WRC 2025 med 14 tävlingar, Petter gillade rally med ”lyxbil”, Kim Sevius ansluter till Valencia, svalt intresse för ny skånsk rallysprint medan BRC ”knäckt koden”…
I dag dök den upp, WRC-kalendern för 2025 där det mesta redan är känt. Men så sent som igår var det inte helt klart när finalen i Saudiarabien skulle köras men så verkar det vara nu. Den 27-30 november avslutas Rally-VM och därmed har Rally Japan fått flytta fram och är nu 13:e deltävling.

Rally Sweden är fortsatt deltävling två med datum 13-16 februari och sedan är det över en månad till nästa som är Safari Rally Kenya.
*
I helgen satte sig Petter Solberg i en för honom väldigt ovanlig rallybil, en Land Rover Defender för att köra ”Clare Forestry Rally” på Irland.

Trots att det blev punktering på första sträckan lyckades ändå Petter och John Tomely ta en överlägsen seger och han gillade verkligen sin rallybil.
– Visst vill vi att rallybilar ska vara snabba, men ibland vill föraren sitta bra och detta blev verklighet i Land Rover. Bilen har värmare och luftkonditionering och är förmodligen den lyxigaste rallybil jag någonsin kört, summerade Solberg.
*
SBF har valt att portionera ut namnen till Valencia och ”FIA Motorsport Games” men redan för några dagar sedan avslöjade värmlänningen Kim Sevius själv på Facebook att han är en av de blågula förarna. Starten sker med Alexander Ahlin och detta med Kims Volvo PV. Med strajpning i form av svenska flaggan kan ingen missa att det i klassen ”Historic Rally Gravel” kommer en riktig viking. Att paret har alla möjligheter att bli publikfavoriter är nog ingen svår gissning.

– Det finns nog inte många Volvo PV i Spanien, så vi hoppas att vi tas emot väl. Jag vill ta mig i mål, och har man en bra placering är det extra roligt, säger Kim Sevius.
*
Sent kastade Trelleborgs MK in en ersättare för tidigare så populära ”Falsterbo Rallysprint” med en flytt från semesterparadiset till mer okända Hylteberga på Söderslätt. Tävlingen döptes också om till ”Slimminge Rallysprint” och körs med en sträcka på 2,5 kilometer och som används fyra gånger. På söndag stänger anmälan och hitintills är intresset snudd på obefintligt, bara sex anmälda så upp till maxtaket på 75 bilar är steget långt.

– Inte många dagar kvar innan anmälan stänger. Får vi inte fler startade så kan tävlingen ställas in, vädjar nu, tävlingsledare Kai Koivuranta på Facebook.
Håller man på det som är skrivet i inbjudan så krävs 30 anmälda för att det ska bli tävling den 26 oktober.
Nu konkurrerar man med Småland där Skillingaryds MK arrangerar final i ”E-Cupen” med ”Skilling 50”. Här kan tävlingsledare Sara Mejving glädja sig åt mer folk som vill köra rally, över 40 anmälda och då stänger inte anmälan förrän den 20 oktober. Vet inte om avgiften har någon större betydelse nuförtiden, men i Hillerstorp bjuds på två sträckor som dubblas vilket gör totalt 18 kilometer. För detta vill man ha 1500 kr vilket är 300 kronor dyrare än på Söderslätt…
*
Att ställa in finns inte på kartan för Nässjö MK som rundar av Bilsport Rallycup den 2 november, med sin sedvanliga ”Novemberskölden”. Med nästan två veckor kvar av anmälningstiden (20 oktober) har smålänningarna redan över 140 anmälda. En av dessa är Svedalas Gösta Wremert/Camilla Möllerberg som i princip redan säkrat segern i Grupp H Classic med sin Volvo 242.

Att Bilsport Rallycup på något vis ”knäckt koden” för att få många tävlande, är omöjligt att förneka. Det som skiljer från många mer ”statusfyllda” cuper är vad jag förstår, enkelheten. Inga noter, ingen rek, korta och därmed lite billigare tävlingar verkar vara ett framgångsrecept i dessa tider med sviktande startfält. Undrar när fler rallyarrangörer hakar på och då tänker jag inte på att ändra om till att enbart köra sprint med körtider under fyra minuter?