WRC-Mads kör i Estland och Norquist en riktig knall-ledare i MSR!
I dag, eller rättare sagt i kväll blir det Midnattssolsrallyt för nästan hela slanten i bloggen, undantaget en rapport att WRC-åkaren Mads Östberg nu är helt okej i ryggen efter smällen i Tjeckien. Samma sak kan man inte såga om RRC-Fiestan som han även skulle använt i Estland, den behöver både strykning och mangling innan den är klar för nya äventyr. Nu ska Östberg istället köra en bil som Jari-Matti Latvala skulle använt (stämmer detta inte, så beror det på mina bristfälliga kunskaper i det norska språket…) och detta ska inte vålla några problem enligt Mads, då han och Jari-Matti kör med samma ”set ups”. Det där med okej i ryggen är kanske inte helt sant, men Mads har inga smärtor och menar då att det inte finns någon anledning att avstå start. Samtidigt förklarar han att ryggen blir bättre och bättre för var dag, jag har lite svårt att få detta att gå ihop…
Så har då årets rally dragit igång, åtminstone om man menar rally i den bemärkelsen som vi gör som började med detta på sextio och sjuttiotalet. Mitt tips i MSR har ju redan lackat ur så detta är inte mycket att snacka om. Efter första dagen leder för mig helt otippat och en knall Tomas Norquist från Trollhättan i en Volvo 240 och detta gör han före Tom Damberg vilket är för mig ännu mer knalligt. Toms Volvo 164 borde absolut inte vara så högt i listan vilket tyder på en förartalang utöver det vanliga. Nu är han nästan halvminuten bak sin modernare kollega men det borde varit mycket större gap om man tänker på hur många år och hästkrafter det skiljer mellan de båda. Starkt kört Tom!
Trea är ännu en knall, Mikael Wisti från Fagersta och även han i en Volvo 242, han är bara tre sekunder bak 164:an.
Men var är alla storfräsarna? Ja bäst av dessa är Mats Jonsson på sjätte plats, placeringen före come backande Harry Joki som haft mycket strul med sin Escort. Bland annat har bakändan tydligen fått lite ny form om jag förstår det rätt. Ändå mycket bra gjort av Harry att hänga på här pass bra, med tanke på att tolv års rattrost ska slipas bort först innan det börjar gå riktigt fort.
Var lite tuff i mitt tips på Porscheåkarna som jag intre trodde på alls. Så här långt överraskar faktiskt Stig Blomquist på nionde plats, trodde absolut inte på topp-tio för Mäster…
Några som inte får lov att uppleva målgången är bland annat Thomas Rådström som fick kasta in handduken tämligen omgående med motorproblem på Toyotan. Inte mycket längre kom Pontus Tidemand men här var det växellådan som inte ville vara med och leka. Min tippade tvåa och kanske egentligen etta var ju Tobias ”Lill-Eken” Johansson med rallyts ende 4WD-bil, en Audi Urquattro. Tobias inledde bra men vad hjälpte detta när den ”nya” motorn rasade, surt sa räven!
Blev ju lite hånad i kommentarsfältet för att jag missat Storfors rallystjärna Jimmy Olsson, han var den givne vinnaren och till en början såg det också bra ut. Men sedan blev det ”left road” och så var årets rally över för hans del.
Min vinnare Kenneth Bäcklundh fick en tung start och har dratt på sig 220 transportprickar och dessa kör man inte bort hur enkelt som helst. Just nu är Kenneth 57:a och på väg upp, men någon toppstrid lära Vara-Expressen slippa i år.
Arlövs Magnus Wigren leder klassen med sin Gulf-Porsche och ligger fin 26:a totalt.Bra gjort med tanke på hur lite Magnus tävlar numera. Nisse Schön är längre ner i listan på en 53.e plats.
Läste i resultatlistan att den gamla roadracing, enduro och numera ökenräven Annie Seel är med och kör och leder sin klass.
Att Volvona skulle regera så här trodde jag inte, skoj med skrällar.
Kennet
Hej.
Normalt så är det ju alltid Opel som äger i rallysammanhang, men med ett ben i Volvolägret genom Silver-VOC:en får jag väl vara nöjd ändå…
Riktigt kul med Seel i Toyotan.
MVH
Tommy
Jag hade mycket hopp till det enda riktiga märket i händerna på Tobias.
Men det sket sig.