WRC-Neuville genrepade med hemmaseger, Petter Solberg dubbel världsmäsatare Tom Kristensson svarade för finsk VOC-knall!
Hyundai Shell World Rally Team går verkligen ”all in” i sin strävan att etablera sig som ett toppteam i WRC . Inför Rally France valde man att tävla som träning inför helgens kommande asfaltrally. Det var på hemmaplan för Thierry Neuville som träningspasset ägde rum och självklart blev det seger för honom i East Belgian Rally i Liege. Tävlingen var ett endagarsrally och Neuville tog ledningen direkt på den första av de tretton sträckorna. En ledning han sedan behöll hela dagen. Rallyt kördes under liknande omständigheter som Rally France och detta ihop med testdata från förra veckans tester i Vosges, strax intill Strasbourg där helgens slag ska stå. Fokus i Belgien var på bromsar, fjädring och motormappning avslöjar Hyundais Team Manager Alain Penasse.
– Vi hade en framgångsrik och nyttig dag i förberedelserna till Rally France. Rallyt gav oss en möjlighet att förfina i20:ns asfalt set-up på de tuffa sträckorna här i Ardennerna.
– Thierry har än en gång visat sin ”speed” och nu känner vi att vi har alla information för att komma väl förberedda till Strasbourg…
Även Neuville verkade nöjd med Hyundaien inför kommande tuffa asfaltrace.
– Att vinna min hemmatävling gav onekligen en skön känsla. Min familjs hus ligger utmed en av sträckorna så nog känner jag väl till vägarna häromkring.
– Detta gjorde att jag snabbt hittade en bra ”pace” vilket gjorde att vi sedan kunde fokusera på maximal test av bilen.
*
Idag blev Petter Solberg historisk när han blev de förste att bli världsmästare i både rally och rallycross. Den värmlandsboende ”Spydebergsgutten” kunde kvittera ut sin nya VM-titel tack vare en tredje plats i Italien och blir där med den förste föraren någonsin att säkra två VM-guld i två olika discipliner på fyra hjul!
I EM-delen blev det svenskt guld genom Robin Larsson som ledde inför ”The Italian job” med tio poäng före Henning Solberg. Därmed fullföljde Robin en familjetradition då pappa Lasse blev Europamästare både 2006 och 2007.
*
Thierry Neuville och Petter Solberg, ni må ursäkta men helgens motorman i min lilla värld är ändå min egen klubbkompis Tom Kristensson. Tom gör sin första säsong som A-förare och i helgen var han en av drygt tjugo förare från VOC Mekonomen Rally som körde finalen i Finska Mästerskapet, Pirelli Rally utanför Tammerfors som deltävling i Sverige-Serien. Fullständigt respektlös visade SMK Hörby-föraren med tillfälliga co-drivern Jörgen Jönsson nästan var skåpet skulle stå. Endast rutinerade Sverige-Serie ledaren Anton Brorsson kunde matcha Tom och Jörgen fullt ut och gick i mål sexton sekunder före deras silver-940. På tredje plats körde en annan jämte in, Niklas Nilsson som faktiskt länge låg i ledning men tappade mycket tid på sträcka sju och där både Anton och Tom smet förbi. I mål var Niklas 46 sekunder efter. Når Tom på mobilen när han och resten av teamet, Christer ”Eken” Eklöf och asfaltfantomen Robin Svensson väntar på båten i Åbo. Ställer den obligatorisk sportfrågan till Tom.
– Hur känns det?
– Fantastiskt, detta hade jag aldrig vågat räkna med, svarades det från den finska sidan och Tom fortsatte.
– Vilka sträckor vi har åkt, rallyporr av värsta sorten och de har gett mig och Jörgen många ”aha-upplevelser kan jag lova!
– Snabbt och brett men med djupa tvära diken som jag hade lite respekt för. Fast jag gillar när man pendlar mellan trean och femmans växel hela tiden. På en av sträckorna hade vi ett snitt på hundratjugo, då jäktade det…
Tävlingen genomfördes utan större dramatik, en knäckt fälg i början var det enda som störde, plus att Jörgen drabbades av förkylning och hade problem med rösten. Året har redan gett Tom DM-guld och SSRC-klasseger men vad innebär detta, kör du även finalen för Sverige-Serien i Örebro?
– Tveksamt, då skulle det vara intressantare att åka finalen för West Euro Cup nere i Österrike, men först ska vi smälta detta!
*
”Reseledaren” själv, Roger Fransson körde in som elva men över sex minuter bak ”Tomtom” mejlade mig tidigt i morse med lite info om Finlandsäventyret. Har kortat mejlet något,” Tjena Tommy.
Här kommer ett snabbt ”lite-före-alla-andra” från hotellrummet i Finland innan jag och Lotta sätter oss i bilen för en hemresa. Vi är väldigt trötta men lyckliga efter ett magiskt rally, 90 mil hem till ett skrivbord som hunnit fyllas under mer än en vecka då klassansvarig jobbat med att få ihop en hel härva trådar (inklusive sitt egna tävlande) så ”riktig pressrelease” kommer inte förrän i mitten av veckan.
Jag lånar ord från en ”anonym” i klassen.
– Äntligen använder man en fotbollsplan till något vettigt.
Vad han syftade på var att tävlingens HQ och serviceplats var på Ratina Stadion mitt inne i centrala Tammerfors och VOC Mekonomen Rallys serviceplats var inne på gräsmattan i full TV-mässig belysning med dundrande ljudanläggning. Häftigt är bara förnamnet. Tänk om man skulle föreslå att köra rally i Göteborg (Tammerfors är en av Finlands stora städer) och sedan komma med idéen att vi lägger serviceplatsen på Ullevi och VOC Mekonomen inne på Ullevis gräsmatta. Runt stadion ställer vi vägvakter som stannar all civil trafik så snart det kommer en rallybil, eller en servicemärkt bil för den delen. Fotbolls- och Friidrottsfolket skulle gå så i taket att de förmodligen skulle tycka att nu är det dags för revolution i gamla Sverige. Och ”de styrande” skulle inte ha slutat skratta ännu för ett så otroligt idiotiskt förslag. Låt mig säga så här: I Finland har rally en lite annan status som sport.
Är det egentligen någon överraskning att finska namn i Rally VM bara avlöser varandra på toppnivå. Men i den miljön glömmer man inte heller bredden. En klass som VOC Mekonomen Rally tas emot med öppna armar. Likabehandlas på allt från presskonferens till prisutdelning. Och överöses med uppskattning även från publiken. Återigen lånar jag ord från en anonym röst i publiken ute i skogen som faktiskt talade svenska och som sammanfattar situationen bra hört av en av våra tekniker av en ren slump då han var ute ”civil” och tittade:
– Volvoåkarna från Sverige kommer snart. Dom är jätteroliga att titta på. Dom har nästan inget att köra med, men dom kört fort som fan. (NOT: Gissar att han syftar på låg motoreffekt, ber också om ursäkt för svordomen men den är rakt citat).
Tävlingen bjöd på tretton och en halv mil rallypornografi. Lördagen öppnade ungefär som förväntat. Nordahl greppet om Elit A – Kristensson, Brorsson och ”Nibbe” Nilsson jagar. Karlström greppet om Elit B – här jagar Andersson, Per Allo och till en början också Gustavsson och Westerberg tämligen överlägsen hela vägen i C. Men på sträcka 7 förändrades allt, tekniska problem både för Nordahl och Karlström på samma sträcka bara några kilometer från varandra. Båda klassledarna alltså. Dessutom kokar bilen för Westerberg och det var en stund oklart om han också skulle kunna köra vidare, men detta gick i alla fall bra även om de hade hunnit fylla sju!! liter vatten innan de var i mål.
Noterbart är också att det efter 15 mil rally i stenhårt tempo bara är två (två!) VOC Mekonomen Rally åkare som brutit med avåkning. Resten har handlat om tekniskt. Det är hyperviktigt att ha ordning på grejorna när man ska åka femton mil på en och samma helg.
Hur är det ordstävet lyder ”Om rally hade varit lätt så hade det kallats fotboll”.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.
*
I Rally Sigtuna avgjordes årets Klassiska Rallycup och Motorbloggen ber att få gratulera Leif B Andersson till totalsegern i KRC med sin röda Ford Cortina GT:n. I Historiska Rallycupen var det Martin Hagman som gasade bäst med den Eslövsbyggda Ford Escorten och för detta blev han totalvinnare.
Endast rutinerade Sverige-Serie ledaren Anton Brorsson….hmm
Anton är född 1993. Följande finns att läsa på hans hemsida:
”Anton började köra rally redan som 17 åring och har innan det tävlat i go-kart och folkrace. Men nu är allt fokus på rally, där han redan visat mycket goda resultat trots sin unga ålder”
Man kan konstatera att de är duktiga ungdomarna.
Hoppas SBF uppmärksammar de unga talanger som vi har i Sverige och som lägger ner mycket tid och pengar på att åka utomlands och tävla. De är värda mer uppmärksamhet som goda ambassadörer för svensk motorsport!
Anton har kört i fem år (ett år längre än Tom) så lite rutin får man väl säga att han har. Inte illa av någon som är född 1993. 🙂
Fortsätter Tom utvecklas i den takt han har nu så lär Anton få något att bita i framöver! 🙂
Hej.
Med ”rutinerad” så tänkte jag mest på att Anton leder Sverige-Serien och mindre på hans ålder/hur länge han tävlat. Svårt att leda en så tuff serie om man inte har någon form av rutin…
MVH
Tommy