2021 Ogiers sista år, Matton besviken över att Rally Sweden ställts in, lite oklart i rally-SM, NM-serien nästan klar och #FkkCancer EVO ll sjösatt!

Nu har även Sebastien Ogier nått vägs ände eller kanske mer korrekt, han har passerat ”förvarning mål”. Till amerikanska DirtFish slår han fast att 2021 blir hans sista år i WRC. Egentligen skulle han gått i mål redan i år men att avsluta en karriär med sju VM-titlar med ett så här konstigt Covid-19 år var inget för ”Seb”. Ett tag hoppades många att han skulle jaga Sebastien Loebs svit med nio VM-guld men även om han vinner 2021 kommer Ogier då bara upp i åtta triumfer.

Foto: Tommy Svensson

Efter sin trots allt lite oväntade VM-titel i år känner han sig mätt och dessutom inte överdrivet förtjust i att få köra de nya hybridbilarna till 2022. Att det stympade året även gjort att han fått lite mer smak för familjelivet är dessutom inte helt oväsentligt. 

Ovärderligt att få se sina barn växa upp vilket hjälp till att fatta beslutet, berättar Toyota-esset.  

Nu vill han avsluta på ett mer värdigt sätt med en förhoppningsvis mer komplett WRC-säsong.

Det blir ett år till, sedan är det dags att gå vidare…

*

FIA:s Rally Director Yves Matton är full av beundran över hur bra rally trots allt klarat sig under pandemin. Han menar att såväl VM som EM fick ihop serier som blev både spännande och utmanande men säger samtidigt.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Vi måste acceptera att 2021 blir ännu ett år fyllt av utmaningar och hårt arbete. Därför måste vi fortsätta att jobba ihop för det bästa för vår sport och alla människor som är inblandade.

Foto: Fia

Än en gång slår han i FIA:s nyhetsbrev fast att första tävlingen i WRC 2021, Rally Monte Carlo troligen kommer att köras trots många varningssignaler.

Finns inga garantier men som det ser ut nu kan vi nog vara övertygade att rallyt kommer att genomföras. Men att det kan ske ännu fler ändringar än de hittills aviserade, håller inte Matton för uteslutet och lägger till.

Lyckas vi genomföra en tävling av den här digniteten så kan vi säkert också genomföra fler liknande under året vi har framför oss.  

Hans inlägg avslutas med lite oroande.

Sjävklart är det en stor besvikelse att Rally Sweden inte har någon möjlighet att genomföras!

Frågan är vad den ”besvikelsen” innebär framöver? Innebär det som pessimisterna tror, att Sveriges historia som WRC-arrangör tog slut den 16 februari 2020? Eller är det bara ett avstamp mot ett ännu bättre rally ”någonstans i Sverige” 2022? Svaret får vi nog inte på ännu ett bra tag men lite oroande är ändå det faktum, att väldigt många nya länder knackar på WRC-dörren.

Foto: Tommy Svensson

Nu är det dock få av ”dörrknackarna” som kan erbjuda ”a proper winterrally”, i princip är det Kanada och kanske Ryssland, båda tillhör dessutom inte de allra ivrigaste. Båda länderna är dessutom väldigt gröna arrangörer och att se något av dessa som fullvärdiga medlemmar i WRC-familjen redan 2022 är nog till att vara alltför optimistisk. Inte heller Finland tror jag på som vinterarrangör även om dom vill vara med och ersätta Värmland nu 2021. Fullt möjligt att FIA/WRC-Promotorn gör tummen upp för en tävling  i februari mars, men detta blir en engångsföreteelse och två rally i samma land går inte som jag ser det. Om frågan ändå skulle bli aktuell och att AKK (Finska Bilsportförbundet) då i framtiden skulle välja bort ikoniska Rally Finland i ett  somrigt ”Tusen sjöars rike”, bedömer jag som orealistiskt. 

*

Fot: WRC.com

Lagom  till att tomten skulle dyka upp så avslöjade Hyundai och Dani Sordo vem som ska lotsa honom i de WRC-tävlingar han ska köra under nästa år. 39-årige Borja Rozada blev den utvalde och med  42 WRC-starter i ryggsäcken där en sjätte plats är bäst i Mexiko 2014 vid sidan av hemmaidolen Benito Guerra jr i en Fiesta WRC.

*

Har noterat att det råder en viss oreda gällande tävlingsdagarna i ”Stora eller Traditionella-SM” för 2021. Vad jag har erfarit är det följande datum som gäller.

14-15 maj SSR  Älmhult

18-19 juni Göhlins Skilling 500 Klevshult

14 augusti Killingen Kil

11-12 sep. EC Snapphanerally Hässleholm

Foto: Tommy Svenson

I synnerhet vad gäller Hässleholms SM-rally har det surrats en del men efter att SRM fått SMK Hörby till att flytta fram TV-Svängen med SSRC från den 11 september till den 4 september, så löstes SM-knuten.

Preliminärt är det så här vi tänker med Hässleholm, men det kan fortsatt bli en datumändring vilket isåfall blir klart inom de närmaste dagarna, förklarar SRM:s Patrik Persson.

Klart däremot är att de två nya SM-serierna av sprinttyp fått nya namn, ”Asfalt SM” respektive ”Grus SM”.

*

För en tid sedan presenterades kalendern  för Norska Mästerskapet i rally och först då helt naturligt med de tre vintertävlingarna. Nu har man fyllt på med tre sommartävlingar där Rally Sørland den 1 maj är först ut. En dryg månad senare är det dags för NMK Aurskog-Høland Rally. Seriens enda asfaltrally är KNA Sommerrally Grimstad den 21 augusti och sedan återstår om Rally Hedemarken i september blir final även 2021. 

*

Då har Lars Stugemo/Sunny Side Experience uppdaterat dekalen för #FkkCancer till EVO ll berättar Lars.

Kampanjen #FkkCancer fortsätter med full fart 2021. Hittills har vi samlat in 180 000 :- till forskning – och mer kommer. Nu lanserar vi ett helt nytt, supercoolt set, retro klistermärken (150 x 100). Helt perfekt att använda på valfri bil, kyl, gitarr amp, gräsklippare, endurocykel, EPA, skidbox och så vidare.

Dekalen finns i två olika kombinationer svart text på gul botten eller tvärtom. För att köpa så Swisha 400 kronor för två dekaler till  02 123 514 23. Glöm inte att ange namn och färg. Stugemo avslutar med.

Ja, dom gamla klassiska #FkkCancer-klistermärkena i orange/guld/vit finns kvar förstås. Kan beställas med Swish eller köpas hos Appelskogs Bil AB, Madicken Swärdh, MiRo Motorsport eller Ted Malm.  

Personligen tycker jag att detta är en jättebra idé att knyta ihop cancerinsamlingen ännu tätare med rally, en kombination som jag tror kommer att lyfta hela kampanjen ytterligare.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *