Tillfrisknad Ogier blev co-driver till ”Mr Bean”, Hankook klara som däckleverantör till Rally-SM, TV-Svängen bjuder in för 59:e gången, Örkelljunga sänker anmälningsavgiften, första bilden på nya Lancia Rally4 och Tidemand/Levin snabbast i Årjäng!
Enligt Rallyjournal och deras källor ska Sebastien Ogier vara i så pass fysisk form efter olyckan i Polen att han kan starta i ”Rally Latvia”. Ett bevis på detta är att han är med på Goodwood Festival of Speed som drog igång i går. Här var ”Seb” kartläsare åt Rowan ”Mr Bean” Atkinson som körde en vätgasdriven Toyota Yaris GR. Detta förklarades med att han undvek onödig körning för tillfället, för att inte riskera något inför kommande WRC.
– Lite ovant men en kul upplevelse, förklarade Ogier efteråt.
Även Elfyn Evans, Kalle Rovanperä och teamchefen själv Jari-Matti Latvala deltog i ”Fart-festivalen”.
*
Igår släppte Rally SM /SBF ”bomben” som ändå varit känd en tid, att det blir Hankook som blir ensam däckleverantör till SM 2025-27. Därmed blir det ett avtal där man hänger på den koreanska däcktillverkarens andra internationella engagemang, bland annat övertas rollen från Pirelli som däckleverantör till WRC/Rally1. Att däckpriserna skjuter i höjden nästan varje månad har inte undgått någon och inte heller Styrgruppen i SM. I takt med detta har tävlandet blivit allt dyrare från DM hela vägen upp till SM vilket troligen också är en del av de numera allt mindre startfälten. Men inte enbart kostnaderna har man kikat på utan även att men vill uppnå ”högre sportslig rättvisa och status”. Vilket enligt Styrgruppen görs genom: ”Enhetsdäck innebär att alla har tillgång till exakt samma däckspecifikationer och betalar samma pris. Detta stärker konkurrensen och mästerskapets sportsliga status.”. Som bonus blir det även prispengar i SM genom Hankook. Förarbetet har varit grundligt där alla aktuella svenska däckleverantörer getts möjlighet att lämna anbud och matcha däckpriserna. Ändå en stabil grund som beslutet vilar på, då 70 SM-åkare fått ge sina åsikter om projektet. En viktig del i beslutet enligt Styrgruppen är att det blir sportsligt rättvist och att Hankook garanterar alla tävlande exakt samma däck att åka på. Dessutom försäkras även att däcken blir med exakt lika specifikation som WRC-åkarna får till sina bilar.
– Vi har sett att vårt vinterdäck håller hög prestanda, och faktiskt är snabbare på vissa underlag än konkurrenterna. Vi har framför allt fokuserat på hållbarhet. Extra roligt är att däcken dubbas här i Sverige, säger Emil Engelbrekt från Hankook Sverige.
Sommardäcken som bland annat används i ERC Junior genomgår nu intensiva tester runt om i Europa berättar Engelbrekt.
– Allt ser mycket positivt ut även där. Vi jobbar med samma parametrar för sommardäcken: hållbarhet i kombination med prestanda och det har gett ett mycket bra resultat. Vi kommer givetvis även att finnas med och ha service på tävlingarna.
En av de drivande i avtalet är Rally-SM:s Jonas Kruse, tillika ordförande i Styrgruppen som säger.
–Detta är ett av många grepp vi tar på Rally-SM för att lyfta mästerskapet. Vi har redan idag ett av världens starkaste nationella mästerskap, men det finns oerhört mycket kvar att göra. Vi måste skapa ekonomiska förutsättningar för tävlande och arrangörer. Det gör vi bland annat genom att knyta till oss partners. Men arbetet stannar inte där, vi arbetar intensivt inom många andra områden också. Alla med samma mål: att utveckla Rally-SM och svensk rallysport.
Reaktionerna lät inte vänta på sig och på FB (Facebook) duggade kritiken tät, framförallt kritik från vad jag noterar, ”icke SM-åkare”. Att förare med förmånliga däckavtal inte gör vågen hade nog ingen förväntat sig, inte heller de däckhandlare som säljer andra nu icke-godkända SM-däck. Själv håller jag mig nog till de breddåkare som kontaktat mig och inte via FB, som stödjer förslaget och menar/hoppas, att det även kommer innebära sänkta däckpriser för deras del. Svårt att sälja däck till SM-åkare för ett pris och sedan begära kanske upp till det dubbla, till en som kör DM kan jag tycka. Kan inte hjälpa utan reflektera lite kring enhetsdäck. Detta finns i flera racingklasser till exempel STCC/V8 Thundercars (Yokohama), Porsche Carrera Cup Scandinavia (Michelin) eller i World RX (Hoosier) där hörs sällan kommentarer om orättvisa…
*
Idag publicerades inbjudan för den 59:e ”TV-Svängen” som SMK Hörby kör den 7 september. Deltävling i Södra BF:s Rally-DM med tillhörande cuper dessutom final i ”Sydsvenska Mästerskapet”.
Även om det mesta är sig likt från de senaste åren, så sticker det ändå ut lite med att de fyra tyngsta posterna innehas av klubbens tjejer, Lina Wingren (tävlingsledare), Eva-Marie Hasslöf (bitr. tävlingsledare), Mia Nilsson (bitr. tävlingsledare) och Annelie Nilsson (Tävlingsadm./kassör). Sedan är även ordförande Malin Lindström en viktig kugge i TV-Svängsbygget. Fyra unika sträckor på totalt 28 kilometer är vad som erbjuds och dessa körs med Jembanoter till ett pris av 350 kronor vilket gör en total startavgift på 2850 kronor (ungefär som kostnaden för ett däck). Minst 70 bilar anmälda den 3 september vill Linn ha för att ge grönt ljus för den 59:e upplagan av den skånska rallyklassikern. Först att trycka på anmälningsknappen var Varbergs Eskil och Marina Carlsson med Volvo 940 Grupp H.
*
Före detta så är det 50-års jubilerande ”Smedsvängen” i Örkelljunga den 3 augusti, där det tråkigt nog verkar vara klister i anmälningsdelen. Ett tillstånd som inte lämnar ambitiösa tävlingsledaren Kjell-Åke Olsson oberörd och nu tar klubben till ett smått unikt grepp berättar han.
– Tack vare att vi har lyckats knyta fler sponsorer till tävlingen har vi beslutat att sänka startavgiften till 2 000 kr respektive 1 000 kr för de som betalar halv avgift. Detta tillsammans med gratis noter gör Smedsvängen till för närvarande ett av de allra ”billigaste” rallyna!
Tre mil på som vanligt i Örkelljunga, riktigt fina vägar borde locka dessutom för en billig peng vilket bör få fart på intresset något som Kjell-Åke hoppas.
– Det fodras dock att intresset ökar så det blir genomförbart!
Han berättar även de som redan betalat mailar till ebbjoh@hotmail.com för återbetalning.
*
Idag gav oss eWRC en ”sneak peak” på hur Lancia Ypsilon kommer att se ut i Rally4-utförande. Som förväntat stora likheter med kusinerna Peugeot och Opel Corsa…
*
Nu är jag inte helt hundra på hur det gick i Årjäng och ”Hästkraftshelgen” då det i resultatlistan finns ekipage som kört allt från en till tre gånger i backen. Men så mycket verkar klart att Pontus Tidemand var snabbast uppför backen med ”Happy Days-Polon”. Delade tvåor i 4WD blev Henning Solberg och PG Andersson, bara 0,2 sekunder efter Tidemand.2WD-klassen vad jag förstår, vanns av Andreas Levin med Nissan Sunny före norrmannen Christian Sagli och som trea Daniel Röjsel. Krävdes alltså en japan och en tysk för att rå på Röjsels engelska Vauxhall. Ryds Peter Holgersson kämpade på med sin gröna (!) Ford Escort och gick in som 15:e i klassen.
*
I morgon tar Motorbloggen semester så ”Slottssprintens” öden och äventyr får vänta till söndag. Trevlig helg