”WRC”- Ramona från Malma får beröm, fullt krig STCC vs. SBF och bloggaren borde mata änder vid Hörbyån!

Kollade ni SVT Sporten igår kväll eller missade ni när Ramona provsatt och körde en liten sväng med sin ”nya” WRC-Skoda? Inte för att man är bortskämd med rallyinslag i Sportnytt så bara att applådera Ramona som lyckas så bra. Västgöten i förskingringen, Kjell Larsson numera boende i Brösarp skriver till mig, ” Hon är duktig och en mycket bra representant för rallysporten. Verkligen inte dåligt av en tjej från Malma (En liten socken i Skaraborgs län).”
Som vanligt låg där även några ”surmejl” ur vilka avundsjukan dröp likt alltför tunn julgröt. Visst jag håller med om att några namn som nämns här att även de borde ha bättre bilmaterial, men receptet är hur enkelt som helst. Gör som Ramona, fixa det själv!
Nu verkar det blåsa upp till fullt krig mellan STCC/TTA och Svenska Bilsportförbundet via ett brev som bland annat publicerats hos Teknikens Värld. Kritiken är stenhård mot ordförande KåGe Schildt och förbundsdirektör Tomas Jansson och upprinnelsen är en artikel i tidningen Bilsport. Trion som skrivit under är Greger Petersson TTA AB, Rickard Pålsson STCC AB och Christer Johansson Racingmentor. Bland annat menar trion att de båda SBF-höjdarna ” … hotar framtiden för racingen i Sverige.”.
Brevet är alltför omfattande för att publiceras här men man kan t.ex läsa, ” När nu den långvariga konflikten mellan STCC och TTA har fått en lösning som innebär att svensk motorsport återigen står enad, då öppnar SBF inte bara upp en ny konflikt, man väljer också att gå ut i media då frågan i stället borde ha hanterats konfidentiellt parterna emellan.”
Vidare menar trion ”Som ytterligare exempel på den omdömeslöshet som präglar förbundsordförandens utspel i Bilsport nämner han också att förbundet löste 35 av de 36 punkter som stod på agendan i förhandlingarna mellan STCC och TTA. Förutom att parterna var överens med SBF om att detaljer från förhandlingarna skulle hållas konfidentiella så överensstämmer detta påstående illa med verkligheten. SBF saknade agenda och var dåligt förberedda inför mötet. Merparten av alla frågor löstes av parterna utan SBF:s inblandning.”
Kritikertrion avslutar, ”SBF håller med sitt agerande på att marginalisera sin betydelse som en stark samarbetspartner för de kommersiella aktörer som är aktiva inom bilsporten. Det är en utveckling som är mycket oroväckande och som kan få stora negativa konsekvenser för motorsporten i Sverige.”
Som min far brukade säga ” sådana piller får man utan recept…”
Passar väl ganska bra att ta upp affären SBF kontra Marknadsdomstolen som jag skrev lite om igår. I mina ögon är fortfarande SBF den enda framkomliga vägen om motorsporten och nu tänker jag främst på rally, ska ha någon framtid överhuvudtaget. Andra tycker precis tvärtom vilket noterats både på olika forum och via surmejl. Som vanligt begriper jag ingenting enligt kritikerna och kokar man ner deras åsikter om mig så borde min framtid se ut så här enligt dom. Lös inte ut varken licens eller medlemskort i klubben, skrota Silver-Voc:en och slutligen, gör om Appendix K-Kadetten till vanlig veteranbil så att jag har något att åka i när jag ska ner till Hörbyån och mata änderna. Nu tänker jag dock inte lyda råden utan fortsätter väl som vanligt, alltid retar det någon…
En som skrev var signaturen ”RallyHubbe” och som vad jag förstår har erfarenheter på VM/SM-nivå både som förare och arrangör ( självförtroendet var där med andra ord inget större fel på…). Rallyhubbe såg framför sig rallytävlingar med i stort sett Folkraceregler, med andra ord ett oerhört fritt reglemente. Bilarna skulle också auktioneras ut efteråt precis som i folkrace, men han ville höja priset till 25 000 kronor. På det här viset så försvann alla dyra trimgrejor plus att bilarnas livslängd blev ganska kort, strax över ett år och här var det Bilprovningen som satte gränsen. Hubbe menade att man skulle bygga på en nybesiktigad bil så slapp man registreringsbesiktiga för burens skull ( jo där skulle vara bur i bilen…) då det var ett helt år innan bilen skulle besiktigas igen. Alltså, Hubbe menade att ingen myndighet skulle ha kännedom om ”rallybilen” för ”då blir det bara en massa papper, kostnader och annat strul”  allt enligt visionären.
Tävlingen sedan var enkel att fixa, man snackade med de boende längs en grusväg, stängde av vägen i båda ändar, satte ut några vägvakter och sedan var det bara att gasa. Jag säger bara, keep dreaming…

2 svar på “”WRC”- Ramona från Malma får beröm, fullt krig STCC vs. SBF och bloggaren borde mata änder vid Hörbyån!

  1. Ja Du Tommy. De som redan nu har facit på vad som kommer att hända med bilsporten med anledning av domen borde nog kunna skaffa sig en kristallkula o göra sig en hacka. Bara hoppas att det kommer ut nå´t riktigt bra av detta. Som t.e.x att man på förbundsnivå måste lyssna mer direkt på gräsrötterna. Ska goda förslag roddas hela vägen genom klubbar, distrikt, utskott mm. så hinner nog de initiativrika dö. Idiotiska 5-årsregler är ju en enkel grej att börja med. 😉

    1. Ohla och Felice Navidad Ola!
      Erkänn att det känns tryggt med alla ”experter” som t.om utan kristallkula vet att motorsporten nu går en ljusnande framtid till mötes…
      Du har helt rätt, SBF måste bygga från gräsrötterna och uppåt och inte som nu ha avstampet från toppen!
      Slopande av femårs regler och kasserande av helt intakta overaller vore en bra start för ”nya SBF”.
      Ha det bra i värmen.
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *