WRC-Ogier kan få tidstillägg, tufft på Rämmen, Solberg vann, Östen kom i mål och så Motorlistan!
Vet inte, men tror att detta är ”Breaking news” men Sebastien Ogier, trea i Rally Sweden riskerar två minuters tidstillägg inför avslutningen. Anledningen skulle vara att Ogier brutit mot hastighetsgränserna inte mindre än fem gånger under reccen. Upprepas dessutom detta framöver riskerar han ett års avstängning av FIA. Allt finns att läsa på den virtuella anslagstavlan på Rally Swedens hemsida och då även att Robert Reid, Chairman of the stewards idag lämnar över beslutet till Sven Smeets hos Volkswagen Motorsport.
Dock är man noga med att påpeka att beslutet kan överklagas. Ett års avstängning känns onekligen mycket och de dryga 1200 euro i böter känns i sammanhanget som peanuts. Bara tidstilläget gör att Ogier tar snabbhissen ner till sjätte plats och kan då glömma allt vad pall heter .
Nu får vi se vad det blir av det hela, men inget snack utan att Reid, Kai Tarkianen och gamle Saabbossen Bosse Swaner har vad amerikanen kallar ”balls”. Att hota världsmästare Ogier med avstängning är något helt annat än att gulla med DM-åkare, tänk på detta alla tävlingsledare/domare. Regler är till för att följas oavsett om man heter Sebastien Ogier eller ”Gas-Kalle” från Knäckebröhult…
*
Nu leder och det garanterar jag ingen hade trott före rallyt, belgaren Thierry Neuville i Hyundaien. Ryckte på Vargåsen 2 förbi Andreas Mikkelsen som nu är tvåa och med fartsyndaren Ogier som trea. Fast både Neuville och Mikkelsen kunde tappat mycket tid i den luriga högerböjen på Rämmen. Tokladd, sen inbromsning och plötsligt var man ute i snövallen men båda hade tur och kom loss.
*
Samma lycka hade inte Kevin Abbring som inte hade ett släpp på krönet. Straffade sig och vi nästan hörde hur det sa ”slurp” i snövallen och en styck WRC-Hyundai som satt som berget. Åskådarna var dock på hugget och efter en dryg minut var testpiloten åter flott och kunde fortsätta.
*
I WRC2 är det Fredrik Åhlin som det hålls allra mest svenska tummar för, norrmän och finnar får förlåta men blod är tjockare än vatten och ingen kan väl missunna Fredrik minst tredjeplatsen i klassen. Sedan att de DMACK-skodda Fiestorna längst fram, Ketomaa och Brynhildsen är lite för snabba får vi väl väl leva med…
*
Ole Christian Veiby har en lite för överlägsen bil (Citroen R3) mot Emil Bergkvists R2-Opel Adam men den dryga minuten som skiljer behöver Emil inte skämmas över. Fortfarande har han en mycket snyggare bil än vad en Volvo 940 någonsin kan bli!
*
Likt en ”Fågel Fenix” återuppstod Per-Arne Brynhildsens kraschade R5-Fiesta på lördagen. Det som skulle varitet ett veckolångt verkstadsjobb fixades på några nattimmar.
*
Det nya Citroén-teamet Robin Friberg och Thomas Thunström har haft ett tungt rallyt och kämpar med både väghållningsknas och tappade plastdetaljer. Då hjälper det inte ens att hemmafansen vinkar fram sina lokala hjältar från första parkett.
*
Petter och Pernilla tog ännu en seger i Rally Sweden Historic och vem hade egentligen trott något annat. Trots tidstillägg för ”jump start” var familjen Solberg över tre minuter före tvåan Tom Axelsson/Krister Gull i Audi quattron. Trea slutade Arne Rådström, starkt kört efter allt strul efter den brutala landningen i Kirkenaer i går. Mekanikerna höll på hela natten för att få ordning på 240:an och de lyckades. Saknades bara styrservon för att bilen skulle bli som ny igen…
*
För Östen och Mats Andersson blev det hel bil i mål och hade inte en drivaxel packar ihop på fredagen hade det varit en helt odramatisk helg i Värmland. Totalplaceringen 34:a behöver inte 70+ Östen skämmas för!
*
Bygg-Kjell Fransson, Vimmerby gjorde som vanligt ett fackmannamässigt arbete och slutade elva totalt med Folkvagnen. Roligast var nog att han blåste fortåkande sonen Pierre, ni vet han med den ”grundlackade” Golfen på sin present. Jag träffade nämligen Pierre i Karlstad före start och utgick från att han ingick i serviceteamet men icke. Istället kontrade Pierre.
– Det enda jag ska göra är att lyfta upp honom ur snödrivorna!
*
Härmed avslutar jag dagens rapport från Rally Sweden. Två sträckor hann vi med idag, först Vargåsen 1 (Colins Crest) där jag tog en bild på ressällskapet, Anders H. t.v åkte med första gången 1976 då jag redan var rutinerad, började ju året före 1975 när Björn Waldegård vann med den Alitalia sponsrade Lancia Stratosen. Göran O. anslöt så sent som 1985, då sittandes dubbelvikt i baksätet på min Opel Manta. Inte ens detta avskräckte utan är fortfarande med…
*
Har inte lyckats hitta någon resultatlista från finalen på VOC Mekonomen Rallys Vinterserie. Men har förstått att Tom Kristensson inte rådde på Thomas Lathi utan slutade sexa. Bra kämpat Tom och jag är säker på att ingen annan skåning någonsin gjort ett bättre resultat i Norrland…
*
idag har det varit Motorlördag i Kristianstadsbladet med min ”Motorlista”. För er som ännu inte prenumererar på Kristianstadsbladet kommer listan här:
Emil Bergkvist. Landets senaste förare att kunna sätta statusfyllda titeln ”Fabriksförare” på sitt visitkort är 20-årige Emil från Torsåker. Via Ungdomsrally med en Volvo hamnade han i fjol i tuffa tyska ADAC Opel Rallye Cup. I cupen körde alla med samma bil Opel Adam och där visade Emil vilken stor talang han besitter. Vann cupen och som pris fick, full säsong i Junior-EM med en lite vassare version av samma Opel Adam.
Premiärtävlingen i ERC som Rally-EM numera heter, Rally Liepaja kunde knappast gått bättre och svensken kopplade greppet direkt från den allra första snabba snö/is/grus-sträckan och släppte sedan aldrig detta. Ett tag var han och co-driver Joakim Sjöberg till och med uppe på fjärde platsen totalt, mitt i getingboet bland de vassa 4WD-åkarna. På slutet slog man dock av på tempot och nöjde sig med klasseger i ERC Junior Championship och sjätte plats totalt. Nu väntar asfaltrally på Irland i april och dit åker Emil och Joakim som favoriter efter helgens uppvisning. SM-guldet i tv-sända Rallysprinten i Örebro för två veckor sedan var bara början, det kommer mera från Emil.
Tom Kristensson. Att en skåning med färre vinterrally bakom sig än ena handens fingrar, skulle kunna vara med och slåss om segern i VOC Mekonomens Vinterserie måste betraktas som snudd på omöjligt. Men SMK Hörbys snabbe Tom ”Tomtom” Kristensson visar att ingenting är omöjligt och vann först premiären i Torsby, skottade sedan snö första dagen i Sveg. Men på söndagen tog han gruvlig revansch och åkte ifrån hela det vinterrutinerade Volvogänget.
Idag är det dags för final i Vinterserien och detta runt 120 mil från Hörby eller drygt 13 timmar med bil och släp till Västerbotten och Vännäs. Tom har tillräckligt med poäng för att redan ha säkrat silver i serien men siktar på att lugga ”hemmaföraren” (skiljer bara 23 mil Boden-Vännäs) Thomas Lathi. När detta är fixat siktar Tom på grussäsongen där han bli om möjligt ännu svårare att rå på. I sanning en stor talang som med sina 23 år har framtiden för sig.
Rally Sweden. Sveriges största årliga idrottsevenemang är i full gång och tiotusentals människor invaderar sedan igår de norska och värmländska skogarna. En gigantisk folkfest där den grillade korven, massor av eldar och social samvaro är minst lika viktigt som att få se världens snabbaste förare betvinga de hala vägarna. Har man en gång varit på ”Svenska” och upplevt stämningen är det svårt att inte återvända. Fråga mig, jag är på plats för 40:e året i sträck.
Motorstopp. I flera år har Göteborgs City Race varit lite av flaggskeppet i STCC där målsättningen varit, kommer inte folk till racingbanan tar vi racingbanan till folket. Storpublik har alltid kantat den konstgjorda banan i Göteborgs hamn, men nu är det slut på detta. Anledningen är att Volvos påkostade reklamjippo, seglingstävlingen Volvo Ocean Race kommer till Göteborg samtidigt som STCC-åkarna skulle kört sitt race. Så blev det inte, Volvo och Göteborg valde bort racerbilarna till båtarnas favör. Dessutom skulle detta blivit sista året för City Race, området ska i framtiden bebyggas. Tråkigt avslut på ett så lyckat arrangemang, att inte ens få avsluta med flaggan i topp. Kanske t.o.m en Polestar-Volvo då vunnit på sin hemmaplan men detta uppvägs kanske av Lasse Dahlquist-känslan, ”Koss va´de´vimlar av segel i da´, Ä´det kappsegling? Nej de´ä lörda´”.
*
Ha en trevlig lördag!