WRC-tipset toppas av Latvala, Rally-tv på jobbtid, Eklund-Golf elevbyggs och nationen kan andas ut…

Rally Mexico 2014Om jag nu fattar rätt så är det dags för shake down inför Rally Mexico i natt någon gång och sedan fredagkväll drar man igång med första sträckan av årets första grusrally i WRC. Första sträckan  kör man ju även en del under jord i den långa tunneln i staden Leon ( på bilden Andreas Mikkelsen/ Ola Floene) där rallyt har sitt HQ.
Inte lätt med tipset och i förmiddags skickade jag mitt förslag till det Dalabaserade WRC tips-gäng där jag som enda skåning antar jag, blivit antagen. Samma känsla utgår jag ifrån som när Klas Östergren fick beskedet att han antagits som ny medlem i Svenska Akademin. Nåväl, har analyserat lite mer efter att det tipset lämnades och måste nog korrigera lite. Tror så här.
1. Jari-Matti Latvala Polo
2. Mads Östberg Citroén
3. Andreas Mikkelsen Polo
4. Sebastien Ogier Polo
5. Robert Kubica Ford
Främst är det Hyundai-åkaren Thierry Neuville som jag får svårt att trycka in i tipset. Först hade jag honom som tvåa, men plötsligt är belgaren utanför topp-fem. Så kan det gå…Kubica ready for Rally Mexico- news release
Robert Kubica är en riktig högoddsare, kan mycket väl rulla och bryta på första sträckan. Å andra sidan kan han lika väl hamna på pallen i ett cleant race. Ett trumfkort för Kubica kan vara att han till skillnad från de flesta inte kör på Michelin utan väljer italienska Pirelli däck istället. Testerna på Sardinien precis innan avfärden till Mexico utföll till stor belåtenhet och Kubica är positiv inför kommande start.
Att köra på grus var i fjor en stor utmaning för mig, främst på grund av min bristande rutin på underlaget, menar Kubica.

*
BloggBertelliEn som fått en trist inledning på Mexico-äventyret är Lorenzo Bertelli med den militärgröna WRC-Fiestan i FWRT-team. Bilen finns på plats i Leon men servicecontainern och annat som krävs för en VM-tävling har precis landat i Mexico. Fast att prylarna skickades direkt efter Rally Monte Carlo har de inte anlänt förrän nu och dessutom inte ens i närheten av ”slagfältet”. Containern lastades av  70 mil från Leon i hamnstaden Port of Veracruz. Nu har Lorenzo och teamet fått tillfällig plats hos M-Sport i väntan på att containern anländer. På bilden står den stackars militärbilen alldeles ensam och väntar.

*
Mads Östberg jobbade hårt för att hans landsmän skulle få möjlighet att se WRC i sina tv-apparater och lyckades. Så här sänder man från Rally México LiveTV2Sportskanalen och Sumo: Fredag 6 mars kl 02.00 SS1 Live gateetappe fra Guanajuato. Lørdag 7 mars kl 19:00 SS13 Etappen El Brinco 1. Søndag 8 mars kl 19:00 SS21 Powerstage El Brinco.
För oss i Sverige gäller bara det vanliga sammandraget men inte på söndagnatt som vanligt utan nu kommer sändningen först på måndag. Då på den ”perfekta” tiden 16.35 i SVT2. Ställer frågan för hundrade gången till tablåmakarna på SVT, hur tänker ni när ni delar ut sändningstider? Målgruppen för WRC-sändningen har till allra största delen jobb att sköta och har därför ingen möjlighet att sätta sig och kolla på tv. Varför kan man inte sända motorsport på en normal tid, varför ska den alltid gömmas undan antingen mitt i natten eller mitt på dagen när ingen har möjlighet att titta? Svara på detta snälla SVT!

*
BloggPontusNu börjar snart det stora äventyret för Pontus Åhman och Johan Johansson när man gör sin först tävling i ADAC Opel Adam Cup. SSR-fixaren Anders Anderholm som är med och stöttar Pontus skickade idag bild när teamet är färdiga för avfärd från External till startplatsen St. Wendel och ADAC Rallye Saarland-Pfalz. Kan det bli mycket snyggare än med en Opel Insignia som dragbil och en Adam på släpet. Bara undrar alltså…

*
BloggRustadSå här kommer Tommy Rustads EuroRX VW Polo Mk5 SuperCar se ut inför kommande rallycrossatsning. Snygg!

*
Även om jag haft en känsla av att STCC blivit lite svalare så visar de nya siffrorna för medias intresse en annan bild. PR-värdet har allt sedan 2012 ökat och beräknas nu vara 435 miljoner kronor. Allra bästa STCC-året var enligt beräkningarna 2011.
Det är med glädje och ödmjukhet vi tagit del av den senaste medieanalysen. Vi har känt av det ökade intresset för STCC under en längre tid och det ger givetvis energi i vår ständiga strävan att fortsätta utveckla mästerskapet, säger Daniel Sporre, ansvarig för affärsutveckling på STCC AB.
Medieanalysen för 2014 visar på kraftig ökade siffror både när det gäller antalet artiklar, PR-värde och annonsvärde. I huvudklassen STCC är det mästaren Thed Björk och toppteamet Volvo Polestar Racing som får de enskilt högsta siffrorna i 2014 års rapport. Bland supportklasserna toppar Porsche Carrera Cup Scandinavia och V8 Thunders Cars, tätt följda av Renault Clio Cup/JTCC.
Nya RallyX för rallycrossbilar fick också positiva siffror under sin premiärsäsong. Av teamen dominerade Olsbergs MSE klart medan det bland förarna i huvudklassen Supercar var stenhårt i toppen mellan Johan Kristoffersson och mästerskapsvinnande Sebastian Eriksson. I Supercar Lites toppar mästaren Kevin Hansen statistiken klart före Richard Göransson. Noteras kan dessutom att Supercar Lites totalt fick ett något högre PR-värde än Supercar.

*
BloggPerEtt fint initiativ har tagits på Jacobskolan i Hässleholm där rektor Uno Nilsson i hop med välkände danske rallyprofilen Karsten M Svensson som bor i Laxbro strax utanför Hässleholm, gett eleverna i uppdrag att bygga en rallybil. Inte vilken dj-la ”VOC:are” som helst utan eleverna på Fordons och transportprogammet ska bygga en kopia av Per Eklunds Golf GTI från 1977. Initiativet har såklart tagits emot med entusiasm av ”byggarna” vilka alla fått föranmäla sig då projektet ligger utanför den egentliga läroplanen. Som extra morot har Per Eklund lovat att komma till Hässleholm när bilen är färdig och berätta hur det var att köra den gula sebralackade Golfen när det begav sig.

*
BloggJocke1BloggJocke2I går kväll kom ett besked som nationen länge väntat på, min Opel Kadett A är färdigbehandlad hos ”Plåt-Doktor” Wessberg. Skadan som uppkom genom ofrivillig kontakt med en blekingsk sten i samband med Ekratten för något år sedan har varit svår att rehabilitera. Men Doktor Wessberg gav sig inte utan var fast övertygad om att klenoden måste ut på banan igen. Kan tänka mig att Jocke hade samma känsla när han slutligen passade in framskärmen mot den fixade tröskeln, som när Christiaan Barnard 1967 utförde det första hjärtbytet. Eufori i sin allra finaste form och nu är Kadetten klar för nya äventyr, men vilka är än så länge oklart.

*
BloggKadett1BloggKadett2Mer Kadett, kan aldrig bli för mycket eller? Den här gången är det Peter Nyberg som skickat godsaker och han skriver,” Två bilder från 1000-meters racing på Mantorps travbana 8 oktober 1967. Första bilden är alldeles efter start. Jag känner igen Ragnar Eklund i täten, Tommy Jagerwall i vita kojan och Gunnar Dandenell i Kadetten på innern bakom Krister Eliassons koja. Kommer inte ihåg vilka som körde Saabarna eller den andra Kadetten. På bild nr 2 håller Gunnar undan för Krister Eliassons 970 S.”.
Vill inte på något vis klanka ner på dagens STCC eller annan racing, men i jämförelsen med detta så förbleknar väl ändå Björk & Co när man ”linjekör” sina värstingar. Sedan är det väl så att Dandenell inte heller verkar ha några större problem att hålla undan för Hundkojan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *