WRC på Korsika blev inte ”populärt”, Lappi på jakt mot WRC2-guld, Röjsel belönad i Uppsala och kanske blir det en ”Sprint-serie”?
Det blev inte någon succé comeback i WRC för Tour de Corse när man i år tog över arrangemanget från sina Alsace-boende kollegor. Mesta kritiken gällde så klart vädret, regnet vräkte ner under fredagen och gjorde att två sträckor fick ställas in, en samma dag och så även samma sträcka på lördagen.
Jost Capito, VW-basen kritiserade bland annat de höga extra kostnaderna som tillkom när man nu tog ön i besittning för ett VM-rally. Men kritiken gällde även serviceplatsen.
– Inte ens i närheten hur en serviceplats ska se ut i WRC, menade Capito.
Inte heller upplägget på banan som krävde fyra-fem olika hotellnätter gillades. Dessutom tvingades man betala för bokade rum som stod tomma när teamen ”turistade” runt, berättar Capito för Autosport..
– Delar av den här tävlingen har varit rent ut sagt löjliga!
Varken publiktillströmningen eller medianärvaron imponerade och M-Sports Malcolm Wilson var förbannad för att tala klarspråk över hur arrangören hanterat media. Bland annat saknades media representanter på fredagens presskonferens där Elfyn Evans skulle berättat hur det kändes att leda ett WRC-rally för första gången. Förståeligt att Wilson var sur och inte heller han gillade serviceplatsen.
– För ett år sedan hade vi utan tvekan WRC:s bästa servicepark i Alsace, nu var det katastrof!
Föga överraskande är Citroén-bossen Yves Matton mildare i sitt sätt att se på sin ”hemmatävling”.
– För tidigt att redan dra slutsatser, men visst där var större publik i Alsace men även här var det tunt med folk första gången man körde, menade Matton.
Även förarna hade negativa synpunkter men det gällde mest upplägget med bara nio sträckor, men Sebastien Ogier gillade Frankrikes bidrag till WRC.
– Väldigt utmanande för förarna och ”it’s big fun to drive those stages”…
*
Det var inte bara de här som var sura på Korsika, italienaren Lorenzo Bertelli med sin ”snygga” militärgröna WRC-Fiesta blev riktigt förbannad och bröt inför avslutande ”power stage”. Idag förklarar han varför och anledningen var inget tekniskt eller så, utan att arrangören plockade väck honom från livesändningens startlista. Detta trots att han då var placerad före både Thierry Neuville och Robert Kubica. För arrangören var det viktigare att dom kom med än Bertelli, Lefevbrve och tjeckiske privatåkaren Martin Prokop. När dessutom samma sak hände i Rally Australia rann sinnet över på italienaren som packade ihop och åkte hem. Det rycker jag han gjorde rätt i, för som han påpekar allt handlar inte om pengar, vi håller faktiskt på med sport!
*
Nu blev Tour de Corse det kortaste rallyt i WRC:s historia med sina 24,5 mil, tidigare var det Rally Argentina som innehade denna mindre smickrande placering. 2007 var deras rally 24,8 mil…
*
Tätnar betydligt i WRC2-tabellen efter Korsika och Esapekka Lappis andra plats gjorde att han nu bara är nio poäng efter Nasser Al-Atiyah som leder. I sin tur har Lappi bara åtta poäng ner till trean Yuri Protasov när två tävlingar återstår. Då hör det till saken att både Nasser och Esapekka kört sex tävlingar medan Yuri bara kört fem. Ukrainaren får alltså tillgodoräkna sig eventuella poäng i både Spanien och Wales och om jag förstår rätt ha en liten fördel mot sin två konkurrenter framför sig.
För Pontus Tidemand blev det en ”0” i kolumnen efter Korsika men ligger fortfarande kvar på sjätte plats med 61 poäng. Teoretiskt sett kan han fortfarande vinna WRC2 om han tar full pott i de två återstående tävlingarna (om han får köra vill säga) samtidigt som topp-trion alla blir i stort sett poänglösa. Kanske lite överoptimistiskt…
*
Har nu skummat lite efter Rally Uppsala och så klart hade där varit massor att berätta om man nu suttit vid ”ringside”. Nu var det ju inte så till skillnad från gänget med östgötska ”Rallygubbar” som under reseledare Berndt Carlssons beskydd hyrt en buss för att se SM-finalen live. 04.00 avgick bussen från Linköping och sedan njöt ”gubbarna” hela dagen av alla rallyaction som det bjöds på. Berndt har berättat för mig hur den här gruppen bildades ur egentligen ingenting förutom ett gammalt genuint rallyintresse. Till en början var man bara några stycken som träffades regelbundet för att snacka gamla minnen och sedan spred sig detta som ringar på vattnet. Kronan på verket så här långt var den gemensamma bussfärden till Uppsala, men gängets samvaro slutar säkerligen inte där, mer tävlingar är på gång.
*
I Rally Uppsala satte väghållningsexperten Öhlins Auto Norden upp ett specialpris ”Tävlingens prestation”. Tre förare nominerades till priset, Pontus Lönnström, Pelle Wilén, Emil Bergkvist och så Daniel Röjsel. Priset gick till den sistnämnde med motiveringen,”Priset går till en förare som lyckats nå en mycket bra placering i sin klass, trots stora tekniska motgångar under fredagskvällen. Teamet gör en lång resa under natten för att hämta reservdelar, jobbar intensivt och lyckas få bilen startklar igen. Förare och kartläsare gör en enorm prestation, genom fin körning och ett bra teamwork blir slutresultatet en pallplats.”. Tack Pierre Skytt för bilden på Daniel.
*
Ville sig inte för Patrik Sandell när Global Rallycross intog Barbados trots att han hade snabbaste tid i fredagens inledande tidskval. När tävlingen drog igång på allvar under lördagen visade han fortsatt hög fart, vann sitt första heat och var trea i sin semifinal vilket förde honom direkt till finalplats. Patrik förvaltade finalen på bästa sätt, körde in till mål som tvåa men blir i efterhand fråntagen sin placering. Patrik blev dömt för en incident i sista kurvan där domarna tyckte en närkontakt med Scott Speed var väl hård.
– Ja vad kan man säga, jag håller inte med domaren, beslutet att utesluta mig från finalen var alldeles för hårt men det var inget vi kunde göra något åt, ett domslut är ett domslut, menade Patrik.
Söndagens tävling förstördes av ett kopplingshaveri men han lyckades ändå nå final där han slutade sexa.
Nästa deltävling som också är final för årets säsong går av stapeln i Las Vegas den 3-4 november.
Oavsett hur det går då så blir det så att en Volkswagenförare vinner titeln då bara Tanner Foust och Scott Speed kan vinna när endast finalen återstår. Speed leder med 36 poäng tillgodo på Foust.
*
Märks att rallysäsongen börjar lida mot sitt slut och i Skåne återstår bara två tävlingar innan man kan börja planera julfirandet. Närmast är det Trelleborgs MK som kör Falsterbosprinten nu på lördag med runt 50 anmälda. Till 2016 finns det tankar/planer/drömmar om att skapa en serie av ”grussprintar” i Södra BF, där då Falsterbo är en självskriven kandidat. Men även i Asarums MS och Hässleholms MK lär finnas intresse för en sådan här serie som säkerligen blivit populär.