14 -tävlingar i WRC 2016, funktionärsbrist även i ”UK” och en cyklist-”hårtork” levererad!
Precis som att WRC och FIA läste gårdagens Motorbloggen och då fick lite eld i baken, för redan dagen efter kommer så kalendern för 2016. Teamen fick inte sin vilja igenom utan det blev 14 deltävlingar och då med Kina som nytt land att åka Rally-VM i. Tävlingen kommer att köras ”TV-Svängshelgen” den 9-11 september 2016.
Undrar dock vad Citroén och Yves Matton tycker om detta, då han redan sagt att en utökning av serien kan innebära att man lägger ner WRC-tävlandet. Hotet blev säkert inte mindre av succén i WTCC där märket redan säkrat VM-titeln och det är mot detta Matton nu ska ställa WRC. Fransmännens plånbok är redan ansträngd påstås det och ytterligare en tävling dessutom långt borta, kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Ve och fasa om detta blir verklighet, att man byter spår till WTCC och möjligtvis ERC med R5-bilarna. Inte alls bra, inte alls…
Att FIA nu blåser britterna på WRC-finalen och istället överlämnar detta ärofyllda uppdrag till Rally Australia som dessutom kör på deras datum har redan väckt upprörda känslor. Tydligen är det den efterföljande ”glamorous and high-profile gala finale to the season in Sydney” som lockat FI:s ”gubbar och tanter”. Nu får rallyt i Wales flytta fram till 28-30 oktober och därmed avsluta den europeiska delen av Rally-VM,. Ett klart nerköp om ni frågar mig.
Nu blir det ändå så att Rally Monte Carlo inleder VM-året, detta även om ännu inte alla papper är påskrivna och WRC-promotorn Oliver Ciesla är nöjd.
– 2016 års kalender erbjuder en fin mix av tradition och utveckling!
– Förvaltar WRC:s arv med klassiska tävlingar som Sverige, Argentina och Finland men bjuder även på en ny utmaning med asfaltvägarna i Kina, menar Ciesla.
Vad gäller att flytta finalen till Australien försvara Ciesla beslutet.
– Rally Australia drivs av en entusiastisk organisation med fräsch attityd och förtjänar sin plats som säsongens sista tävling!
Är inte helt säker på att britterna och WRC-förarna delar den uppfattningen?
*
Det blir Skoda Fabia R5 för Eyvind Brynildsen och Anders Fredriksson i Rally Wales GB där man ställs mot bland annat Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin i WRC2-klassen. Tiden som Fordåkare, både med RRC och R5-Fiesta verkar nu avslutad och det är koda som gäller. Detta med hjälp av sponsorerna Betsafe, Gumball 3000, Blåkläder och Pirelli.
*
I helgen körs det brittiska rallyt Neil Howars Stages i trakterna av racingbanan Oulton Park. Inte så mycket att orda om från svensk horisont mer än att man även där har samma problem som här. Arrangören Bolton Le-Moors Motorclub går nu ut med en akut vädjan om funktionärshjälp, ” Last minute call for marshals for this weekends NHStages rally at oulton park. Mail marshal@BLMCC.co.uk #thanksmarshal”. Ingen större skillnad alltså, undrar bara när larmsignalerna ska nå de tävlande?
*
Med en timme kvar av anmälningstiden till Södra Sunnerbos kvällstävling på lördag har antalet startande nu kommit upp till 46. Senast att anmäla sig är Skillingaryds Grupp E-åkare Joakim Blansch med en Opel Astra.
*
I går kväll fick jag en så kallad ”hårtork” av en minst sagt ilsken cyklist som ansåg att jag var en livsfarlig dåre i trafiken. Hade han rätt, döm själv?
Kom tillbaka från ett jobb strax efter 19 och parkerade på gatans vänstra sida ( helt ok det är enkelriktat). Stängde av motorn och öppnade förardörren mot trottoaren och det erkänner jag utan omsvep, kollade inte speciellt mycket efter bakomvarande trafik, trots allt en gångbana jag hade till vänster om bilen. Big mistake, big mistake visade det sig. För snett bakom bilen kom en fullt utrustad cyklist i neonfärgade ”kalasbyxor”, hjälm och tröja. Racercykeln var inte inköpt på Biltema precis utan kostade säkert minst runt en månadslön. När jag då fräckt nog öppnade dörren blev det panik på sadeln och det var med en stor portion tur som han lyckades undvika både att köra i bildörren och väggen på andra sidan trottoaren. När killen sorterat ihop sig vände han sig mot mig och startade hårtorken” på ”full”.
– Hur i dj-la dum får man vara, bara öppna en bildörr på det här viset jag kunde för f-n slagit ihjäl mig, skrek han.
Förstod direkt att ”kalasbyx-mannen” inte var mottaglig för någon högre trafikundervisning, istället skakade jag på huvudet och påpekade det olämpliga i att cykla på plats avsedd för gående. Något han inte alls tog till sig.
– Här är för f-n inga som går och om du bara vore lite smartare och tittade bakåt så skulle många olyckor ha undvikits. Idiot, avslutade den cyklande sin uppläxning.
Lite smart var han åtminstone, ställde diagnos på sig själv!
*
På lördag är det dags för Motorlördag i Kristianstadsbladet och i dag gjordes det bärande reportaget av sportchef Patric Nilsson. Min del i detta var att ta bilder till hans text och som en liten teaser inför lördagen lägger jag då ut bild på huvudpersonens gamla bil från 80-talet. Någon som känner igen den?