WRC-tester, dagen efter Volvo-chocken, inga fler klasser i KRC och en bastard-Saab för 22 000 USD…

BloggHyundaiPå Twitter visar Patrik Sandell och Flat Out Sweden en härlig vinterbild på Hyundais WRC-team som nu inlett test inför Rally Sweden. På plats finns både Thierry Neuville och Dani Sordo för att känna på den vidareutvecklade i20:an. Hur, när, var eller ens om Hayden Paddon ska börja känna på Hyundaien och den svenska  vintern är oklart men i går favoritmarkerade nyzeeländaren Motorbloggen via Twitter. Vet inte riktigt hur pass slängd i svenska han är, men lite kul tyckte jag ändå att det var!

*
BloggMSPORTxSamtidigt håller M-Sport på att testa för Monte Carlo, WRC-premiären i januari. Det känns faktiskt som att det är bara hos Malcolm Wilson som det ännu kan hända något på förarfronten. Rekordunga uppställningen Ott Tänak och Elfyn Evans skulle nog kunna behöva hjälp med en tredje förare som back up. Självklart önskar man att Pontus Tidemand är en förare som finns med i tankarna och detta att det är så tyst om honom kan man tolka lite som man vill. Kanske till och med som att han och Mr Wilson chattar lite med varandra…

*
Måste än en gång kommenteraVolvo Cars marknadschef Alain Villers som igår förklarade att Volvo lägger ner allt stöd till motorsporten och istället satsar sponsormiljonerna på de sju deltagarna i seglingsjippot Volvo Ocean Race. Nu tillhör jag inte alls målgruppen vad gäller segling men är detta verkligen en snackis bland folk, hur det går för de här sju segelbåtarna långt ute på havet? Jag är extremt skeptisk…
Tänkte efter, är där egentligen något större bilmärke som så kategoriskt som Volvo vänder sig mot motorsportpubliken? I WRC satsar Volkswagen, Hyundai, Citroén och Ford genom M-Sport stora pengar. Vid sidan om VM hittar vi Skoda, Peugeot, Renault och Opel som utvecklar bilar för ERC och privatteam. Mitsubishi och Subaru har inga egna ”fabriksteam” men är ändå stora aktörer i rallyskogen.
På racingsidan är Mercedes, Audi och BMW giganter, konkurenter som Volvo gärna vill utmana i jakten på att bli ett etablerat märke i premium segmentet. Till och med ryska Lada satsar på marknadsföring via motorsport och då WTCC.
Citroén vill precis som Volvo gärna bli ett premiummärke och när man nu hårdsatsar på att lansera DS som ett eget märke, ja då väljer man Kris Meeke och Mads Östberg som budbärare genom att döpa om WRC-bilarna till just DS. Till skillnad från de här uppräknade tror dock Villers mer på segelpubliken.
Domen kan bli hård mot ”nytänket”. Andra fabrikanter som mer trott på smarta marknadsförare än sin egentliga målgrupp har ofta fått brutala uppvaknanden. Saab t.ex stängde sin tävlingsavdelning på åttiotalet, istället var golf inkörsporten till evig lycka enligt ”slipsnissarna” och det såg vi ju hur lyckat det blev!

*
Här i landet drivs vi av långt utvecklad vinnarskalle och detta inte minst inom motorsporten. Har alltid fascinerats av att detta även gäller i klassiskt rally. Enligt min mening borde det vara bevarande av kulturarvet som hade högsta prioritet och att vinna borde komma lite längre ner på listan. Men så är det verkligen inte men att jag levde som jag lärde när jag körde klassiskt vittnade mitt bilval om, Opel Kadett A. Egentligen helt chanslös mot Saab Sport, Cooper S och R8 Gordini men icke desto mindre en del av den svenska rallykulturen från mitten av sextiotalet. BloggTriumphBlir därför glad när jag hittar udda klassiker som den här Triumph Heralden från 1966 till salu på Rallycars for sale. Säljaren Jari som finns i Finland vill ha futtiga 3500 euro för engelsmannen vilket måste anses billigt. Han beskriver bilen som ”överraskande pigg och rolig att köra, och i en lång nedförsbacke även ganska snabb…”. Bilen har HTP-handlingar, är rostfri och den balanserade/trimmade motorn, ” hörs faktiskt som en rallybil”. Det som stör mig är ofoget med lackade kofångarhorn, självklart ska dessa vara kromade. Själva kofångaren däremot ska ha samma färg som bilen i övrigt, visst är jag lite petig?
Nu var Heralden aldrig någon vanlig rallybil här i landet men vill ändå minnas att en skåning med efternamnet von Platen från Lund eller däromkring körde Triumph i slutet av sextiotalet. Så stå inte i ljuset av dig själv, slå till på en bil du garanterat blir ensam om i Midnattssolsrallyt…

*
Mer klassiker och nu är det rallyklassikernas Nisse Bergquist som vill kommentera gårdagens ”nyhet” där det presenterades nya klasser inom klassiskt rally. Något som jag befarade skulle kunna öka på antalet klasser ytterligare. Nu lugnar Nisse både mig och andra som har samma oro,
Hej Tommy!
 Inom Rallyklassikerna har vi inga planer på att införa ytterligare en klass, tvärtom försöker vi minska antalet, inför 2014 minskade vi från 9 klasser till 7,  genom att slå ihop klass 2 och 3, samt klass 6 och 7.  Vid  årsmötet i höstas försökte vi minska med ytterligare en klass genom att slå ihop klass 4 med klass 5, men det bifölls inte av mötet.
 Allt tävlande i våra serier sker under Fia:s appK och den grupp som nu ”lobbar” för en typ av nat. AppK klass, behöver inte anstränga sig, då den klassen redan finns hos SBF, nämligen grupp H! Vissa arrangörer bjuder in till t.ex. ”max 74” eller upp till -74 för att underlätta tävlande med gamla grupp H bilar att tävla på lika villkor.
 Vi kommer inte heller att införa Fia klass appK 81-85, då vi bl.a. saknar den tekniska kompetensen.
 Nisse Bergquist/ordf/Rallyklassikerna”.
Inte bara klara utan även bra besked från rallyklassikerna!

*
Gunnar Barth behöver väl ingen närmare presentation och han reagerade på den säkerhetsmedvetna anonyme rallyåkarens inlägg igår. Barth skriver, ” läste om ”varningar” på din blogg. Självklart skall farliga saker varnas men varnar man för ”gränsfall” bromsas det inte för nästa som kan vara befogad? Ingen har facit, men de svängar som jag tycker är ”luriga” men inte farliga brukar jag bara pila, då finns de med i Road-Book för de som inte åker Noter. Det får inte varnas för ”gränsfall” för då har man ”inget kvar” till allvarligare saker??!”.
Alltid svårt med varningar, vad är rätt och vad är fel. Min inställning är nog ändå att bättre en varning för mycket, än en rallyåkare i ambulansen!

*
Min största källa over there Björn från Kristianstad skriverCamera 14MP-9PC, ”Hej Tommy
I helgen var det Auto Show och Swap Meet i Long Beach. Såg en renoverad och tyvärr lite moderniserad SAAB V4 till salu for 22000 dollar. Visste inte att det fanns USA-bågar till V4?
Camera 14MP-9PCJag stötte också pa ett medelålders svenskt par som förverkligat en gammal dröm. De skeppade 
over sin svenskregistrerade Ford 32a Hot Rod till Amerikanska ostkusten, och har sedan september kort 1000 mil tvärs over kontinenten. Till våren skeppas bilen tillbaka till Sverige igen. Imponerande och vilken handlingskraft. Först bygga sin egen bil så noggrant att man sen
vågar kora den tvärs över USA…”
Ingen billig V4:a dessutom riktigt ful om jag får säga det, runt 160 000kr för en sådan bastard verkar snudd på rån. Vad gäller USA-bågarna så är de säkert ”himmagjorda”,  har aldrig sett en USA-Saab med sådana.

*
SONY DSCDagens Opel blir en tvåfärgad dansk Rekord, ett härligt ekipage med tillkopplad husvagn. Årsmodell, 1960, detta syns ju tydligt då backspegeln inte sitter monterad på instrumentbrädan som den gjorde på 58:an. Bara 59 och 60 som har den i taket, frågor på detta?
Tack Magnus Brudigam för bilden den värmer oss alla i vinterrusket!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *