WRC lugnar ner efter Hyundai-rykten, inget fel på Tänaks bil, halvtid i ”Sydsvenska Mästerskapet”, ”Svampasprinten” säkrad och STCC-racet i Helsingborg flyttas…
WEC-ryktena kring Hyundai har skapat oro i WRC då ett fokusskifte från det ljusblå teamet, kan bli väldigt tungt för rallybiten. Det var i samband med ”Rally Poland” som teamchef Cyril Abiteboul med ett förflutet inom racing fick frågan om ryktena tämjde. Detta ville han varken bekräfta eller dementera, utan hänvisade till information i saken ska komma de närmaste månaderna. Rallyjournal har försökt få mer klarhet och i en intervju med WRC-promotorns sportchef Peter Thul görs ett försök att lugna ner ryktesspridningen.
– Det är normalt att team diskuterar sina budgetar i slutet av året. Jag kan inte tala för Cyril, men jag tror att med stabiliteten i regelverket för 2025 och 2026 finns det ingen anledning att inte fortsätta till 2026, säger Thul till Rallyjournal.
– Besluten fattas dock av tillverkarna, inte av oss. Vår uppgift är att se till att alla älskar mästerskapet och vill stanna!
*
Om Hyundai skulle lämna vore det ett hårt slag för ”Rally-VM” med bara Toyota kvar som rent fabriksteam och så M-Sport med ekonomiskt stöd av Ford. Några nya tillverkare på väg in syns inte och min tanke är som jag brukar säga ”det blir inte under den här kungens tid”, tyvärr..
*
Mycket surr kring Hyundai för tillfället och nu påstår estniska tidningen ”Postimees” att Ott Tänaks otäcka krasch i helgen berodde på ett tekniskt fel på deras i20Rally1. Hyundai Motorsport dementerar direkt med att deras analys inte visade på något sådant fel, vilket också stöds av Tänak och Martin Järveoja.
*
I många år var Sydsvenska Rallycupen (SSRC) under ledning av Anders Martinsson (bilden) och Mats Bergman det kitt som höll ihop Södra och Smålands BF.
Foto: Tommy Svensson
När nu serien gått i graven så har det också märkts tydligt på antalet anmälda i de båda distrikten, att något saknas som lockar. Ett försök att återupprätta lite av forna tiders status togs i år av Södras SGA:er Ola Schönström/Sebastian Steiner och småländska motsvarigheten Sara Mejving genom att återuppliva ”Sydsvenska Mästerskapet”.
–Mästerskapet är tänkt att köras i tre år och 2024 ingår alltså fyra tävlingar där alla räknas och klasserna är 4WD, 2WD, Standard och Ungdom. Alla förarklasser ingår i respektive bilklass, berättar Mejving.
Nu var man lite sena i starten med att presentera ”Sydsvenska Mästerskapet” med sina fyra deltävlingar vilket också gjort att det fortfarande finns de som inte känner till ”SSM”. Ändå menar jag att detta är rätt väg för att återknyta det tidigare fruktbara samarbetet mellan distrikten och på sikt få fler startande. I år innehåller SSM ”Dackefejden”, ”Skilling 500”, ”Snapphanerally” och så final i ”TV-Svängen” den 7 september.
Efter de två första tävlingarna ser klasstopparna ut enligt följande.
4WD.
1. Mick Fraas Fredsriksborg 43 p
2. Johannes Fraas Fredriksborg 34 p
3. Mattis Olsson Älmhult 25 p
4. Robin Adolfsson Wäxjö 22 p
2WD.
1. Tom Kristensson Hörby 25 p
Christopher Zeijlon Skillingaryd 25 p
3. Wille Gad Älmhult 22 p
Kristian Johansson Borås 22 p
Johannes Haraldsson Hässleholm 22 p
Standard.
1. Robin Liljegren Karlskrona 25 p (bilden)
Johan Pettersson Skillingaryd 25 p
Robin Thörnberg Vetlanda 25 p
4. Tim Liljegren Karlskrona 22 p
Vincent Johansson Skillingaryd 22 p
Jim Nilsson Hörby 22 p
Ungdom.
1. Emil Karlsson Södra Sunnerbo 50 p
2. Linus Gustafsson Kullings 22 p
3. Maximus Joge 20 p
4. Eddie Ramirez Eriksson Nässjö 18 p
5. Hannes Brorsson Ryd 15 p
*
I morgon (12 juli) går anmälan ut för ”Svampasprinten” söndagen den 21 juli och nu har antalet anmälda blivit så pass många att tävlingen är säkrad. Minst 40 bilar ville Tomelilla MK ha för att köra på rallycrossbanan och i dag är där 46 anmälda.
Redan nu är jag beredd att gå ”all in” för att hemmaklubbens rallycross/rally-förare Stefan ”Team Skåab” Kristensson kommer att stå som vinnare. Någon som vill sätta emot?
*
Ett litet bakslag för STCC när det hajpade stadsloppet i Helsingborg flyttas till 2025. Istället dubblas det på Ring Knutstorp den 13-14 september.
– Tyvärr hittade vi inte en fungerande lösning vad gäller planering och upplägg för årets tävling i Helsingborg, men vi är glada över att ha ett fortsatt starkt samarbete med Helsingborgs stad för 2025 och 2026, förklarar Micke Bern, VD för STCC.
Som lite plåster på såren så kommer STCC att boka bussar som tar publik från centrala Helsingborg till Ring Knutstorp utan kostnad för de som förbokat biljett, berättar Bern.
– När vi inte kan ta racingen till centrala Helsingborg 2024, så får vi helt enkelt göra det bästa av situationen och ta folk från Helsingborg till Knutstorp och tillbaka. Många partners och sponsorer kommer att lägga boende och aktivering under denna helg i Helsingborg så STCC kommer definitivt att synas och verka i Helsingborgs stad.
”Head 2 Head-tävlingen” i Helsingborg flyttas till 2025 och ett nytt datum kommer att avslöjas senare under året samtidigt som dialog med fler städer pågår.
*
Johan Kristoffersson kommer efter fem månaders uppehåll till Extreme E och Skottland som ledare av serien i par med Mikaela Åhlin Kottulinsky. Rosberg X Racing-föraren kommer dit med maximal uppladdning efter tre segrar i Höljes, där han även vann rallysprinten under fredagen.
– Vi är taggade och ska göra vårt bästa för att behålla ledningen, säger Johan .
Kristoffersson och teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky fick en flygande start på årets mästerskap med en seger direkt i Saudiarabien i februari. Segermarginalen var minimala 0,16 sekunder!
– En indikation på hur jämnt det är i år. Det är så många team som har bra fart, menar World RX-ledaren.
Ökensand gillar inte Johan och Mikaela då passar kolgruvan i Skottland bättre.
– Inte vår starkaste sida med öken, men det har ändå gått bra i Saudi de flesta gångerna, menar Johan och lägger till med tanke på det nya underlaget.
– Vi får väl se hur det blir. Mycket beror på hur banan blir som gjorts om en del sedan förra året.
Förra året var det inte så lyckat i Skottland där man visserligen tog sig till final båda omgångarna men där blev det sedan stopp. Bland annat något så ovanligt som att Johan rullade.
– Första och enda gången hittills, påpekar Johan.