WRC-teamen har börjat Ypres-testa, Tidemand anmäld till EuroRX-finalen, sju svenskar klara för dansk YM-final och många Appendix K i helgen!

Inte bara Corona som samlas i Belgien, nu börjar även WRC-teamen göra likadant för de första testerna inför Ypres Rally Belgium 19-22 november. Men dessa får nöja sig med testvägar på den franska sidan av gränsen eftersom tester inom Belgien är förbjudna och den som påkoms med att ändå göra så, drabbas av dryga böter. I går testade Ott Tänak på en typisk blöt, hal och smal väg som påminner om de som finns i  Flandern.

Foto: Privat

Idag var det Thierry Neuvilles tur att lufta sin Hyundai WRC men för honom var det långtifrån något nytt som erbjöds. Efter massor av SS-mil på samma typ av sträckor i sin ungdom, första gången i Ypres var 2008 och då med en Ford Fiesta GruppN. Året efter var det 4WD-premiär med en Peugeot Super 2000 vilket slutade med krasch. Efter detta har det blivit två segrar 2018 och -19, så visst finns det visst fog för Tommi Mäkinens irritation över att FIA och promotorn valt en tävling där Hyundai får fördel. För att ytterligare spä på irritationen så körs en av sträckorna, ”Bellevaux” bara 12 kilometer från Neuvilles hemstad St. Vith 

*

Har inte hörts så mycket av ”tjafset” om hur poängen ska räknas i WRC2 efter att Mads Østberg och PH Sport protesterat. Oavsett hur det blir så lär ändå inte WRC2-ledaren Pontus Tidemand köra i Ypres då han är anmäld till Euro RX-finalen som samkörs med WRC på Spa Franchorchamps.

Foto: Jakub Nitka/Hedströms Motorsport

Här tar Pontus plats i Hedström Motorsports Supercar Polo som en av 22 förare i finalen. Leder EM-serien gör Oliver Eriksson som så klart även han kör på Spa med OMSE:s Ford Fiesta. En sista möjlighet att ta guld blir det här för Sondre Evjen, Ben Philip Gundersen och Jean- Baptiste Dubourg. I World RX talar en hel del för att Johan Kristoffersson säkrar VM-guldet då tvåan Mattias Ekström har 27 poäng upp till Arvika-Polon och trean Timmy Hansen 56 poäng.

*

Nästa lördag den 7 november är det tänkt att köra finalen i danska Yokohamamesterskabet och med ny startplats, KoldingJylland istället för Vejen som först tänkt. Med nya tuffare inreseregler för svenskar till Danmark lär det bli svårt för några härifrån att köra finalen som man kvalificerar sig till under årets deltävlingar. Följande svenskar har passerat nålsögat: Bjarne Rutgersson, Erik Christensen, Håkan Oddshammar, Joacim Kristiansson, Rolf Grybb, Simon Andersson och Skawomir Bronk.

Foto: Tommy Svensson

Frågan är om någon av de sju tar sig till Jylland för att då möta bland annat danska elitåkarna Ib Kragh, Kenneth Madsen och Michael Ted McBride.

*

Hässleholms ”Tema Hallen Grussprint” med sina drygt 70 anmälda är inte ensam om att köra rally på lördag den 31 oktober. Även i Nässjö körs och då med klassiska ”Novemberskölden” men tråkigt nog utan Bilsport Rallycup-status då denna stängt säsongen. Totalt 120 anmälda till Nässjö och lite förvånade så är Appendix K största klassen med bred marginal, 28 gammelbilar kommer till start. Inte riktigt lika många hos hässleholmarna men ändå, sex klassiker anmälda visar att även den kategorin har sug.

Foto: Tommy Svensson

Kan man tänka sig en tätt toppstrid i Nässjö mellan Kjell Fransson, Renault Alpine, Morgan Olsson, Volvo 240 och Björn ”Nalle” Johansson, Opel Ascona? Bland 2WD-åkarna är jag beredd att sätta en slant på att Victor Karlsson tar ny seger med Corollan. Tuffa utmanare blir bland annat Adrian Ring, David Lindström, Håkan Tagesson och Lars Engström.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *