WRC-Polon nästa för Lappi (?), EM-silver till Västerås, ingen ”bilslakt” i Ryd och lite från rallymötet i Hässleholm.
Esapekka Lappi tog som väntat sin andra seger i ERC när han i lördags vann finalen i Valais. Marginalen var förkrossande 3.28 minuter till överraskande tvåan Oliver Burri som gjorde sin första ERC-start. Craig Breen hade chans på andra platsen i mästerskapet, Jan Kopeckys seger var klar redan före finalen men irländaren föll på mållinjen. Åtta futtiga sekunder hade han behövt kört snabbare för att passera Burri och därmed fått poäng nog för ett EM-silver. Nu blev det brons fyra poäng bak Bryan Bouffier som inte körde i Schweiz på grund av ”tom plånbok”.
Redan nu spekuleras det att 22-årige Lappi skulle vara ett namn för VW Motorsport där Skoda är så att säga en liten kugge. För 2014 är Lappi kontrakterad av Skoda men för vad och vilken serie är inte klart. Enligt brittiska källor tippas Lappi bli teamkamrat med Andreas Mikkelsen i ett ”B-team” hos Volkswagen Motorsport. Den som lever får se, men helt ogrundat känns inte ryktet…
*
Det blev EM-silver för Nisse Bergquist och Kalle Magnusson när sista deltävlingen i EM för historiska bilar avslutades i ungerska Mecsek Rally. Med en tredje plats i helgen nådde Amazonparet inte ända fram till guldet, hade behövt bli tvåa för detta. Men med tanke på att Västerås-Volvon inte var helt kurant på slutet så får nog Nisse och Kalle ändå vara nöjda.
Redan klare guldmedaljörerna Mats Myrsell/Esko Juntilla tvingades bryta med trasig växellåda på Porschen. Samma öde rönte märkeskompisen Anders Johnsen.
*
Tungt gick det också för Emil Bergkvist och Sofie Lundmark i finalen för Nordic West Euro Cup. I sin allra sista tävling med 940:an satte en sten stopp för segerfunderingarna och detta redan på sträcka tre i den österrikiska finalen.
– Det var tråkigt, men vi är glada att vi kunde fortsätta tävla och få viktig erfarenhet inför framtiden, säger Emil.
Efter att ha lagat felet fick man starta om på lördagen, för att samla viktiga mil i bilen inför framtida utmaningar.
– Vi fortsatte utom tävlan, men vi är glada över att vi fick fortsätta. Vi kom trots allt hit med fokus på att skaffa oss viktig utlandserfarenhet, menar Sofie.
Säffles Kristoffer Karlsson med kartläsare Albin Timell vann nu Nordic West Euro Cup.
*
Så har Sebastien Loeb gjort Porschedebut i det tuffa stadsloppet i Macau. En andraplats blev det för niofaldiga WRC-vinnaren i det regniga Porsche Carrera Cup Asia och detta bakom nyzeeländaren Earl Bamber.
*
Så blev det inget av den befarade bilslakten i Vilda Ryd Racet där Roger Rooth testade nytt säkerhetstänk. Av de 92 startande i Bilsport Rallycup-finalen bröt sju ekipage och av dessa endast en med ”avåkning” som orsak i ”brutnalistan”. Ett faktum som jag tycker talar för sig själv och för att ytterligare understryka detta publicerar jag ”rallyikonen” Ola Strömbergs inlägg i BRC:s Gästbok.
” Hej Roger o alla fantastiska funktionärer.
Vill börja med att tacka för en kul tävling. Hade gärna sett den längre… Men de förutsättningarna visste vi innan vi kom.
Peters upprop om bojkott verkade ha oerhört dålig uppslutning för det myllrade av publik ute i skogen trots regnet och Novemberkylan. Verkligen kul se att det finns så mycket ”riktiga” rallyälskare som hellre njuter av frän rallyåkning än skrotningar.
Betr. ”Varningarna” i roadbooken så sparade de säkert många kronor igår. Att de blev så många och kom så tätt upplevde kanske några som svårt. Handlar väl mest om träning och att förbereda sig tillsammans innan start var och hur det ska beskrivas. Kanske också förvarningarna ska ha ett klart avvikande utseende än ”verkansskyltarna”.
Tack från en som gärna kommer åter!
Med vänlig hälsning,
Ola Strömberg”.
Med detta torde även denna sneddebatt vara avslutad, eller?
*
Som ”väntat” blev det Opelseger i Vilda Ryd Racet och detta genom ”Fridafors fines´t”, Kristoffer Thörjesson i den läckra Astran. Nybros Håkan Thagesson var tvåa, 6,7 sekunder efter och som trea slutade hemmaföraren Jörgen Olsson.
Gratulerar de slutliga klassegrarna i Bilsport Rallycup: Klass U Tobias Pettersson VÖMK Opel-Klass1 Patrik Pettersson Ydre Mk Opel- Klass 2 Mattias Lindquist Oskarshamns RRC Opel- Klass 3 Morgan Olsson Vimmerby MS Volvo- Klass 4 Tom Andersson Norrahammars Mk Volvo- Klass 5 Håkan Holm Vallentuna MK Volvo- Klass 6 PeO Kindgren Åtvidabergs MK Volvo- Klass 7 Thomas Johansson-Ydre MK Volvo- Klass 8 Tobias Brindman Åtvidabergs MK Volvo- Klass 9 Janne Kristiansson Wäxjö MS Volvo- Klass 10 Magnus Görling Team Skogsåkarna Volvo- Klass 11 Lars Carlsson Wäxjö MS Opel.
*
Idag har det varit ”Rallymöte för alla” i Hässleholm, där det mesta ventilerats vad gäller Rally och RS i Södra BF. På mötet tas inga beslut utan är mer att se som vägledning för distriktets SGA och andra ”bestämmare”. Så mycket verkade ändå klart och detta till min stora glädje, det kommer att tas till hårda tag mot ofoget med efteranmälningar. SSRC-Generalen Anders Martinsson förespråkade ett totalstopp, sista anmälningsdag är också sista dag. Ett alternativ kan möjligen vara kraftigt höjd obligatorisk efternamälningsavgift i storleksordningen minst en tusenlapp.
Annat som framkom var att det blir tretton tävlingar i RS-DM och elva räknas. Här har jag en avvikande uppfattning, tretton är för många och mitt enkla recept är att arrangörer med ”dubbel-tävling” bara får DM-status på en av dessa. Däremot kan samtliga mycket väl ingå i Asfaltcup. i Rally-DM ser det ut att bli sju deltävlingar, vara kanske en onotad med Ekratten som även ingår i Bilsport Rallycup.
Dessutom presenterade man nyheterna i South Swedish Rally som kommer att inledas på Kristi himmelsfärdsdag med ett varvlopp i Älmhult på asfalt. Dagen efter är det dags för rallysprint på grus i Listerby utanför Växjö och så SSRC/SRC och Södras Rally DM på lördagen i trakterna kring Tingsryd.
*
Avslutar med en kort rapport från ”Opel-Rune Nilsson” som ihop med sonen i en Toyota(?) körde bilorientering i Växjö i lördags.
”Hej Tommy!
Sänder en rapport från sista deltävlingen i Bil-O SM som avverkades i Växjö i hällande regn, gyttja och lera. Banan var totalt 12 mil lång och vi sattes på många svårigheter både vad det gällde kartläsning och bilkörning.
Tävlingen vanns av Hans-Erik Haraldsson/Mikael Andersson som även vann SM totalt. Denna gång placerade vi oss som 5:a i tävlingen, bästa B-ekipage och totalt blev vi 7:a i SM. Detta får vi känna oss nöjda med, det är ju första året vi provat att köra SM serien.
Liksom innan så blev det en del ”nybörjartabbar” även denna gång. I Bil-O Syd serien klättrade vi till 2:a plats och denna vanns av det danska ekipaget Rene o Mattias Hansen Roskilde.
MVH 2 X Nilsson”.