WRC till Saudiarabien 2025, Sesks är villrådig, trilskande Renault satte stopp för Ida, 104 ekipage till ”Silverratten”, ”VOC-Fransson” klargör, Tom K. föreläser i Sösdala och glöm inte HU:s infokväll på onsdag.

Precis som all annan internationell sport (fotboll, golf och tennis till exempel) som väller att förlägga sig i kontroversiella Saudiarabien undkommer inte heller WRC kritik för att finalen 2025 ska köras i ökenlandet. Denna kritik mot så kallad ”sportwashing” är inget som kommer att få FIA och promotorn att omvärdera beslutet, utan nu väntas enbart på definitiv datum från landets arrangör. Före detta ska dock en så kallad testtävling genomföras i hop med en deltävling i ”Middle East Rally Championship”. Vad som är syftet med en testtävling är mer oklart, då det redan skrivits avtal över tio år för VM-rally i landet. Intressant om testtävlingen skulle bli ett arrangörsmässigt fiasko, rivs då avtalet? Svaret är troligtvis nej då FIA inte är kända för att tacka nej till stora ekonomiska muskler…

*

Medan Sami Pajari redan verkar vara med minst ena foten inne i Rally1-världen är det mer osäkert för lettländaren Martins Sesks. Två succétävlingar där den senaste i Chile med Puma Rally1, var betydligt tuffare med dubbelpunktering som ett av problemen. Nu är Sesks rådvill berättar för Rallyjournal.

Foto: Valdis Skudre

Har ingen att fråga hur jag ska gå vidare, är det jag som ska ta kontakt eller är det bara att invänta samtal från teamen, undrar han.

Någon möjlighet hos Toyota är troligen inte aktuell, då är chansen lite större hos Hyundai som verkar famla lite i mörkret för 2025. Neuville och Tänak är klara, men så är det det här med bil tre, vem ska köra denna? Andreas Mikkelsen, Emil Lindholm, Teemu Suninen, Esapekka Lappi är alla namn som nämns, eller kan dom rundas av en 25-åring från Liepaja?

*

Berättade igår at det inte blev någon målgång för Aoife Raftery och Ida Lidebjer Granberg på sista TER-tävlingen som kördes på Sardinien. När paret som tvåa jagade seger i Rally5-klassen skulle starta i Parc Ferme inför söndagens ettapp, så ville absolut inte deras Renault Clio göra så. Mer dramatiskt avslut än så blev inte parets debut ihop…

Foto: Motorsport Ireland

*

Då fick Älmhults MK, MAS Rallycup och Smålands DM ihop 104 ekipage och snudd på årsbästa här nere, till ”Silverratten” på lördag. Kul och intressant är att ”Ungdomsrally” tillhör en av de större klasserna med tio anmälda. Mindre kul och lite oroande, är att det inte finns några debutanter alls i tävlingen.

Något som också är kul är att Appendix K ser ut som jag önskat att den gjorde i fler tävlingar. Tänker på variationen av bilar och av de sju anmälda finns ”bara” två Volvo 240. Istället innehåller klassen Ford Escort, Toyota Corolla, Opel Kadett, Volvo 142 och VW 1302 S. Intressant är också att Södras DM-vinnare i Standard B, SMK Hörbys Jim Nilsson/Jörgen Jönsson lämnat ”Volvo-träsket” där han hört hemma sedan debuten för många år sedan. Istället har teamchefen hos ”AM Elteknik” Mats Andersson, lämnat över sin Opel Adam R2 för Jims händer och fötter.  ”Silverratten” startar i Liatorp klockan 12.00 från Swepart Transmission med målgång i Millebygden. När denna sker meddelas senare i veckan i tävlingsprogrammet.

*

När jag i fredags skrev om att VOC Mekonomen Rally skrivit ”Nytt sexårigt avtal med SBF” var inte VOC-ansvariga Roger Fransson helt nöjd med hur jag beskrev det som hänt och händer. Går inte in på vad som uppfattades som felaktigt, men här kommer Franssons egen beskrivning. 

”Nytt sexårigt avtal med SBF Svensk Bilsport och viktiga klargöranden. 

VOC Mekonomen Rally är stolta och glada att kunna presentera ett nytt  sexårigt avtal mellan oss och SBF Svensk Bilsport, vår samarbetspartner ända sedan klassen bildades för 35 år sedan under namnet Volvo Original Cup. Tack Janne Rydh och hela Rallyutskottet för bra samarbete och smidig hantering.  

Foto: Tommy Svensson

VOC Mekonomen Rally, tidigare Volvo Original Cup har under hela sin 35 år långa historia jobbat nära SBF Svensk Bilsport gällande kopplingar till FIA och övergripande säkerhet. Klassen är förvisso privat ägd och driven men alltså med sanktion (godkännande) från och i djupt samarbete med SBF – Svensk Bilsport. Dessutom har klassens tävlanden såväl nationellt i Sverige som internationellt helt och hållet skett hos arrangörer anslutna till Svensk Bilsport eller deras motsvarande FIA-anslutna partners i andra länder. På så vis har vi också kunnat säkra att det inte uppstår några problem med licenser och den där ingående försäkringen och mycket annat. Kort sagt, ett mycket gott samarbete.  

• Jag har mötts av illvilliga rykten den senaste tiden som hävdat att Svensk Bilsport skulle vara på väg att säga upp samarbetet med VOC för att istället driva klassen i egen regi. Detta vill jag dementera å det bestämdaste. Vårt samarbete med SBF fungerar jättebra. Jag vet inte var ryktet har sitt ursprung men det är helt och hållet taget ur luften och är vad man numera kan sortera in under modeordet ”Fake News” eller som en inte okänd före detta president och numera presidentkandidat i USA brukar kalla för ”alternativ sanning”. Ryktet står dessutom och faller på sin egen orimlighet, VOC reglementet ägs av mitt bolag K2 i Skellefteå AB och inte av förbundet och självklart kan inte förbundet då agera gentemot ett reglemente som det inte äger, klargör klassansvarig Roger Fransson. 

Sex år är en något udda avtalstid, vad är bakgrunden till det? 

• Vi tecknade ett nytt avtal i början av 2020 för de då närmaste fem åren – början av 2020 till slutet av 2024. Men i början av 2020 drabbade som alla vet Corona oss och allt blev inställt, ett förlorat år. I det läget kom vi muntligt överens om att flytta fram avtalet till att gälla ytterligare ett år. Det återspeglas också i vårt reglemente som har Svensk Bilsports sanktion/godkännande till och med slutet av 2025. Men den muntliga överenskommelsen blev aldrig satt på pränt, därför gör vi den justeringen juridiskt korrekt nu med att lägga till ett år på den nya perioden.  Hedras den som hedras bör! 

• Klassledningen är mitt inne i spännande dialoger för klassen som kräver att vi vet vad som gäller för mer än det närmsta året framöver. I det läget klev Rallyutskottet ledda av Janne Rydh in och agerade jättesnabbt, stort tack för det Janne och resten av utskottet. Som sagt, ett jättebra samarbete som vi är både stolta och glada över.”.

*

Den 17 oktober bjuder Hässleholms MK in till föreläsning av SMK Hörbys Tom Kristensson. På Vannaröds Slott i Sösdala ska Tom prata om ”My way-att leva ett liv utan problem”. Mat serveras från klockan 17.30 medan Tom äntrar scen klockan 19.00. 

Alla är välkomna, hälsar klubben.

Medan HLMK:are bjuds på både mat och föredrag får övriga betala blygsamma 200 kronor/person för en garanterat intressant kväll. Anmälan senast den 13 oktober till: lonn.lena45@gmail.com

På onsdag den 9 oktober är det dags för Informationsmöte om FIA Appendix K” ett initiativ från Historiska Utskottet omhur man skall läsa och förstå FIA Appendix-K”. Mötet har som mål ”att öka kunskap och förståelse kring var man hittar reglerna och hur man skall läsa och förstå dessa.”.

Foto: Tommy Svensson

Mötet sker genom ett Webbinarium via Teams klockan18:00-21:00. Anmälan till detta stänger i morgon och har man frågor inför mötet kan man skicka dessa till hu@sbf.se, märkt med Öppet Forum.

Anmälan görs här:
https://events.teams.microsoft.com/event/5fd1948c-aba3-4830-aa46-4e30b9a1342d@fcd69531-314b-491d-8b17-ac0e0677c062

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *