WRC-Neuville gammal Opelåkare, Millell testar Formel Renault och snillen spekulerade på motorklubben!

Inte bara VW Motorsport som är i full gång med tester inför WRC-premiären, Hyundai har precis avslutat sina första tester på asfalt med fyra dagar i franska Ardèche. I mitten av månaden drar man till Sverige för att komma fullpreppade till Rally Sweden i februari. Testerna som är planerade till två dagar verkar köras enbart av Thierry Neuville och Dani Sordo, dessutom med en enda i20. Efter jul ska teamet börja en intensiv period för den uppdaterade i20:an som ska göra premiär i Rally Monte Carlo.
Efter testen i Frankrike har jag ”a good feeling from the car”, menade Neuville.
Vi har steg för steg tagit kliv framåt och blir allt snabbare!
Det Alzenau baserade teamet planerar sedan för en sista ”pre-event test” i början av januari. Sedan återstår att se om man närmat sig Ogier, Latvala och Mikkelsens WRC-Polos…

*
Har skrivit det förut och ännu har ingen kunnat säga att det inte stämmer, ”börjar man köra Opel finns egentligen ingen gräns för vad du kan lyckas med”. BloggNeuvilleBlev därför inte förvånad när jag hittade den här bilden på just Thierry Neuville. Man får ändå säga att belgaren kommit hyggligt långt i rallykarriären och allt började med en lite Opel Corsa, som det kan gå!

*
BloggDMACKDet blev holländaren Mats van den Brand som vann DMACK:s shoot out bland toppförarna i årets DMACK Throphy. För detta får Mats en tävling i en av M-Sports Ford Fiesta R5 i någon av nästa års WRC-tävlingar. Estländaren Sander Pärn är redan klar att köra DMACK:s egen R2-Fiesta.
Gänget fick både visa upp hur man hanterar media, testa sin fysik och så klart även köra några svängar på M-Sports anläggning med Ott Tänak vid sin sida. Bäst av de sju lyckades alltså holländaren Mats van den Brand.
Intresset är stort för nästa års DMACK Throphy och redan innan man officiellt öppnat anmälan har förare hört av sig och vill delta.

*
I går skrev jag lite om nyheter från FIA inför nästa år och då bland annat att Super 2000-bilarna försvinner ur ERC och ersätts helt och hållet av R5-bilar. Niklas Edwardsson som säkert har klart för sig menade att jag hade lite fel i min text och rättade mig på facebook Niklas skrev, ” Liten rättelse Tommy. S2000 bilarna har en 2,0 liters sug motor och en R5 bil har en 1,6 liters motor med turbo”. Som sagt tror att Niklas vet vad han talar om, men klipper direkt från FIA:s officiella meddelande följande, ” From 1 January 2016, R5 cars will be recognised as the top competition car in the FIA European Rally Championship (ERC) and the S2000-Rally 1.6 turbo car will no longer be eligible in these events.”. Så står det faktiskt Niklas så antingen har du eller FIA rätt? Fel var det under alla omständigheter, detta gäller inte förrän 2016 och inte redan nästa år som jag skrev, ber om ursäkt.
Precis när jag skriver så kommer även Tim Olofsson med en synpunkt i frågan, Han skriver, ”S2000 fanns med 1.6T såsom fiesta RRC tex de va ju inte rena R5-bilar”. Känns som att detta inte var så lättlöst?

*
Inför dagens prisutdelning i Doha hade världens största motorprofiler lite skoj häromkvällen och körde karting mot varandra. BloggPetterPetter Solberg Twittrade den här bilden, ”Le Mans legend Tom Kristensen, WRC comet Andreas Mikkelsen and myself are enjoying some karting the evening before the FIA Prize Giving Awards in Doha”.

*
När vi ändå är inne på karting så fick Kristianstads coming man Noah Milell en chans han inte kunde tacka nej till, att provköra en Formel Renault.
Jag fick en möjlighet att genomföra ett test och det kunde man ju absolut inte tacka nej till, berättar Noah.
En riktigt skön känsla! Jag hittade rytmen och det kändes naturligt redan i första test passet.
BloggMilellNu är det dock inte aktuellt med att redan nästa år kliva upp från kartingstolen för Noah.
Allt fokus är på 2015 och karting i KFJ/KF3, men visst drömmer man om ett steg upp i Formel klasserna!

*
Han bytte rallybilen mot jakt och skytte, Hässleholms hårdgasande Anders Dickson. Minns inte riktigt när Anders började karriären, bör ha varit i slutet av sjuttiotalet och då tävlande för Osby MK och sedan var det avslut runt nittio om jag inte minns helt fel och sista rallybilen var en svart Golf GTI. Varför tar jag nu upp detta, jo det visar sig att Anders läser Motorbloggen och när han letade bland ”gammalt skit” hittade han en artikel om Novemberskölden 1983. En tävling som vanns av Curt Göransson från Ljusdal, självklart med en Opel Kadett om ni nu skulle råka undra. Men det som gjorde att Anders sparat klippet var att där stod att läsa om hur han vann ”Standard-klassen”, två sekunder före Arne Allansson och som trea slutade Cemoni Olsson i en splitter ny Fiat 131. Anders och Arne körde Toyota Starlet.
Den gången gick det bra för Anders som sällan prutade på gasen men däremot var ytterst rädd om bromsbeläggen på den vita Toyotan. BloggAndersSämre gick det (bilden) i TV-Svängen, kan ha varit samma år som i Nässjö och detta på tuffa Puus-sträckan. På den här tiden var sträckan inte alls den fina byväg som idag utan vi använde även en slinga som var betydligt tuffare som Anders, vilket syns tydligt fick erfara. Det som var lite anmärkningsvärt var att på samma ställe åkte även en annan hässleholmare ut i stenmuren, Sune Jönsson och med samma resultat som Anders.
När rallykarriären avslutades blev det jakt, skytte och hundar för Anders och ett tag var han även ordförande i Svenska Sportskytteförbundet.

*
I går var det som vanligt ”torsdagsbön” hos motorklubben över kaffe och vetefläta. Efter ett tag gled diskussionen över till det som många tror/hoppas är den stora räddningen för svensk rallysport, nya Grupp G. Tänker inte gå in på några detaljer men upphovsmännen vill skapa en ny klass mellan dagens Grupp E/N och Grupp H. Syftet är att få till billiga men ändå ”racestukade” bilar och då med förhoppningen att locka mer folk till sporten, så klart en vällovlig tanke. Nackdelen med den nya klassen är att där läggs till ytterligare tre bilklassen till dagens redan nu digra klassutbud. Dessutom räcker det inte med tre bilklasser, dessa ska sedan delas in i tre förarklasser, alltså totalt nio nya klasser.
Förste talaren menade.
Jättebra med fler klasser, målet måste ändå vara att alla som anmäler sig till en tävling ska vinna och ha pris med sig hem.
Nästa inflikade.
Det bästa vore helt enkelt om alla fick priset direkt när man anmälde sig tävlingsdagen, så slapp man vänta på prisutdelningen efteråt.
Nu hade gänget fått upp farten.
Om alla ändå vinner, behöver man egentligen ens köra tävlingen, räcker det inte med att bara anmäla sig och besiktiga?
Plötsligt fick någon en idé att titta på nytänket ur arrangörsvinkel.
Detta är ju jättebra, då behöver vi inte tjafsa med folk att bli funktionärer, leta sträckor och ännu bättre, vägskador kan vi ju bara glömma!
Plötsligt verkade det mesta av sportens problem lösta och så enkelt allt skulle bli? Tilläggas bör att det var enbart kaffe utan någon som helst spädning mer än möjligtvis mjölk, som dracks i klubbhuset när det spånades om sportens framtid…

*
Trevlig helg!

PS. Hoppas ni sett att nu finns Motorbloggen även på kristianstadsbladet.se förstasidan? Skrolla längst ner så hittar du alla bloggarna och även jag med den snygga Opeltröjan…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *