Chockbesked Volvo slutar med all motorsport, Paddon valde WRC-Hyundai och jul i bloggen!

Dagens stora snackis är så klart ”chockbeskedet” från nye marknadschefen hos Volvo Alain Visser i en artikel i Dagens Industri. Här förklarar Visser att Volvos nya strategi innebär att man helt slutar att stödja motorsport.
Motorsport passar inte ihop med vårt varumärke, där vi står för mindre motorer och säkerhet.
– Vi drar oss därför ur STCC så snart kontrakten så medger!
Något direkt argument för beslutet ges inte från Visser och i framtiden kommer all marknadsföring att ske inom segelsporten och Volvo Ocean Race. Inte nog med att man skippar motorsport, dessutom tänker Volvo inte längre visa upp sina produkter på de stora bilsalongerna runt om i världen. Bara Genéve, Detroit och Peking får den stora äran att ha Volvo i utställningshallen i framtiden.
STCC-tester på Ring Knutstorp. Polestar Racing Fredrik Ekblom och Thed BjörkI

I  Teknikens Värld kommenterar Polestar som sköter Volvos tävlande inom raringen det tråkiga beskedet.
Vi kommer fortsätta tävla i STCC och V8 Supercars nästa år. STCC-kontraktet löper ut efter 2015 och V8 Supercars efter 2016. Vi kommer utvärdera vårt deltagande efter det, precis som vi har gjort ett antal gånger i STCC exempelvis, där vi tävlat sedan 1996.
 Vi har ett långtidskontrakt med Volvo som officiell motorsport- och prestandapartner. Formen för samarbetet vad gäller motorsport mellan Volvo och Polestar håller på att utvecklas och vi ser positivt på framtiden.
Till våren ska min nuvarande Subaru bytas ut och om det fanns en liten, liten chans att det skulle bli en Volvo nästa gång så är den chansen nu noll. Om inte motorsporten passar ihop med Volvos varumärke så kan jag också konstatera att Volvo inte passar ihop med mitt varumärke. En tanke är tatt världens motorsportvänner framöver  väljer bilmärke med en betydligt positivare inställning till vår sport än den f.d svenska stoltheten.
Lite intressant är också att Volkswagen som vad jag vet tjänar massor av pengar på sina produkter, väljer att öka motorsport deltagandet. Undrar hur två företag kan resonera så totalt olika men det är kanske Volvo som har rätt? Segling är ju verkligen en av de riktigt stora publiksporterna (obs ironi) men det vill till att Volvologgan är stor, för att kunna ses där den guppar på ett segel kilometervis ut från land…
Känns också riktigt bra att Roger Fransson plockat bort ”Volvo” från VOC Mekonomen Rally namnet. Varför skulle alla vi VOC:are vi åka omkring och göra gratisreklam för något som enligt Visser uppenbarligen bara stör varumärket!

*
BloggPaddonVar väl ingen högoddsare att det blev Hyundai i WRC 2015 för nyzeeländaren Hayden Paddon. I år har han ju kört ett lite avhugget program för koreanen, sex tävlingar men till nästa år utökas programmet till minst nio deltävlingar säger man från Hyundai Motorsport.
En sjätte plats i Rally Australia är  ”The Kiwis” bästa placering den här säsongen. Kanske det han minns allra bäst är nog ändå hans allra första sträckseger som togs i Spanien. Precis som tidigare har han 55-årige vinodlaren John Kennard i högerstolen.
Kul är att 27-åringen gör årsdebut i Rally Sweden, i Monte Carlo nöjer han sig med att köra ”reccen” inför framtiden.
Jag är väldigt glad för fortsättningen hos Hyundai och att jag fått ett utvidgat tävlingsprogram, berättar Paddon.
– Första halvan av säsongen fortsätter som läroperiod då jag kommer att starta i tävlingar som jag har ingen eller lite erfarenhet av.
Lika nöjd är teamchefen Michel Nandan av att ha Paddon kvar i teamet.
– Han gjorde en stark första säsong hos oss och gav utmärkt teknisk support. Sin förmåga att dessutom köra rally i kamp med världens bästa förare har Hayden redan tydligt visat.
– Vi är glada över att kunna stötta honom i hans nästa steg i karriären!

*
BloggROCLyckades inte för Petter Solberg och Tom Kristensen att få ihop paketet lika bra på söndagens final av Race Of Champions. Istället var det f.d F1-åkaren David Coulthard som utmanades allra bäst av inhopparen, Mercedes reservförare Pascal Wehrlein.

*
Medan vi firar trettonhelgen här hemma så är det samtidigt ERC-premiär med ”The Internationale Jännerrallye powered by GaGa Energy”. Idag annonserade den österrikiske arrangören att man förlänger anmälningstiden till den 21 december. Enligt pressinfot är man uppe i över hundra anmälda men inte förrän den 17 december öppnas anmälningslistan på hemsidan.

*
Fick ett mejl från en säkerhetsmedveten rallyåkare som reagerat sedan han läst om en ny svår rallyolycka, den här gången i Rwanda. En inhemsk förare som tävlat i sedan 2005, kraschade sin Subaru så illa att den belgiske kartläsaren nu svävar mellan liv och död. Själv fick föraren som hade chans att gå upp i ledning i det inhemska mästerskapet, mindre skador. Tävlingen avbröts direkt efter olyckan. Rallyåkaren skriver ,” Återigen så sker det tyvärr svåra olyckor i rally runt om i världen. Och detta är väl oundvikligt, men vi i Sverige kanske skall tänka till om vi inte vill ha en sådan här olycka snart. Sänk farten och DUBBELVARNA/TRIPPELVARNA för de svängar som har en stor sten eller ett dumt placerat träd precis i utgången.
Sluta banda och tro att detta skall lösa problemet, VARNA istället och helst skulle det funnits ett konkret besked från SBF, att såhär skall detta användas. Inte som det är nu att vissa tävlingar inte varnar något och bandar allt och tvärtom. Vissa försökte varna allt, (Läs Ryds MK) och fick tyvärr ändå en ambulans avåkning i en sväng dom INTE varnat…
 För mig är det glasklart. Tror arrangören att en sväng blir farlig för ekipagen då skall det varnas och bandas så man tydligt ser att här är det något speciellt.
 Sen skall det undvikas i största möjliga mån, och detta är enbart mitt synsätt som förare.
 Tack för att du tog dig tid att läsa om min åsikt från en som INTE vill vara först på plats när någon dör, antingen som publik eller förare som startar bakom.”.

*
Skrev i går lite om nya Grupp G och min rädsla för kommande klasshysteri. Rädslan blev inte mindre när jag idag ser att man nu även planerar för fler och nya klasser i den klassiska rallysporten. På FB skrivs idag ”Hallå gott folk ! Nu är idéförslaget på tekniskt reglemente för ”Svensk Historisk Rallyklass” utlagd på App.K gruppen. Läs, begrunda och reflektera gärna….”. Nu har jag inte lyckats hitta själva reglementet, men blotta tanken på att ytterligare utöka med ännu fler  klasser gör mig mycket tveksam. Såvida man inte är så tuff att man vågar rensa bland befintliga klasser, då kommer saken i ett helt annat läge…

*

I helgen var det Innebandy-VM uppe i Göteborg och där Sverige slutade som världsmästare, bara att gratulera. Men hur spännande och intressant är ett VM där Sverige vann en kvartsfinal med 17-0? Ungefär som att släppa in ett gäng Grupp E-förare i WRC och sedan hävda att detta är stor och spännande sport…

*

BloggTommyGöteborgaren Janne Lorentzon tycker att det är för lite jul i Motorbloggen och menar att det är självklart att jag ska tomteluva på mig. Nu är Janne en handlingens man och fixade saken själv. Tack Janne!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *