WRC-Mikkelsen byter till Floene, Mattias ”hoppar” Azorerna, Andervang gör comeback i MSR, SSR sköt i sank och historiskt bilbyte!
Dagens stora WRC-knall är att Andreas Mikkelsen åter sätter in landsmannen Ola Floene i sin WRC-Polo. Ola fick ju flytta på sig när Andreas skulle börja åka i skarpt läge med Polon och vad jag förstått efter att teamet inte tyckte han höll måttet. Istället ersatte finländaren Mikko Markkula men nu är detta historia och Ola gör come back. Anledningen verkar vara på det personliga planet, Andreas och Mikko har inte funkat så bra ihop vid sidan av jobbet på sträckorna.
– Mikko och jag är olika personligheter vilekt betyder att vi inte kunnat utveckla ett tajt personligt förhållande vilket är ett måste om man ska bli framgångsrik, förklarar Andreas.
Ola åkte med Andreas i sju år fram till 2012 då Andreas (?) tyckte det var dags att byta.
– Nu är tiden kommen att ”welcome Ola back on board.”!
Ola själv är så klart glad.
– Vi är som ett gammalt par, mycket lite som vi irriterar oss på hos den andre och vi har verkligen saknat varandra.
– Jag törs faktiskt säga att vi två är ämnade för varandra i en rallybil!
Mikko Markkula är som Tony Rickardsson ”inte bitter” iallafall offentligt. Säger att han är stolt över vad han åstadkommit de här två åren och avslutar med en hälsning till Andreas.
– Jag har njutit av varenda minut med dig!
*
En stor eloge till VW:s WRC-boss Jost Capito som nu klart och tydligt sagt ifrån att någon form av ”stallorder” kommer han framöver inte att ge till varken Sebastien Ogier eller Jari-Matti Latvala i jakten på VM-titeln.
– Teamet njuter av både utmaningen och kampen, förklarar Capito för wrc.com och fortsätter.
– Vi gillar den interna fajten, det är både sportsligt och mycket hälsosamt…
’
Idag fick Rally Sweden ytterligare ett bevis på sin höga status i rallyvärlden när FIA:s ”miljöavdelning” tilldelade värmlänningarna ”Achievement of Excellence”. Utmärkelsen fick man för att man jobbat på ett positivt sätt för att minska rallyts miljöpåverkan. Bland annat imponerades FIA av ”Miljö akutbilen” som rallyt fick tillgång genom samarbete med huvudsponsorn Volkswagen.
Stort grattis till Glenn Ohlsson och hans ”hang arounds” även om jag har tycker jag själv, en sund skepsis till allt konstigt miljöjobb som arrangörer pådyvlas från olika håll. För mig känns det oftare som sagan om ”Kejsarens nya kläder” än att det verkligen gör någon nytta…
*
Det blev ingen start för Mattias Olsson i ERC-tävlingen på Azorerna som startar imorgon, ekonomin satte stopp för äventyret. Trots fjärde platsen i Lettland och en del nya kontkater har inte sponsorerna strömmat till i den omfattning som Mattias hoppats. Därför väljer man bort Rally-EM:s dyraste deltävling och siktar istället på start i belgiska Ypres, samtidigt som sponsorjakten går in i sin slutfas.
– Jag jobbar just nu för fullt med lösning för att säkra upp en hållfast ekonomi för EM under resten av säsongen, säger Mattias.
*
Midnattsolssrallyt drar snart ”repet” för anmälan till årets tävling och ingen tvekan utan att arrangören måste vara nöjd med de 174 namn som nu finns i listan. Bland de allra sista att anmäla sig var en riktig ”kanon”, Stig Blomquist men utan både kartläsare och bil. Blir väl som i lumpen ”LPP=Löses på plats”!
*
Mäster får dock ursäkta, roligast namn i listan måste ändå vara Stig Andervang. ”Skene-expressen”, numera Almunge MK har inte kört någon tävling på över tjugo år men detta tror jag inte har någon större betydelse, Stig blir garanterat ändå en av de riktiga publikfavoriterna.
Kommer ihåg Stig från Amazontiden i början av sjuttiotalet men allra mest minns jag Escortdebuten som skedde i Sjöbosvängen i slutet av sjuttiotalet. Stig dök upp i Sjöbo med Escorten på släp efter en minst sagt bedagad Peugeot 504 kombi och efteranmälde sig på plats. Redan på sträcka ett vid Öved (bilden) skickade han i väg ett par oljefat som arrangören trodde skulle utgöra någon form av farthinder, det gjorde dom inte kan jag berätta. Minns inte hur det slutade, tror dock att Stig fick bryta med något tekniskt krångel men uppvisningen inne på första sträckan gav riktigt med ståpäls.
*
På samma sträcka skrev även Boråsföraren Tommy Skjäkåsen in sig i min historiebok. Tommy hade startnumret före Stig och varför han bröt minns jag kristallklart (bilden)…
*
En av de allra sista att anmäla sig var även Janne Sellholm som kommer till Västerås med sin ultrafina Crossflow-Ascona. För att inte Janne ska deppa ihop plockar jag även en bild på honom från Verdexa-Rallyt, Lunds AC:s SM-tävling 1984. På den tuffa mörkersträckan vid Röstånga svängde vägen men inte Janne och Starleten...
*
Har ju kommenterat detta med det dåliga intresset för klassikernas RM (i SSR är man nu nere på sex bilar) vilket fick aktive Nisse Bergquist att kommentera. Nisse skriver, ”Såg dina funderingar ang. RM historiska bilar, och tycker liksom du att det är tråkigt med så lågt intresse till vissa tävlingar, t.ex. Östersund Vinter Rally och nu SSR.
HU har följt önskemålet från vissa aktiva att RM skall vara något ”förmer” än vanliga cuptävlingar, detta har motionerats om under flera år till Klassikernas årsmöte, att få en status motsvarande SM för moderna bilar.
HU äger frågan om RM men i samarbete med Rallyklassikerna, önskade dom att fem av deras cuptävlingarna skulle gå samtidigt med RM. Detta bl.a. för möjligheten att låna allmänna vägar en möjlighet som ju RM tillför. Dom tre övriga RM-deltävlingarna fördelade vi ut till Rally Sweden, Östersund Winter Rally och SSR för att uppnå en högre status på RM.
Jag har naturligtvis hört mej för hos några aktiva om RM, och vissa tycker att det borde vara något mer än en plakett från SBF för att åka, t.ex. fria startavgifter nästa år för pristagarna? Enbart fina deltävlingar verkar inte vara morot nog?
Nu är ju inte utfallet så dåligt totalt sett över året. Hittills i år har över 40 tävlande redan tagit RM-poäng, och jag är säker på att efter SSR, Almunge, Hörby och Sigtuna kört sina deltävlingar, är vi uppe i samma fina siffror som 2013, då 103 tävlande tog RM-poäng, mot 84 i Klassikernas cuper.
Sen tillkommer detta med olika serier, i t.ex. SSR körs även Svenska Rallycupen och där har fyra appK tävlande anmält sig istället för till RM?
Slutligen åker inte dom som motionerat om högre status på RM-tävlingarna själva deltävlingarna (?) mycket märkligt tycker jag.
Nisse B/sekr.HU”.
Kan bara konstatera att Nisse och jag har i grunden samma uppfattning…
’
En annan som kommenterat saken är hårdsatsande mot RM-titeln, Thomas Theorin med Amazonen. Tror att Thomas slår huvudet på spiken varför det är som det är, kort och kärnfullt menar han.
– Det är åt h-e för många tävlingar!!!
Håller med och tror faktiskt inte att det är svårare än så här!
*
Måste säga att jag blev besviken på arrangörerna av South Swedish Rally som igår meddelade att man förlängt anmälningstiden till söndag. Som skäl angavs att man vill invänta helgens tävlingar och ge de som kör då en extra chans att anmäla sig till SSR. Men hallå varför detta? Det är ju så enkelt att anmäla sig redan idag, skulle det sedan gå åt pipsvängen i helgen går man bara in och plockar bort sin anmälan. För inte är det svårare att plocka bort en anmälan på söndag än att lägga till en? Någon tävlingsavgift ska ju inte betalas förrän veckan före tävling, så vad är problemet?
Förstår faktiskt inte varför man tagit detta beslut och dessutom med 174 anmälda känns det ännu konstigare. Nu är hela det ambitiösa nytänket med sista anmälan två veckor före skjutit i sank. För denna situation med tävlingar ”före” uppstår ju hela tiden och vad är det då som säger att att inte även nästa arrangör använder ”gummiband” istället för ”rep”…
*
Till sist har jag nåtts av en minst sagt omskakande nyhet, en av de absolut mest märkestrogna i det här ”stiftet” har enligt uppgift lämnat för ett annat bilmärke. Uppgiften är så skakande att jag måste dubbelkolla innan jag vågar släppa bomben. Inte nog med nytt märke, nyförvärvet ska dessutom vara annat än ”kommunalgrått” nämligen knallrött. Ur led är tiden!