Punka för Flodin i IRC Sibiu Rally, MSR-ledaren tufft utesluten och klart PWRC-tjejerna ska ha en bil!

Jaha, precis som vanligt när det gäller rally på utländsk mark och svenskar bakom ratten, jag snackar alltså om IRC-tävlingen i Rumänien Sibiu Rally. På första sträckan visade Patrik Flodin vad han kan med ”Petter Solberg-Fiestan” och var tvåa på sträckan, lite drygt tre sekunder efter IRC-ledaren Andreas Mikkelsen. Såg alltså mycket lovande ut, men så klev ”han där uppe” in på scen och fixade en punktering vänster bak åt Patrik sex kilometer före mål. Uppenbarligen var sträckan dessutom både dammig och dålig varför ”Ilsbos stolthet” valde att köra väldigt långsamt för att överhuvudtaget ta sig till mål. Trots att Patrik gjorde allt för att hålla koll bakåt missade han att erkänt eldfängde fransmannen Francois Delecour kom ikapp och tvingades tugga damm bak den punkade Super 2000 Fiestan. Nu var jag inte på plats i Rumänien (har ju haft beachhandbollen i Åhus att tänka på, OBS ironi) men har sett monsieur Delecour tappa humöret förr. Detta brukar inte vara några trevliga tillställningar så jag kan tänka mig hur han agerade när han ”snackade ut” med Patrik efter målgång…
Nu var Patrik snabb att be fransmannen officiellt om ursäkt och sa så här på IRC:s hemsida.
– I didn’t know where he was and I am so sorry that I made his stage much longer, I tried to look in my mirrors but all I could see was dust from my car.
Trots punkan ligger Patrik tia efter två sträckor med tio kvar att åka kan alltså klättra lite, men långt över tre minuter är mycket att köra in. Nu har han bra stöttning i rallyt då Petter Solberg himself gjort sig omaket att ta sig ner till Rumänien för att peppa sin adept.
-Petter, coacha nu Patrik rätt så att ”han där uppe kan” sticka och brinna ett tag!
Leder gör Andreas Mikkelsen före ungerske Skodakollegan och rallyts överraskning så här långt, Szabo Gergely, dock nästan minuten bak. Trots missen med Patriks damm håller Delecour tredje platsen före Sepp Wiegand.
Över till MSR (Midnattssolsrallyt är så f-bannat långt att skriva) och där jag i min enfald trodde att Tomas Norqvist ledde efter dag två, så såg det nämligen ut i resultatlistan när jag skrev klockan 21. Men i morse noterade jag ingen Norqvist överhuvudtaget i resultatet utan istället var Tom Damberg rallyledare. Några timmar senare kom beskedet, Norquist var uttesluten och så här skrev tävlingsledningen varför.
” Midnattssolsrallyts tävlingsledning har beslutat att diskvalificera startnummer 29 (Tomas Norqvist min anm.), tillika totalledaren, från tävlingen. Ny ledare inför etapp 2 är istället startnummer 73, Tom Damberg. Anledningen till diskvalificeringen är en förseelse där annans säkerhet åsidosattes. Nummer 29 missade målgången på SS2 och fortsatte i tävlingshastighet in i stopp, körde på nummer 28 och den radioreporter som då intervjuade föraren.”
Ord och inga visor, tävlingsledningen måste man säga handlade snabbt och resolut vilket man inte är bortskämd med när det handlar om motorsport. Här är det oftast ett evigt velande hitan och ditan innan man kommer fram till beslut i sådan här ärenden. Se på STCC t.ex där det dröjde månader innan Rydell äntligen fick titeln…
Uppenbarligen måste Norqvist misstag vara av det grövre slaget och fattade jag det rätt fick även den stackars radioreportern åka till sjukhus för omplåstring. Kommer inget annat upp till Norqvists försvar är jag helt på tävlingsledningens linje. Ungefär samma sak inträffade i årets Kong Christian Race, men där klarade sig vad jag vet föraren från straff såvida man inte kallar en björk femtio centimeter in i motorrummet för straff nog…
När detta skrivs återstår sista sträckan för dagen inne på Rocklunda i Västerås. Fortfarande är det nästan som hämtat ur ”Rekord Magasinet” (en sporttidning som fanns när jag var riktigt ung) med helt otippade Tom Damberg i ledning före mer tippade Mats Jonsson. Själv trodde jag att Mats lätt skulle gå förbi 164:an i dag, men istället har det varit Volvon som varit den snabbare i fajten mellan Sverige och Japan, Mats kör ju Toyota. För tillfället skiljer 26 sekunder till Hisingens fördel, inte ointagligt men då krävs det nog ”fullt påslag” för Mats resten av tävlingen. Dessutom får han se upp för trean närkingen Staffan Bergdahl i sin Ford Escort, ”gnällbältes-åkaren” är bara tre sekunder bak. Fyra, även detta en Escort är Fordmannen Mikael Oscarsson och han har fyra sekunder upp till tredje platsen.
Är klart imponerad av Harry Joki som ligger femma, men här kommer tidsgapet och Harry har nästan en och en halv minut fram till Damberg. Kanske han sätter större ära i att hålla en rallyvärldsmästare bakom sig än att sikta på första platsen vad vet jag? Stig Blomquist håller sjätte platsen, tjugo sekunder långsammare.
Man kan väl inte säga att Toyota satsningen för att hedra Ove Andersson varit så där lyckosam, undantaget Mats Jonsson. Toyotorna har mer liknat ” tio små negerpojkar” där Leif Asterhag försvann direkt efter ”left road” redan på sträcka ett, Celicorna funkar inte med bara tre hjul. Sedan försvann Rådström med motorklydd och idag var det Hannu Mikkolas tur med ”technical”. Försvann gjorde även Gert Blomquist med sin udda sexcylindriga Peugeot 504, här var det växellådan som gav upp.
I Regularityklassen var det dubbelt norskt i topp genom Thorbjørn Bye och Kjell Gudjim på andra plats, men så sket det sig för Gudjim som har brutit med ”left road” som orsak. Inte dåligt när det handlar om Regularity med en snittfart på femtio kilometer. Kanske kom där som vi säger här nere ” en sievin” över Upplandsslätten ( sidvind på svenska) och grabbade tag i Folkvagnen för vidare färd ut i naturen?
Till sist måste jag skriva lite om Ramona och hennes nya bil. Som väntat har jag tyvärr haft många kommentarer från ”rallyfans” som inte förstår varför Mitsubishi ställer upp med bil till våra PWRC-tjejer. De flesta menar att det hade varit mycket bättre att man stöttat typ ”Robban-Gasfot” i Knäckebröhults Mk som kör 740 i Grupp E för det är en kille som vet hur man hanterar gasen. Vad svarar man på sådant, någon som vet för jag vet inte?
Istället är det bara att konstatera att PR-gänget hos Mitsubishi gjort självmål eller skjutit sig själv i foten välj det som passar, om man INTE ställt upp i det här tuffa läget. Klart tjejerna ska ha en bil och fortsätta sprida god PR både för Mitsubishi och framförallt för rallysporten, sedan får Robban med gasfoten försöka hitta egna lösningar …
Kan också meddela att insamlingen till Ramonas bankgiro är uppe i femsiffrigt belopp enligt initiativtagarna. Bra jobbat!

12 svar på “Punka för Flodin i IRC Sibiu Rally, MSR-ledaren tufft utesluten och klart PWRC-tjejerna ska ha en bil!

  1. Fattar mig inte på den svenska avundsjukan.
    Nä knäckebrödaren ska inte ha nån bil eller pengar förrän han lär sig själv att profilera sig:)

    Tjejerna visat att de verkligen klarar av att hantera PR på ett föredömligt sätt och även kunna gasa, ratta och läsa noter på samma gång.

    De har vett till att uppdatera ofta och mycket till skillnad från många andra WRC aspiranter.

    Där vinner man mycket för en sån sida läser man, inte den som uppdaterades hösten 2011.

    1. Kan bara hålla me och instämma. Följ Ramona på tvitter så inser ni alla att den tjejen lägger ner hela sin själ i sin rally karriär. Vore dumt av Mitsubishi att inte haka på en som vill arbeta för publicitet. Go Ramona och Miriam

  2. Hej Tommy!
    Läser alltid din blogg! Skrattar ofta!!
    Trevligt me nån som har kunskap om rally,de mesta allafall.Inte många tidningar som vet nåt!!! 
    MVH Bengt. 
    VOCkare även jag.

    1. Hej.
      Det är detta som är meningen, lite fakta och mycket nöje/skratt.
      Tommy
      PS:Kör du riktig VOC alltså 240 eller du har fallit i det moderna träsket 7/940?.DS 

      1. Haha! Ja i 940 träsket.
        —– Original Message —–
        From: Disqus
        To: bengtge@telia.com
        Sent: Friday, July 20, 2012 11:54 PM
        Subject: [kbmotorbloggen] Re: Punka för Flodin i IRC Sibiu Rally, MSR-ledaren tufft utesluten och klart PWRC-tjejerna ska ha en bil!

        TommySvensson wrote, in response to bengtge:

        Hej.
        Det är detta som är meningen, lite fakta och mycket nöje/skratt.
        Tommy
        PS:Kör du riktig VOC alltså 240 eller du har fallit i det moderna träsket 7/940?.DS
        Link to comment

  3. Hej Tommy!
    Tror att det kan ha smugit in sig ett litet namnfel vad gäller Toyota-gänget. Leif Asterhag kör nämligen inte, utan det är Sören Olsson från uppländska Films MK som kör den Toyota som blev av med ett hjul på SS1. Han är dock med och kör igen och åkte riktigt fort på hemmaplan idag.

    MVH Erik

    P.S. Tack för mycket bra läsning! D.S.

    1. Hej.
      Bra med pålästa kamrater. Som sagt, har haft fullt upp med beachhandboll (beordrat vill jag understryka) så har inte haft full koll på startlistan…
      Kul att Sören är på banan igen.
      Tommy

    1. Har själv missat ju de orden.
      Dessa är orden jag läst:
      Nu har alltså deras sponsor Mitsubishi Motors Sverige hjälpt tjejerna med en lösning så att de kunnat införskaffa en ny Mitsubishi EVO X.  Men summan av kontentan är väl att de har fixat en bra deal med tjejerna.Knäckebodaren skulle nog inte få den dealen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *