att inte lägga skuld på någon, tvärtom.

Vi som SGA i Södra har sedan vi tillträtt och framförallt inför 2022 haft en bra relation och nära samarbete med SGA i Småland. Nu har Småland med vad jag uppfattar kort varsel tillsatt en ny SGA och då blir det av naturliga skäl ett hack i arbetsprocessen mellan distrikten.

Med detta är lite av dimmorna skingrade, men fortsatt kvarstår att det i saken så här långt bara finns förlorare alltifrån arrangörer, tävlande till publik…

*

I går kom där ett inlägg från Rally Limas tävlingsledare Sune Rickardsson och där han på FB luftade bekymmer med däcken inför SM-premiären den 4 februari. ”Måste få säga en sak : ser att Pirelli kommit med 9mm utstick på sina vinter däck, hur kan man låta ta in dessa? Detta är ju ett hån mot oss arrangörer, hur ska vägarna hålla tror man när garanterat alla som åker R5 or kommer åka på dom. Det blir garanterat bart efter 20-25 bilar och dessutom var dom billiga i en sport som redan är på gränsen att spåra ur, ja det är redan ur spår för den delen !! Jag kanske har fel men jag tycker definitivt att dom ska förbjudas”. I kommentarsfälten har det varit både medhåll men även åsikten att greppet blir så mycket bättre med ”långnabb”. Har försökt greppa frågan men det känns för mig som att de flesta ”talar för sin egen sjuka moster” och bara ser till sin egen situation. Att Sune har rätt i att det kommer att slita hårt på istäcket är däremot odiskutabelt. Dessutom om man ska tro kommentarerna, kommer minst hälften i Lima att köra med ”nio millimeters utstick”. Ett faktum som om detta nu blir verklighet, ”Standard-åkarna” som går ut sist i SM-fältet dyrt lär få erfara vilket fått SMK Hörbys Ingemar Månsson att reagera med erfarenhet från årets SM-serie. 

Med sju millimeters utstick höll vägarna fantastiskt fint men med fler 4WD och nio millimeters dubb blir det tufft!

I detta läge har Ingemar ett förslag.

I Lima borde man få lov att vända på startordningen då Standardbilarna inte sliter mycket på vägen. Man ställer ju sig också frågan varför inte fler anmäler sig i Standard men här finns en förklaring!

Att min kunskap på området är starkt begränsat är ingen hemlighet. Därför sökte jag hjälp hos Rallyutskottets mest kunnige på området, David ”Plombo” Lindström. Efter att han benat upp frågan måste jag säga att det hela känns lite som storm i ett vattenglas. David förklarade att längden på dubben är exakt samma som den varit sedan 90-talet, det som hänt nu är att Pirelli utvecklat sitt vinterdäck så att gummit bättre lyckas hålla dubben stabil även om denna i sig, inte är längre än tidigare.

Redan i vintras testades däcken men inte så många valde då att köra på dom även om greppet till en början åtminstone, var bättre, menar Lindström.

Problemet är att tävlingsdäck för vinterrally i princip bara säljs i Norden och att då ha olika regler inom dessa länder är svårt. För att uppnå till exempel sju millimeters utstick som regel, krävs att alla länder gör detta samtidigt. Istället drömmer Lindström lite om det som skett i WRC,ett gentleman agreement” där alla kör med 6,5mm. Lyfter då fram skillnaden mot det året när Takamoto Katsuta chockade i Rally Swedens WRC2-klass. Foto: Tommy Svensson

Då vann han i en Fiesta R5 före bland annat Pontus Tidemand, men bröt samtidigt mot ”gentlemans avtalet” och använde däck med längre dubbutstick medan PT körde på ”WRC-däck”…

*

Jag tror ingen protesterar om jag använder beteckningen ”en av landets stora rallyprofiler” om Ola Strömberg? Inte heller någon hemlighet att han varit lite på kollisionskurs med RU och deras syn på det tekniska reglementet som innebar att hans gröna Suzuki inte ansågs uppfylla deras krav.

Foto: Göran Bodin

Ett beslut som innebar att Ola och fru Britt-Marie la hjälmarna på hyllan och valde att istället njuta av den spanska solen. Nu har dock läget förändrats sedan Ola köpt en Suzuki som går in under Appendix K. Detta öppnar upp för mer tävlande och med ”Sukkan” siktas det på comeback 2023. I ett inlägg på Facebook skriver Ola om turerna kring hans ”time out”, men även hur glad han är över att kunna göra nystart, även om där fortsatt finns ett antal hinder. Ola berättar, ”Tyvärr räcker inte våra pensioner till mycket över vårt leverne, så för att kunna tävla behöver vi hjälp med finansieringen. Allmosor känns inte bra även om jag tacksamt tog emot det i vintras. Så är det någon/några av er som har några bra kontakter med företag som skulle kunna tänkas vara intresserade av att hjälpa oss i vårat oldtimer-projekt så är jag idel öra.”. 

Foto: Tommy Svensson

Som bekant var det även Ola som med hjälp av läsarna till Motorbloggen såg till att jag har ”Silver-Kadetten” i mitt garage. Därför funderade jag på att försöka återgälda lite genom en Swish-insamling helt utan Olas vetskap. Vill du stötta honom så göra som jag och för enkelhetens skull, Svischa rallybidraget direkt  på 070-5735757. Nu återstår bara hur jag ska kunna förklara för Ola vad som händer utan att han ska känna sig som att vara ute med tiggarhåven…

Pingis och rally är riktigt stora sporter i Mellanskåne och det ger förstås avtryck på Skånskans topplista. Tom Kristenssons enorma framgångar har säkert inte undgått någon – men vi blev minst lika imponerade av en ung pingistalang från Egypten som kom, sågs och dominerade.”. Så här inleder sportreporter BlidingSkånska Dagbladet redovisningen av placeringarna 6-10 på  deras topplista över de bästa prestationerna under 2022. Känns lite förmätet, men nog blev jag lite konfunderad över att inga av SMK Hörbys tävlande kom in på Topp-5. Istället placerades ERC-tävlande Victor Hansen som tia, Julia Thulin J-WRCkartläsare på nionde plats. Två placeringar bättre, som sjua hamnade World RX/Extreme E-pionjär Klara Andersson och så Tom Kristensson som i mina ögon blygsam sexa efter sin otroliga säsong.

Foto: Tommy Svensson

En säsong som gett sex segrar, tre mästerskapstitlar på 17 rallyn och över 220 mil specialsträcka. Nu blir det oerhört spännande att se vilka fem idrottare som sportredaktionen på Skånskan anser ha gjort ännu större prestationer. Ska så klart inte gnälla när bilsport ändå lagt beslag på totalt nio platser av i det här läget 15 möjliga men som bekant, mycket vill ha mer…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *