Ypres Rally ersätter Wales i WRC, mer vita bitar i SBF-pusslet, Hänninen testar för Toyota i Arctic, Sunninen ”räddade” M-sport i knipa, mer inställt, Joona och Torn klara för J-WRC och Sainz snabbast i Dakar.
Breaking news. Ypres Rally kommer att ingå i WRC 2021 på ännu icke klar datum mer än att det blir i augusti. Belgarna ersätter rallyt i UK som stött på finansiella men även problem relaterat till Covid-19. Därmed blir Belgien det 35:e land som står värd för en VM-tävling i rally sedan starten 1973.

*
Min bror är alltid långledig över julens helger och därför köps det varje år in ett pussel för att han och frun ska fördriva tiden. I år valdes ett tämligen svårlagt sådant, med motiv från en stuga i vinterlandskap. Vad kännetecknar vinter om inte vit snö och vitt var därför klart dominerande på omslagsbilden. Vad har detta i Motorbloggen att göra? Jo för mig känns det ungefär lika enkelt att hitta rätt bland fler hundra vita pusselbitar som att försöka bena ut turerna kring Svenska Bilsportförbundets ledning…
Noterar att Urban Wahlberg inte köper Uvåns Näringslivscenter (idag stav jag rätt!) påstående att ägandet av Svenska Rallyt AB vid en konkurs eller om man inte vill skjuta till mer kapital, då går över till andra halvan av ägandet Uvån.
– Det gör jag definitivt inte och inte vår jurist heller, säger Urban Wahlberg, vice ordförande i SBF till SVT Sport.
I går förklarade Uvåns VD Lars Sätterberg att i händelse av konkurs går ägandet över till det Hagforsbaserade företaget med hjälp av en reglering i aktieägaravtalet. Detta motsätter sig Wahlberg bestämt i intervjun med SVT Sport.
– Alltså, det finns ett aktieägaravtal som är väldigt gammalt och väldigt omfattande och motsägelsefullt på många håll och kanter. Men det som är glasklart är att det är Svenska bilsportförbundet som slutligen ger tillstånd till den som vill driva Svenska rallyt.
VD för Svenska Rallyt AB Glenn Olsson delar Sätterbergs uppfattning och påtalade tidigare att det kommer att bli väldigt svårt att få med FIA på ett nya avtal om det blir konkurs.
– Går bolaget i konkurs, då kommer vi sannolikt inte ha något rally 2022 och dessutom ska man börja en ny process i så fall om man ska få nya avtal framåt. Det är en otroligt stor risk man går in i för Sveriges framtid vad det gäller rally, säger Sätterberg.
Han ser också en möjlighet att oavsett konkurs eller inte, så riskerar både Uvån och SBF att förlora pengar.
– Det var utgångspunkt redan när vi tog fram förslaget. Vi kommer ändå tappa pengar, både Uvån och förbundet. Så det är mycket bättre att leva vidare och finna en konstruktiv lösning framåt och kunna utveckla det här på ett bra sätt, menar Sätterberg.
Riktigt lika orolig är inte SBF/Wahlberg som istället menar.
– Det finns väldigt många ”men” och ”samt” och ”kanske” i det här. Men det går säkert att hitta en lösning så att svenska VM-rallyt kan överleva.
Om jag personligen får tycka något så har ordet ”säkert” aldrig tidigare i min värld upplevts som mer osäkert…
Just när detta ska publiceras kommer besked att det av 14 ombud begärts ett extra Förbundsmöte med begäran om entledigande av fyra styrelseledamöter på grund av bristande förtroende. Det ordinarie mötet var bestämt till mitten av april och begäran är underskriven av Peter Kurtén i Göteborgs BF.
*
Inte bara Rally Sweden som står inför stora utmaningar nu verkar även Storbritannien bli utan WRC-tävling i år. Länge har det velats om rallyt skulle köras i Wales som vanligt eller flyttas till Ulster på Nordirland och då bli en asfalttävling. Nu kan velandet vara över och det ”bidde inte ens en tumme” utan Ypres Rally i Belgien tar över VM-statusen. När myndigheterna i Wales inte sa sig vara villig att stötta rallyt som tidigare gjorde man i Ulster motsatt bedömning och sa sig vilja öka supporten. Tyvärr för britterna lyckades man inte sy ihop paketet i tid och när sedan även Covid-19 fortsätter att spridas så släcktes WRC-lampan i UK. Enligt uppgift förs nu förhandlingar fortsatt för en plats i WRC-kalendern för 2022. Pessimisterna menar att landets 50-åriga historia som VM-arrangör nu nått vägs ände. Med detta har brittisk motorsport lidit ett svårt nederlag enligt brittisk rallymedia och som inte går att reparera inom överskådlig tid.
*
Foto: Tommy Svensson
Då dök där upp ännu en WRC-bil i Arctic Lapland Rally men inte med någon av de förare som ska köra i årets VM-serie bakom ratten. Istället är det Toyotas 1:a-testare Juho Hänninen/Miika Teiskonen som är anmäld och att detta är för att känna på Yaris WRC med nya Pirelli-däck inför en förväntad Rally Sweden ersättare i trakterna kring Rovaniemi. Att det blir Juho istället för Sebastien, Elfyn eller Kalle som kör är enkelt, om WRC-tävlingen blir av blir det nämligen med automatik förbjudet för WRC-anmälda förare att köra båda tävlingarna. Detta oberoende om det är samma sträckor, vända eller helt nya. Nu spekuleras det även om till exempel Hyundai anmäler Dani Sordo som faktiskt vunnit rallyt en gång tidigare. 2010 tog han en Citroén C4 WRC till seger. Eftersom han inte går in i WRC-matchen förrän senare på säsongen skulle han kunna bli testpilot på snö för Andrea Adamos team. I dag fick även arrangören klartecken från de finska myndigheterna att rallyt kan köras under de Covid-19 restriktioner som gäller. Senast på onsdag måste det den tas beslut om WRC-tävlingen kan köras.
*
När Teemu Sunninen berättade att han ska köra ett delat WRC-program för M-Sport Ford i år meddelade han även att Jarmo Lethinen lämnar högerstolen. Ett samarbete som varade i 18 månader men som tog slut när Sunninen inte kunde presentera hur 2021 skulle se ut för Mikko Hirvonens gamle kartis började han leta andra öppna dörrar. En som stod på glänt var hos Toyota Gazzo Racing där Jari-Matti Latvala behövde en ny höger hand i sitt nya jobb som teamchef. 51-årige Lethinen informerade Sunninen om läget och fick tummen upp för att söka ny väg i livet.Foto: Tommy Svensson
– Jarmo har inte så många år kvar som kartläsare på VM-nivå så det är självklart att han ska ta chansen när de kommer att göra något för framtiden, menade Sunninen.
Samtidigt avslöjar han att Malcolm Wilson satte sig i en liten knipa med bara oerfarna förare i sin line up, Adrien Fourmaux och Gus Greensmith. En knipa som Sunninens manager den mäktige Timo Jouhki inte var sen att utnyttja.
– Det måste finnas någon förare med rutin i teamet inte minst för att köra tester och förmedla rätt information till ingenjörerna, menar Sunninen.
Inte bara testa för årets tävlingar utan även för nästa generation hybrid-bilar blir lite av Sunninens lott vilket han är införstådd med, blir mycket jobb.
– I år kan du göra justeringar på nya bilen viltet blir svårare när VM-serien 2022 väl sparkat igång.
Fourmaux förväntas inte köra så många tävlingar i WRC utan kan kanske få fler i WRC2 enligt rykten. Samma sak för Sunninen som påstås sitta i R5-Fiestan när inte WRC-bilen är ledig. Något som inte stör honom, nästan förr tvärtom.
– En R5-bil med sin enklare transmission är mycket lik hybrid-bilens. En säsong med en sådan kan därför vara värdefull inför nästa år.
*
Över till avdelningen inställda eller framflyttade tävlingar. Nytt datum för NM-premiären ”Sigdalsrally” blir den 6 mars. Sämre för Faluns ”Tractive Winterrally” som skulle körts den 27 februari som ställs in helt. Även utanför Sverige ställs rally in på grund av pandemin och ett sådant är Rally Costa Brava i Spanien och detta för andra året i rad. Precis som ifjol skulle detta vara första deltävlingen i Historiska Rally-EM men nu kan det bli så att man istället blir sista. Planen är nämligen att flytta till november då förhoppningsvis Covid-19 är historia. Runt 250 anmälda varav fyra svenskar, Anders Johnsen, Mats Myrsell, Tomas Pettersson och Lars Söderström. Direkt efter beskeden om allt inställt kom de tröttsamma kommentarerna på FB om att varuhus får vara öppna, hockey kan spelas, kollektivtrafiken tillåts fungera och jag säger bara, ge er…
*
Börjar fyllas på med namn till Junior-WRC 2021 och först ut var finske R2-mästaren Lauri Joona. Idag kom så besked att ERC-junior-vinnaren Ken Torn även han är klar för samtliga deltävlingar.
Blir spännande att se om det blir något svenskt i serien för att ta vid efter segraren 2020 Tom Kristensson?*

Mycket grönt på Andreas Mikkelsen och Ola Fløenes Skoda för årets tävlingar i ERC och WRC2. Ändå måste jag tillstå att designansvarig hos Toksport WRT fått till en läcker ”livirey”. Så klart samma sak för kompisen Marco Bulacia Wilkinsons Skoda.
*
I Dakarrally tog Carlos Sainz första sträcksegern före Yazeed Al-Rajhi och med Nasser Al-Attiyah som trea. Men tack vare en fjärde plats av Stephane Peterhansel behåller han ledningen. Men bara fem minuter efter är Al-Attiyah medan Sainz har 40 minuter upp till sin Mini-kompis. När detta skrivs har ännu inte Mattias Ekström/Emil Bergkvist eller Mitchel Guthrie/Ola Fløene kört färdigt på den 61 mil långa sträckan.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.