Monza en vattendelare, Grekland i startgroparna för att ersätta i WRC, Pirelli är ”svarta och runda”, höjs maxåldern i J-WRC, Sunnine kan tänka sig WRC2, Mikkelsen dubblar med både WRC2 och ERC, STCC ännu jämnare 2021!
WRC-finalen 2020 med ACI Rally Monza blev onekligen en vattendelare i rallyvärlden. Vissa menade att detta förstorade RS-prov inte hörde hemma i en tävling där världens bästa förare ska göra upp om VM-titeln. Andra tyckte precis tvärtom och såg rallyt som både extremt spektakulärt och inte minst viktigt, klockrent för tv-publiken. Själv är jag någonstans mitt emellan, möjligtvis med lite slagsida mot att gilla RS-tanken.
Inte så att jag vill se för många tävlingar av den här typen i WRC framöver, men om valet är att köra eller inte köra så är ändå svaret enkelt. Räcker att titta tillbaka på brittiska RAC-rallyt som förr hade jättemycket så kallade ”parksträckor”, plus att man även besökte olika racingbanor. Med hjälp av koner, halmbalar och annat blev detta specialsträckor och jag kan inte minnas att där var några större protester. Istället accepterades upplägget som att vara en stor del av hur man körde rally i öriket.
Finns också många som under åren tappat både segrar och annat på den här typen av sträcka efter allt för djärva satsningar genom trånga grindhål eller snorhal asfalt. Med Rally Sweden redan borta från WRC 2021 är nu frågan om detta blir enda ”Cancelled” i serien eller om det blir fler som får problem med Covid-19? FIA har lovat att Rally Monte Carlo ska köras men hur blir det därefter och då närmast med Rally Croatia som har HQ i huvudstaden Zagreb vilket kan bli tveksamt då pandemin fortsatt är stigande i landet. Visserligen är det nästan fyra månader kvar till rallystart och när nu vaccineringen börjar komma igång så kan det kanske svänga snabbt. Annars är Zagreb hårdast drabbad av Covid-19 i landet med totalt över 40 000 drabbade. Varning har även rests för Kenyas Safari Rally kring midsommar trots att landet för närvarande inte har så många sjuka i jämförelse med Europa. Här är det en andra eller tredje våg av smitta som oroar plus att vaccineringen här enligt experter, inte lär bli lika omfattande och snabb som i andra delar av världen.
Fortsatt väntas det på svar om det blir en vintertävling i Finland som ska ersätta Rally Sweden och då i månadsskiftet februari-mars. En reservtävling som redan är utsedd är grekiska klassikern ”Acropolis Rally”. För arrangörerna är detta första steget mot att som de hoppas, åter bli permanent i kalendern. I ryggen har man regeringen som genom Sportminister Lefteris Avgenakis skrivit under ett avtal med arrangören och WRC-promotorn. Om det nu blir verklighet blir det första gång sedan 2013 som det till nästa år 70-års firande rallyt ingår i VM. Ett rally med stolta svenska traditioner sedan Erik Carlsson vann här 1961 med en Saab. Tom Trana följde upp detta med Volvo-seger tre år senare. Därefter följde Carl-Magnus Skogh, seger 1965 i en Volvo Amazon medan Bengt Söderström 1966 körde Lotus Cortina. Andra svenskar som vunnit i Grekland är Ove Andersson 1971 (Alpine Renault), Håkan Lindberg 1972 (Fiat), Harry Källström 1976 (Datsun), Björn Waldegård 1977 och -79 (Ford). Stig Blomquist rundade sedan av den blågula segerraden 1984 genom triumf i Audi quattro. Tilläggas kan att i detta rally som brukar klassas som det näst tuffaste vid sidan av Safari tog Opel två segrar i dess början. Kan bara nämna att det dröjde ända till 1964 innan första Volvo-segern kom…
*
En av de stora nyheterna och nästan också den enda i WRC för nästa säsong, är att Michelin försvinner som däckleverantör och ersätts av Pirelli. Fyra år framöver är det dom som ensamma ska leverera till WRC-teamen. Inför detta har vissa av förarna visat mer oro än andra, men med 181 VM-segrar bakom sig så är nog det italienska gummit väl i nivå med det franska. Nu är det nästan exakt tio år sedan Pirelli senast var aktuella i WRC men har under tiden inte legat på sofflocket. Flera i underklasserna till exempel Junior-WRC har kört på Pirelli och då till full belåtenhet vad jag vet. Hyundai har precis som Toyota hunnit med de första testerna av de nya däcken och när Ott Tänak fick frågan hur däcken var, så citerade han gamle världsmästaren Juha Kankkunen vid målgången i RAC-rallyt för många år sedan. Tänak konstaterade enkelt.
– De är svarta och runda!
Nu är det en tuff start som väntar med kanske VM-seriens mesta ”däckrally”, Rally Monte Carlo. Med de rysk roulette-liknande förhållande som alltid råder i de Franska Alperna är ofta valet av däck skillnaden mellan succé och katastrof. Tänak summerade lite sarkastiskt till DirtFish.
– Monte Carlo är en härlig plats att köra på med helt nya däck…
Det som dock är helt klart är att det blir lika för alla och ende med erfarenhet i dagsläget är Andreas Mikkelsen som kört tester för Pirelli under hösten.
*
På tal om nyheter så vet jag inte om detta är en sådan eller bara felskrivning. I senaste versionen av ”FIA Rally Newsletter” skriver man bland annat om Junior-WRC 2021. Att serien återgår till fem deltävlingar har varit klart en tid men sedan kommer ”news” , ”För att få köra i Junior-serien måste föraren vara under 30 år när säsongen startar”. Vad jag vet så var den gränsen tidigare 29 år vilket då med automatik gjorde att Tom Kristensson klarade sig med lite mer än två månaders marginal. Premiären var i Rally Sweden i februari och den 30 april passerade Tom 29-års gränsen. Men med detta besked hade han teoretiskt kunnat kört ännu en säsong om Rally Sweden inte ställts in vill säga…
*
Teemu Sunninen fortsätter att förra hitta öppningar för att kunna fortsätta karriären men möjligheterna blir allt färre. Första året var 2017 och sedan dess har det bara blivit tre pallplatser, Portugal, Sardinien och Mexiko. Inget att hymla om att de alla flesta är mer än lite besvikna på den som många pekade ut som en arvtagare till Jari-Matti Latvala. Även om M-Sports Fiesta inte riktigt spelar i samma liga som Toyota och Hyundai så är ändå 44 poäng i tabellen på tok för lite för att attrahera temacheferna.
Detta är också Sunninen medveten om och till Rallit.fi avslöjar han att WRC2 inte alla skulle vara ett främmande steg att ta.
– Självklart är körning ett måste om du vill fortsätta bygga en karriär och då är absolut R5-bilar ett alternativ.
*
Även här börjar det bli trångt och Andreas Mikkelsen var nog lite smartare som började bygga på ett alternativ redan i höstas. Nu sitter han i en hektisk guldsits med plats i en Skoda från Toksport WRT och där Skoda Motorsport backar up. I sin vlogg avslöjar han dessutom att det även blir fullsäsong i ERC med en Skoda. Om inte detta skulle räcka för att fylla almanackan så är Andreas även engagerad som testförare för Skoda i jobbet med att utveckla den nya Fabian för 2022. I år vann Toksport Märkesmästerskapet i WRC2 och nu är man fast beslutna att upprepa detta. Inte bara detta utan ännu högre mål sätts upp av Toksport och Skoda Motorsport.
– Andreas is confident and aims to make the Skoda Fabia Rally2 the ”FASTEST RALLY2 car” for the 2021 season in both ERC and WRC2!
Målet är även att försöka få ihop budget för att göra någon start i WRC när detta inte krockar med WRC2. Oavsett vilket så kommer han och nya ännu inte offentliggjorde kartläsaren att köra reken till alla WRC-tävlingar under året. Ryktena talar dock för att Ola Fløene kryper in i Skodan.
*
Trots pandemin så lyckades ändå STCC TCR Scandinavia genomföra en rafflande serie som inte avgjordes förrän i sista tävlingen på Ring Knutstorp. Här blev det succé för Lestrup Racing som blåste hemmafavoriterna Brink Motorsport på segern i Teammästerskapet. Fortsatte sedan av bara farten och då med Rob Huff som vinnare av Förarmästerskapet med en av teamets Golf GTI TCR. Tvåa blev PWR Racings Robert Dahlgren och som trea en mycket besviken Tobias Brink. Ändå vill vd för serien Micke Bern se ännu jämnare och mer spektakulära race 2021 och därför justeras det i reglementet.
– Ändringarna vi gör är en del i vårt kontinuerliga förbättringsarbete av STCC och vi tar inspiration från BTCC som har använt systemen mycket framgångsrikt, säger Micke Bern.
– När STCC startades 1996 togs mycket inspiration från BTCC och nu sluter vi den cirkeln genom att igen föra mästerskapet framåt med system som vi vet fungerar mycket väl där under dagens förutsättningar.
Poängskalan ändras och utökas från topp tio till topp 15 förare i varje tävling enligt samma skala som det framgångsrika brittiska mästerskapet BTCC använder sig av. 20-17-15-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 Även systemet för vikt ändras enligt samma system som BTCC använder sig av där en förare som mest kan få 70 kilo i sin tävlingsbil. Jämfört med tidigare system minskar skillnaden i vikt mellan olika förare samtidigt som fler förare får bära vikt i sina bilar.
– Med den här viktskalan får vi mindre skillnad mellan bilarna och dessutom snabbare ändringar som bättre reflekterar resultaten under pågående tävlingshelg, menar Bern och slår fast.
– Vi har en mycket spännande 2021-säsong framför oss!
Förste förare att anmäla sig för nästa år blev 18-årige Rasmus Hedberg som kör i familjeteamet FH Racing. Rasmus kommer att köra den PWRC Cupra TCR som Mikaela Åhlin-Kuttlinsky använde i år, ett stort steg från den Ginetta som Rasmus tävlade med i år och med en sjunde plats i GT4 Scandinavia.
Micke Bern berättar att man i STCC jobbar hårt för att utveckla serien ännu mer. Från årets 14 bilar hoppas man kunna öka till 18 när man rullar igång på Ring Knutstorp den 7-8 maj och då förhoppningsvis med publik. Om detta lyckas börjar man närma sig guldåren, till exempel var där 20 bilar som kördes premiäråret 1996. Efter detta svalnade intresset en del och 2002 när Robert Colciago vann kom bara hälften så många bilar till de svenska racingbanorna.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33