2023 verkar M-Sport mena allvar med WRC2, alla 12 STCC-bilarna är tingade, rallykrocken den 22 april engagerar och Ola blev ”Karl-Bertil Jonsson”!

Ingen kan väl utan hålla med om jag säger, att M-Sports WRC2-satsningar nästan alltid varit lite halvhjärtade. Lite konstigt med tanke på hur viktigt det är för folket i Dovenby Hall att kunna visa upp R5/Rally2-framgångar för att sälja ännu fler bilar.

Foto: M-Sport Ford WRT

2021 var Tom Kristensson (bilden)en i deras line up och hade under året sällskap av Teemu Sunninen, Adrien Fourmaux och Martin Prokop där den blåvita föraren  lyckades bäst med en slutlig femte plats. I årets tabell är Jari Huttunen bästa Ford-förare på en åttonde plats och i tabellen totalt är Fiesta Rally2 en udda fågel och så har det sett ut sedan klassen instiftades i VM. Skoda dominerar medan Hyundai och Citroën är ungefär jämnstora och i år var hälften på Topp-10 Skoda-förare. Nu verkar dock tålamodet vara slut hos M-Sport och det känns som att man för första gång menar allvar även med WRC2-tävlandet. Går inte att tolka annorlunda när man skickar iväg både Adrien Fourmaux och helt ny i teamet, Gregoire Munster till Österrike och ”Jännerrallye”. Ingen av dom kör dock i M-Sports färger utan låter ZM Racing Team och East Belgian Racing Team sköta de bägge ”Fordarna”. Totalt 78 anmälda till rallyt den 5-7 januari där Freistadt är centralort.

Foto: Privat

Mitt Opel-hjärta började klappa lite fortare när jag noterar att tjeckiske rally och rallycross-föraren Jan Cerny är anmäld till rallyt med en Opel Corsa Proto. En 4WD-bil i Corsa-kostym som jag så klart gärna sett som en fullvärdig Rally2-vinnare istället för som här med bara Opel-skal. För tjecken blir rallyt en genomkörare inför comeback i WRC som blir Rallye Monte Carlo. Här kommer Cerny att köra i WRC3 med Ford Fiesta Rally3 och med stöd av slovakiska Jantar Team.

*

Finns många frågor och en hel del racingfans är lite oroliga över hur STCC med elbilar 2023 kommer att bli?

Foto. CE Dealer Team

Lite av försökskaniner har World RX varit med elbilar i värstingklassen och från utsidan där jag befinner mig, har det väl varit ändå ganska okej. Fajterna har varit lika fräna som tidigare med bensinbilar, men om man är på plats live så kanske ändå avsaknad av motorvrål förtar en del av gamla tiders känsla. Men ser man enbart till spänningen i heaten tycker nog jag att skillnaden är minimal. En sak har jag dock noterat i sändningar från Sportkanalen och det är lite glesare på med folk på läktarna. Har faktiskt inte sett en enda publiksiffra från World RX under året, vilket kan ses som ett illavarslande tecken…

Foto: STCC

Nu ligger STCC-teamen i startgroparna och så här långt är det tre olika bilmärke som presenterats, BMW, Volkswagen och senast Tesla som Brink Motorsport satsar på. 12 drivlinor av  de nya 550-hästars STCC-bilarna är tingade av team och till säsongen 2024 är planen att expandera antalet bilar till 18.

Att med ett helt nytt koncept i ekonomiskt tuffa tider kunna säkerställa att så många bilar som EPWR hinner producera kommer att stå på startlinjen är ett starkt betyg om att elektrifieringen av STCC är rätt väg framåt, säger Micke Bern, vd för STCC.

Vi sätter STCC och Skandinavisk racing i en världsledande position vad gäller elektrisk elitracing på nationell nivå med underhållning, kostnader, teknik och infrastruktur.

EPWR är de som bygger bilarna och där är man så klart nöjda med utfallet.

Att ha en fulltecknad första produktion är självklart ett starkt betyg och oerhört inspirerande för alla i projektet, säger Micke Jansson från EPWR.

– Vi arbetar enligt plan och med full kapacitet tillsammans med våra partners inför 2023 där planen är att genomföra ett första gemensamt test med samtliga STCC-team i början av juni..

Det team som kommer att tävla med de återstående tre bilarna kommer att avslöjas i början av 2023.

*

Det faktum att Älmhults MK med ”Silverratten” och Asarums MS med ”Rally Karlshamn” körs samma dag den 22 april verkar inte alla ha förstått eller trott på. I ringhörnan med Älmhult finns Smålands DM och SSRC medan i Asarums hörna trängs Bilsport Rallycup och Södras Rally-DM och nu väntar alla bara på att ”matchen” ska börja. Har fått fler mail om saken och där det undras om det verkligen blir så här och då har jag svarat, att med all säkerhet blir det så. Båda klubbarna har bundet fast sig vid sina argument och skyller läget på varandra. Fick häromdagen ett inlägg från en tung rallyröst men som i den här infekterade situationen väljer att vara anonym:”  Har du berört datumkrocken mellan Älmhult och Karlshamn i bloggen? Rallysporten när den är som sämst kan man säga. Två arrangörsklubbar som redan nu försöker bräcka varandra med allt bättre erbjudande och lockelser. Det är strid nu och får den ena 29 startande och den andra 28 så är den med 29 ”vinnare” och man kommer vara helnöjd. Båda läger ”ger det lilla extra” bara för att knäcka den andra. Ingen arrangör viker ner sig, båda var först med datumet, båda är redan klara med tillstånd,  etc etc, ja du hör hur illa det låter!”.

I ett annat mail ”kräver” en tävlande att distrikten måste lösa upp knuten.

Jag planerar att till nästa år köra Bilsport Rallycup och Smålands DM men den 22 april tvingas jag välja väg. Måste säga hål i huvudet hos de som bestämmer och som jag ser det finns bara förlorare i det här!

Tror inte denne är ensam om sitt dilemma och från skånskt/blekingskt håll blir det till att välja bort SSRC eller sitt eget DM. Nog borde det finnas någon väg framåt där fredspipan kan komma till användning, för annars blir det tråkigt nog som ”smålänningen” konstaterar, ”finns bara förlorare i det här”…

*

I början av december fick SMK Hörbyssociala fantom/Volvo 940-åkare” Ola Wingren en idé.

Foto: Lars Svensson

Han ville lagom till julafton skänka lite glädje och tacka för alla fina rallybilder som Kristianstads egen rallyfotograf Lars Svensson presenterar på Facebook. 

-Mitt initiativ vet jag inte, men tog tag i något för en kille som alltid finns där med fina bilder och reportage från garagen, detta utan att ens fråga om ersättning om man  behöver låna en bild, förklarar Ola.

Foto: JS Motorsport Photo

En insamling drogs igång bland klubbens aktiva och lagom till att tomten skulle komma till Nosaby kunde Ola swisha över 4 000 kronor till Lars.

Kändes meningsfullt för oss i SMK Hörby att göra en jul  lite roligare och ge honom en chans att unna sig något extra!

Lite Karl-Bertil Jonsson över Ola eller hur?

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *