WRC2-tvåan hoppar Turkiet, nästan full pott för Kruse, Paddon ”goes el”, åter lugnt på Millebygden, ESR vill ha utländskt besök och stort intresse när Norge åter öppnar för asfalt i NM!

Börjar falla från av de anmälda till ADAC Rallye Deutschland och då främst förare med R5-bilar. Först var det som bekant Pontus Tidemand som inte fick ihop sitt Fiesta-paket som tänkt. Här om dagen kom där samma besked från belgaren Kris Princen som skulle ha kört en Citroên C3 R5 till skillnad från tidigare framträdande i år då han tävlat med Volkswagen Polo R5. Nu blir det ingen start efter att han kraschat under test varvid det även började brinna i bilen. Näste man att lämna in men inte till Tyskland utan till Turkiet är vildingen Nikolay Gryazin. Ryssen är delad tvåa i WRC2 med Pierre-Louis Loubet men som efter att ha ”byggt om” sin Skoda i helgen som gick har han dragit tillbaka sin anmälan. Istället för att få sin gamla bil snabbriktad väntar han istället in en ny Skoda Fabia EVO till Rally Wales GB 

Inte heller så att han deppar precis efter att ha avverkat ännu en R5-Skoda. I samband med PET till Rally Deutschland passade Nikolay på att provsitta Kajetan Kajetanowics Lotos-sponsrade Volkswagen Polo R5. ”Kajto” i bakgrunden skrattar gott när han får frågan av Nikolay om han inte kan få provköra bilen?

– Förstår inte, han ville inte låta mig testa den, konstigt… 

*

I går återstartade Jonas Kruse sitt och Maria Wallbergs utmärkta ”Rallymagasinet” i SVT1. Inbjuden gäst var Pontus Tidemand som ”grillades” av Jonas själv då Maria var i Rotterdam för att rapportera om Ryttar-EM. För oss som följer rally på lite närmare håll var det inte mycket nytt under solen och på frågan om det fanns fler tävlingar att vänta i WRC-Fiestan svarade Pontus lite luddigt. Kruse luddade av svaret och kom fram till att både Spanien och Wales verkade lämpliga som fortsättning för Pontus och Ola Fløene. Detta kunde ”svaranden” bara hålla med om, men därifrån till tumme upp är i min värld steget långt kvar till klar start. Ändå känns det väldigt positivt att värmlänningen återigen är med i matchen. 

Hemmatidningen Värmlands Folkblad tolkar beskedet ännu mer positivt och skriver, ”Bekräftat:Wales och Spanien aktuellt för Tidemand”. Så klart har VF bättre kontakter med Pontus än många andra och det är bara att hålla tummarna att dom ligger närma sanningen. 

Kunde blivit full pott för Kruse igår men en grov plump drar ner betyget. Snudd på tjänstefel att ha en näst intill komplett genomgång av Rally Finland utan att med ett enda ord nämna Tom Kristensson och Dennis Rådström. En svensk som vinner klassen J-WRC och en annan som är snubblande nära att komma på pallen, borde självklart vara värt ett omnämnande i den här typen av tv-program. Fram med skämskudden Jonas!

Mycket med Hayden Paddon den senaste tiden, först petning från Hyundai, extra chans från M-Sport Ford vilket slutade med krasch på första testen för att så idag hålla nationen i spänning med ett ”Breaking News” live till sina fans. Då jag räknar mig dit så satt jag och väntade på nyheten skulle levereras och i mins fantasi var det full WRC-säsong med Ford som skulle komma ur munnen på ”The Kiwi”. Måste säga att jag blev besviken när det istället tillkännagavs att det handlade om att sjösätta ett projekt med Hyundai-elbil för rally. Det få vara hur mycket framtid det vill, hur viktigt som helst för sportens fortlevnad men när Paddon på en film swischade iväg så var det för mig lika upphetsande som att lyssna på sjörapporten. Tyvärr men så är det. Samtidigt passade Paddon även på att lansera sin bok ”Driven, my story”, säkert läsvärd. Nu ska man ändå inte tro att Paddon lagt WRC på hyllan utan vid sidan av allt annat jobbas det även på fler styrningar. Enligt honom närstående källor ska både Ford och Hyundai finns med i framtidsplanerna.

*

På något vis känns det som att Craig Breen har lite mer medvind för tillfället och insatsen i Rally Finland har inte minskat chanserna till ett WRC-liv efter jul. I helgen visade irländaren även att han är en man för asfalt,  vann ”Ulster Rally” vilket gav honom och Paul Nagle totalsegern i ”Irish Tarmac Championship”. Breen i en R5-Hyundai i20 vann fem av de nio sträckorna vilket gav seger före Matt Edwards och Callum Devine som trea. Tror inte heller att vi sett det sista av Breen/Nagle i WRC det här året, likaså är nog framtidsutsikterna tämligen ljusa för irländaren… 

*

I våras stormade det rejält kring South Swedish Rally som i sista stund tvingades ändra banan efter att Länsstyrelsen haft lite ur vår (rallytöffars alltså) synvinkel märkliga synpunkter. Tidigare har det även varit stök i Älmhult med verksamheten på Millebygden Raceway från närboende. Boende som vänt sig till Länsstyrelsen och hävdat att grusvägen nordväst om Älmhult ska betraktas om permanent anläggning.  Så sent som i juli klagades det på nytt,  ”Att man varje år söker tillstånd hos länsstyrelsen för ett flertal rallytävlingar visar att banan inte är temporär utan en stationär, permanent bana”. Länstyrelsen kallade till möte med Anders Martinsson som äger den aktuella vägen och efter mötet beslöts att avskriva ärendet. Motiveringen till att man gick på Martinsson och Älmhult MK:s linje var bland annat att de klagande  inte kunnat uppge att något förändrats sedan förra gången man klagade. Så klart var Anders Martinsson nöjd med beslutet och säger till Smålandsposten.

–Jag tycker man har tagit rätt beslut. Vi har kört med tävlingstillstånd varje gång vi har kört.

Med andra ord där tas även en del kloka beslut på Länsstyrelsen i Kronoberg

*

Har den positiva trenden för Rally-SM kommit av sig? Frågan känns faktisk lite berättigad då det med fem dagar kvar av anmälningstiden för East Sweden Rally bara, finns 40 namn i anmälningslistan. Dessutom har de arrangerande östgötaklubbarna hårdsatsat med att även göra ESR till deltävling i tämligen, för att inte säga helt anonyma, FIA ERT Baltic Rally Trophy. Dock lyser utlänningarna med sin frånvaro, enbart norrmannen Ola Jr Nore med en R2 Opel Adam så här långt. För mig känns det ungefär som under alla de år SSR envisades med att kämpa för EM-status, mycket extra jobb/kostnader som bokstavligen slängdes i sjön för nöjet att få internationell lyskraft, men som oftast var jämförbar med ett stearinljus.

För att återgå till SM-delen som är 37 bilar stor och som självklart kommer att minst fördubblas (hoppas jag i alla fall) så är det i och för sig inte så konstigt om antalet anmälda sjunker mot slutet av säsongen. Är man helt borta från allt vad toppstrid heter, så kanske man lägger budget på annat, kanske till och med sparar lite för 2020. Anmälan stänger på söndag klockan 18.00.

*

Även i SSRC märks att det börjar närma sig slutet på året. I och för sig märkligt att rallyåret åtminstone i Sydsverige, slutar om en knapp månad med TV-Svängen den 14 september som sist uti i SSRC och DM. Än värre för RS-åkarna i Södra BF som kör sista DM-tävlingen i Eslöv redan den 8 september. Visst känns det konstigt att koncentrera rally året i södern till knappa sex månader. Minns när man på 70-talet började med Kong Christian Race i februari och så traditionell avslutning i Hyllinges mandomsprov på Söderåsen, Knutstorpssvängen i mitten av november. I Skilling 500 sista helgen augusti är där nu 121 anmälda och där anmälan stänger om runt 24 timmar. 

Blir spännande att se hur många av Klassiska/Historiska Rallycupens förare som kommer till TV-Svängen där man kör deltävling ihop med SSRC/DM? Just nu är bara nio gammelbilar anmälda och kollar man på nästa deltävling för gruppen, Strömkarlsrallyt den 31 augusti ser det onekligen lite skakigt ut. Anmälan stänger på fredag och bara 15 klassiker anmälda till Trollhättan, att jämföras med över 50 senast i Finspångsrundan.

*   

På lördag är det historisk återstart i Norge med NM på asfalt, något som i likhet med Sverige förbjöds efter en svår olycka. Nu är det det åter dags för KNA Sommer att köra Rally Grimstad och med nästan hela norska eliten på plats. Både NM-ledaren Ole Christian Veiby, Volkswagen Polo, Anders Grøndal, Fiesta och fjolårsvinnaren Frank Tore Larsen också han i Fiesta är anmälda. Häftigaste bilen körs av Hässleholmsbekantingen Rune Danneborg som bytt ut sin WRC-Mini mot den systerbil till Jocke Grahns WRC-Fiesta /-16 som tidigare körts av Ott Täank. 

Totalt 58 anmälda där man även märker WRC-kartisen Ola Fløene som kartläsare i Trond Sveinsvolls Mitsubishi.Likaså byter Steve Røkland ut sin ERC-bil mot en Mitsubishi EVO IX. Mats Andersson, Eslöv med Hörby-kartisen Jörgen Jönsson är anmälda med R2 Opel Adam och är vad jag kan se enda svenskar i listan. Lite fler danskar där Kim Madsen/Line Lykke Jensen anför med den häftiga Peugeot 307 WRC.

Arrangören har lagt ner mycket jobb för att göra tävlingen så publikvänlig som möjligt och vill gärna slå fjolårets publiksiffra på över 5000 åskådare som inleds med ”rallyshow” på fredagen. På lördagen väntar nio sträckor på totalt 72 kilometer.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *