WRC startordningen blev inte bra, Al-Attiyah sugen på WRC-Polo, Adam-Cup 2017 vem kör och Ledin 2WD-vann i Kroatien.
FIA:s rally director Jarmo Mahonen erkänner nu att startordningen i årets WRC inte blev bra. Nu vill han ändra på detta och redan i morgondagens möte i Wien med World Motor Sport Council tas frågan upp. Något man kan anta att Sebastien Ogier (bilden från Rally Sweden 2016) ger fullt stöd eftersom han varit den mest högljudda kritikern av systemet som alltid tvingat honom att starta först. För Autosport erkänner nu Mahonen att han var ”arkitekten” bakom det hela och att det blev ”too much”. Till sitt försvar säger Mahonen att han hade de flesta förarna bakom sig i beslutet men medger, det inte blev så lyckat som han hade hoppats.
I Wien förväntas även att man beslutar om en 13 tävlingar lång WRC-kalender för 2017 och där både Kina och Turkiet är ute. Vad gäller Kina är det nog ekonomin där som spökar för WRC-promotorn medan Turkiet betecknas som ”too risky”. Däremot verkar det vara mer eller mindre klart att Safari-Rallyt återkommer som WRC-tävling, men först 2019.
*
I Wien väntas även beslut att sjösätta ”2017 FIA WRC Trophy” och redan nu påstås det vara stort intresse för cupen som ska köras med sju deltävlingar. Inte minst för team som M-Sport och PH-Sport (Citroën) är trycket stort att detta blir verklighet då deras ansträngda ekonomi skulle må bra av möjligheten att avyttra lite ”gamla WRC-åk”. Förlorare i den här cirkusen kan möjligen bli WRC2 som idag är privatteamens arena, enda med tillverkarintresse här är Skoda Motorsport.
Om det ändå blir så att det inte blir någon Volkswagen i WRC så verkar chanserna däremot stora att det blir minst en Polo i den här nya ”Privat Cupen”. Många rykten surrar om att det finns flera intressenter som är villiga att ta över hela gänget som varit involverade i WRC-programmet hos Volkswagen Motorsport. Här nämns då speciellt Red Bull, Abu Dhabi och även ett annat ökenland, Qatar. Kanske är det så att det sistnämnda lilla landet, med bara 1,7 miljoner invånare är allra hetast som framtida ägare av ett VW-team. Detta då Qatar Holding just nu äger 17 procent av aktierna i VW-Group och alltså är lite av maktspelare i frågan.
Hur som helst så har landets största stjärna Nasser Al-Attiyah och då inte bara i rally utan även i OS som sportskytt med ett brons från London 2012 som bästa resultat, sagt sig önska en Polo R WRC 2016 för privatcupen till nästa år. Redan i år uttryckte 46-åringen samma önskan att få köra en fjärde bil i de sista sex deltävlingarna men av detta blev det som bekant inget.
Al-Attiyah är ingen nykomling i WRC även om han mest kört WRC 2 sedan debuten 2004 och bara kört i ”riktiga” WRC 2012 och -13 (bilden från Rally Sweden 2012) med en fjärde plats i Portugal som bästa WRC-resultat. Bättre har det gått i WRC2 där han har två titlar och så även i ökenrally som Dakar där han vunnit flera gånger.
Skriver det igen, jag blir inte ett dugg förvånad om nästa generation Polo R WRC körs i WRC även till nästa år men i ny kostym och kanske även med minst en ny förare ( Andreas Mikkelsen nämns inte alls i ryktena om var VW-åkarna ska köra 2017??) mot 2016-års line up.
*
I kväll 20.00 i Köln ska Ford i dra av täckelset från den helt nya Fiestan, alltså ”the road car” och inte WRC-varianten. Ändå spekuleras det nu för fullt i att Malcolm Wilson och M-Sport även tar tillfället i akt att presentera även nästa års Fiesta RS WRC. Då utan den blå/svart-spräckliga kostymen som vi hitintills sett den draperad i utan i fullt ”stridsmålad”
Om nu ”spekulanterna” får rätt borde det också i kväll synas vem Mr Wilson fått som hvuudsponsor för nästa år. Visar det sig att där sitter en stor röd tjur på Fiestan är nog inte steget långt från att Sebastien Ogier presenteras som ny Ford-förare 2017…
*
Med två svenskar på pallen i år, Hörby-föraren Tom Kristensson tvåa (bilden) och upplänningen Pontus Åhman, tre i tyska plant/talang-skolan ADAC Opel Rallye Cup är ”Adam-Cup” av stort svenskintresse. I dagarna presenterades kalendern för 2017 för cupen där för övrigt Emil Bergkvist var den förste att vinna 2014.
2017 kommer att köras med sju deltävlingar där ADAC WRC Rallye Deutschland blir höjdpunkten och som även räknas som två deltävlingar, alltså är det åtta tävlingar totalt enligt följande:
07-08/04: ADAC Hessen Rallye Vogelsberg.
05-06/05: ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue.
26-27/05: AvD-Sachsen-Rallye.
23-24/06: ADAC Rallye Stemweder Berg.
xx-xx/08: ADAC Rallye Deutschland (Doppellauf).
08-09/09: ADAC Rallye Niedersachsen.
20-21/10: ADAC 3-Städte Rallye.
Återstår enbart att FIA och WRC-promotorn bestämmer datum för Rally Deutschland, nu är datum bara klart fram till juni med Rally Italia.
Spännande blir så klart att se vilka svenskar som känner sig manade att utmana till exempel redan klare dansken Jacob Madsen? Årets Danske Mästare kör för Opel Danmark med Line Lykke Jensen och med målet att vinna för att den vägen säkra en plats i Junior-ERC 2018.
Blir glad och inte förvånad om det skulle visa sig att Tom Kristensson kan få ihop ännu ett år i cupen. Med ett års asfalt/FWD-erfarenhet i ryggen blir då SMK Hörby-talangen en svår utmanare för Madsen om platsen hos Opel Motorsport för 2018. För Pontus Åhmans del skulle detta bli tredje säsongen och detta känns kanske inte lika troligt. Istället behöver nog Pontus och Johan Johansson nya utmaningar.
Årets suverän i ”Adam-Cup” var finnen Jari Huttunen som dominerade totalt men som inte kör här 2017 utan då i Junior-EM med Opels Adam R2-bil. Att karriären verkar spikrak för Huttunen understryks av att Marcus Grönholm tagit in honom i sitt talangprojekt GRX Management där han återfinns ihop med andra unga kommande stjärnor i rally och rallycross.
*
Just nu pågår ”Silver Fern Rally” på Nya Zeeland och på plats som enda svenskbil är paret Anders och Ingrid Johnsen i en Porsche 911. Målgång är inte förrän kommande söndag så det är en rejäl utmaning som paret Johnsen antog i ”Kiwi-land”. Tyvärr blev det avbrott på äventyret redan på sträcka fem första dagen där det blev en rejäl avåkning. En rullning med landningsplats bland stora klippor krävde lyftkran för att få bilen åter på vägen. Just nu jobbas det med bilen för att få den klar för omstart, då med tidstilägg och den sjätte plats svenskparet hade innan kraschen är nu betydligt sämre. Allt berättas av förare Johnsen på Facebook.
*
Inte lika långt bort men ändå 19 timmar på färja och 130 mil bort tog sig i helgen Mattias Ledin och Valkyria Edlund för att köra Kroatiens enda grusrally Rally Show Santa Domenica. Med sig hade man serbisk/svenska ekipaget WRR, Wladi och Filip Rabrenovic. Redan före start började det regna och gjorde vägarna till lerfyllda spår och inte kände svenskarna sig lugnare i sin R2-Peugeot då man seedats in bland R5 och olika EVO-varianter, dessutom med ett startmellanrum på en halv minut.
Nästan direkt från start tog dock Mattias och Valkyria kommandot i klassen ”Pro Sport” och snabbaste EVO var bara halv sekunden snabbare.
– Vårt underbara, och mer eller mindre helt serbisktalande, serviceteam var väldigt glada och gav oss highfives när vi kom tillbaka och vi förstod att vi ledde, berättar Valkyria.
Sträcka två gick ännu bättre och man utökade klassledningen och på SS3 fick man möte rallyts motsvarighet till Colins Crest där man också mäter bilarna hopplängd, säger Valkyria.
– Det var inte som lyften hemma i Sverige kan vi intyga utan mer som att köra rakt mot en bergsvägg och med vår not”? h.v / litet kr håll ner!”
En bit längre fram gick det lite för fort och en däcktrave stod i vägen för Peggan berättar kartläserskan.
– Råder lite delade meningar om huruvida det kunde ha slutat med en snurr på vägen eller med rull, som tur var blev det varken eller och när sladden äntligen redde ut sig blev publiken som galna!
Även de två sista sträckorna gick bra och så var äventyret över.
– Vi vann PRO Sport med över 50 sekunders marginal och Valkyria slutade på en andraplats i Ladies trophy, konstaterar Mattias.
– Prisutdelningen var den största som någon av oss har varit med om. Kravallstaket med vakter och press innanför, konfettiregn, musik, helt crazy publik och priser som får prisborden i Sverige att blekna…
Mattias och Valkyria vill tacka alla som gjorde det hela möjligt: WRR motor, Raceparts och SE service & entreprenad och så det serbiska serviceteamet Wladi Rebrenovic, Filip Rabrenovic Milojkovic Momcilo, Vladica Milojkovic, Nenad ”Jäger” Savic, Dejan Dceninks Ilic, Nela Dedaic, Marko Stojkanovic och Tajana ”Pinky” Vojvodic.
*
Mitt i allt rallysnack så åkte Kristianstads Kartingklubbs Noah Milell direkt från Bahrain och VM i karting där han blev sjua till Singapore. Här inleddes det med pole position och seger i kvartsfinalen som sedan följdes upp med en krasch i semifinalen.
– Startade sist i finalen och körde upp mig till en femteplats, berättar Noah.
– För övrigt var det en tävling jag inte kommer att glömma att för första gången tävla i Asien var häftigt!
*
Dagens bilder: Tommy Svensson – Audex – Opel Danmark – Ledin Motorsport