WRC-sprint nytt ”tänk”, succédebut för Robin Larsson, skämshatten utsliten, behövs rejäla grejor för att slå en Opel och karting på Åsum Ring.

Många bollar i luften för gänget som ska ”bygga om” WRC i syfte att göra Rally-VM mer ”tv-mässigt” och spännande. En sak verkar klar och ”hard core rallyfans” är den grupp som man tar allra minst hänsyn till i förnyelsejobbet. Istället är det soffliggarna som är den viktigaste gruppen sedan spelar det tydligen ingen roll om det gäller politiska val eller rally.
Nytt tänk är nu att att istället för VW-bossen Capitos förslag att köra en ”shoot out” sista dagen, göra en sorts motsvarighet weekenden före (?) rallyt. Förslaget är att VM-teamen använder en reservbil för en rallysprint lördagen före att WRC- rallyt drar igång. Ingen ”Superspecial” utan en riktig sträcka nära en större stad och med fri eller väldigt låg entréavgift för att locka publik. Här ska sedan speciella VIP-förare inleda tävlingen i både moderna och klassiska rallybilar innan VM-åkarna träder in på scen och allt detta inför tv-kamerorna.
Resultatet skulle då bli att intresset för WRC-delen blir så mycket större med den här ”smakbiten” några dagar före, menar idékläckarna, Mer och kanske även bättre tv-tid ska ge både större publik och inkomster till sporten resonerar man och avslutar med.
Det fungerar i Fafe (sprinten föreRally Portugal) så varför skulle det inte fungera på andra ställen?
Det jag inte riktigt hejar är om detta på något sätt ska ingå i tävlingen med bonuspoäng eller om det bara är en ren tv/publikgrej? Men visst låter det lite lockande med hela VM-cirkusen samlad i Stockholms eller Göteborgstrakten helgen före Rally Sweden för att där köra en tv-sänd sprint. Betydligt bättre än att istället låta en enda sträcka avgöra tre dagars tävlande, som Capito önskar…

*
Vilken VM-debut Robin LarssonBloggRobin svarade för med sin udda Audi A1. Tvåa efter Lydden Hill-suveränen den här helgen, norrmannen Andreas Bakkerud imponerar onekligen väldeliga.
Sämre gick det för Petter Solberg som hakade ihop med Tanner Foust och snurrade av banan. Så här blev finalen.
1. Andreas Bakkerud
2. Robin Larsson
3. Andrew Jordan
4. Toomas Heikkinen
5. Tanner Foust
6. Petter Solberg
Ramona Karlsson förmådde inte att svara upp den fina insatsen i Portugal utan fick nöja sig med 30:e placeringen. För de övriga svenskarna gick det så här: Lukas Walfridson 16, Emil Öhman 18, Erik Färén 22, Peter Hedström 32 och Mats Öhman 33.
Övriga klasser slutade så här (Tack Maria på MiV!)

Supercar Lites 1. De Jong 2. Göransson 3. Björk 4. Kevin Eriksson 5. Sebastian Eriksson 6. Piquet

Touringcar 1. Lundh 2. Braten 3. Tanevik 4. Nordgard 5. Kasse 6. Lona

*

Jag kan bara konstatera att ibland är jag mer ”rallyförare” än vad som är riktigt nyttigt och nu senast när jag skrev om tidsschemat i SSR:s ”Asfaltsprinten” på torsdag. Jag gillade inte det utdragna tidsschemat och påpekade att man borde tajta till detta för att inte göra dagen i Tingsryd allt för långdragen. Men nu var jag ”rallyförare” ut i fingerspetsarna vilket betyder att jag så klart inte läste igenom ”Slutinstruktionen” innan jag började ”hacka”. Hade jag läst denna då hade jag upptäckt att man gjort precis som jag önskade i mitt blogginlägg och därför ser torsdagen ut så här:
10.00 Serviceplatsen öppnar Tingsryds Travet
10.00 – 12.00 Anmälan SSR Asfaltsprint Tingsryds Travet
10.30 – 13.30 Besiktning SSR Asfaltsprint, enligt schema OPUS Bilprovning
13.00 Mediacentret öppnar Tingsryds Travet
14.00 – 16.00 Genomkörning av sträckan Enligt schema
16.30 Första start SSR Asfaltsprint Tingsryd Travet
20.00 After Rally Mårdslycke Krog, Tingsryd
Tyvärr är ”skämshatten” utsliten och jag har inte hunnit skaffa en ny annars hade jag så klart burit den på torsdag. Nu får ni nöja er med en ursäkt…

*
Kriget VOC Mekonomen Rally vs. Rallyutskottet/SBF dundrar vidare och på VOC Gästboken avlöser skribenterna varandra. Idag gav sig f.d Generalen Carleric Johansson sig in i debatten igen och detta på ett både informativt och roligt sätt. Tar mig friheten att citera hans inlägg: Ibland kan man inte låta bli att vara lite ironisk. Satt och lekte lite med det senaste meddelandet på Svenska Bilsportförbundets hemsida. Då blev det så här:
Förtydligande angående Simtävling Damer och Simtävling herrar.
Svenska Bilsportförbundets Simutskott vill förtydliga att Simtävling Damer och Simtävling Herrar är två klasser.
Om man bjuder in till dessa två simklasser så kan man slå samman dessa till en tävlingsklass och göra eventuella efterkontroller efter respektive reglemente.
I de simtävlingar som inte bjuder in till Herrklassen kan de aktiva herrar som vill tävla tillåtas tävla i Damklassen – om arrangören tillåter det. Arrangören kommer då vid eventuell efterkontroll att kontrollera att herrarna verkligen är damer.
Ha en bra dag – nu ska vi åka och rösta”.
Om detta nu är en korrekt beskrivning av verkligheten är jag inte den som ska avgöra, men för mig blev plötsligt ”förtydligandet” från SBF glasklart…

*
Även hos Rallyklassikerna debatterar man i Gästboken och här gäller det framtida utformning av cupen. Kan inte påstå att de publicerade inläggen gjort mig så mycket klokare men helt klart verkar man vilja skippa detta med ”totalsegrare” i Klassiska Rallycupen. Istället ska det vara allt ljus på klassegrarna och där man även vill utvidga till sjutton klasser för ”klassiska och historiska rallybilar”. Här svarar Nisse Bergquist, en av landets absolut flitigaste klassikeråkare,  han verkar lite skeptisk till förslaget och jag delar hans tanke. Nisse pekar på att det i en vanlig rallytävling där rallyklassikerna ingår, att det där skulle bli uppemot 35 olika klasser för publiken natt hålla reda på. Känns som att det är åtminstone tjugo för många om man frågar mig…

*
Idag avslutades Knutstorp Revival och detta i strålande solsken. har nåtts av lite olika rapporter från Pickos ”Happening” och vad jag förstår ligger ordet ”succé” och lurar i bakgrunden. På bilden är detBloggRydell Rickard Rydell och Annie Gustavsson som stilar i ska man gissa på sextiotalskläder, medan Picko själv av någon anledning ser skeptisk ut i bakgrunden.

*
Rent tävlingsmässigt har jag inte så mycket att komma med, Opelåkaren Dan Henningsson från Laholm slutade nia med Kadetten i första heatet av ”Tusencupen” på lördagen är väl det som ”nationen” (?) är mest nyfiken på. Vann gjorde Per Skårner i någon sorts engelsk bil tror det var en ”hundkoja” men vem bryr sig, det var ju ändå Opeln om var behållningen. Tvåa kom Lars Davisson och trea Yngve Gustavsson. Hässleholms snabbaste Cooperförare Tommy Jagerwall körde in som klart distanserad fyra i heatet.
Övriga Opelresultat är finnen Kai Hedberg med Rally Kadetten på elfte plats där Pekka Nyström vann med en Camaro. Landsmannen Hannu Ruorinne tog tionde platsen med den gul/svarta Kadett GT/E:n före en annan Camaroförare Micke Östberg. Bara att konstatera att det behövs rejäla grejor för att köra ifrån Oplar…

*
Eftermiddagen tillbringades, iallafall en timme ute på Åsum Ring och kartingtävlingarna. Stötte där ihop med en riktigt stor motorsportentusiast, spelar ingen roll om det är två eller fyra hjul, asfalt eller grus BloggGöranKristianstadprofilen Göran Johansson missar inget som brummar. Han passade på att berömma Kristianstad Kartingklubb och sättet de hanterar äldre och handikappade på, bland annat genom att tillåta parkering nästan inne på banan.
– Dom är jätteduktiga och detta uppskattas när man blivit lite äldre och har svårt att gå så långt, berömde en av sportens verkliga trotjänare.
Dök in i Noah Milells tält och stötte direkt ihop med pappaBloggNiklas Niklas iförd en helt vanlig röd/vit keps. Kan bara säga att den den gjorde underverk på honom i jämförelse med det hemstickade ”militärgröna” tvåmanstältet han tidigare envisades att bära i depån. Tyvärr var det ingen ”turkeps” för teamet, BlogggNoahNoah vann inte vilket han hade lite svårt att acceptera utan fick nöja sig med andra platsen. Placeringen efter tog klubbkompisen Simon Ohlin.

*
En strulhelg hade bröderna och hemmahoppen Benjamin och Morgan Törnqvist i KZ2 där Benjamin inledde med att bli överkörd. Detta så illa att chassit blev snett. Konkurrenterna visade dock stor sportslighet och samtliga godkände att han fick byta chassi. I sista kvalet snurrade han dock bort sig och kom i mål som fjortonde man men visade ändå upp snabbaste varvtiden. BLOGGMorganMorgan körde av en vattenslang och fick kokhet vatten över sig och fick putta karten i mål…

 

 

 

7 svar på “WRC-sprint nytt ”tänk”, succédebut för Robin Larsson, skämshatten utsliten, behövs rejäla grejor för att slå en Opel och karting på Åsum Ring.

  1. Jag har säkert nån keps/hatt du kunde fått när jag mötte dig på 21:an i förmiddags 🙂
    Fast gör man inga fel så gör man inget!!!!
    Keep up the good work.

    Mvh Kennet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *