WRC-Loeb snabb hjulbytare, Grönholm vann premiären och ”fusk” i Oknörundan!
Kom väl inte som någon större överraskning att Sebastien Loeb tog hand om segern i WRC Rally Grekland. Klart, bloggaren blev ju lite överraskad som hade Loeb som femma i någon sorts märklig förhandsanalys, enligt denna skulle WRC-ledaren satsa på säkerhet…
Istället blev det ett tämligen problemfritt Greklandsbesök för Loeb, bortsett från en punktering på slutet. Här valde han dock säkerhet och stannade för att byta hjul.
– Vi fixade detta på 1 minut och 40 sekunder, inget märkvärdigt med det vi har tränat mycket på detta, berättade Loeb.
Tvåa lutade Miko Hirvonen och trea Latvala som jag inbillade mig skulle bryta. Även han knäckte ett hjul, men för honom tog det nästan fyra minuter att göra samma sak som Loeb gjorde på mindre än halva tiden. Kanske idé att Mr Wilson tar kontakt med Citroën och ber om en kurs i hjulbyte?
Nu slutade Latvala dock trea trots missödet och körde in som tvåa på power stagen efter Loeb. Mr Bad Luck, Petter Solberg dängde till Forden med några sträckor kvar att åka och tillbringade sedan resten av tävlingen som åskådare. Surt!
Nu leder Loeb på 119 poäng före Hirvonen med 89 följd av Mads Östberg, fyra i helgen på 80 poäng.
PG Andersson och Emil Axelsson fick till det något bättre på slutet i äventyret borta i Australien. En fjärde plats blev det till slut för värmlänningen där Chris Atkinson körde hem segern.
Seger blev det för Marcus Grönholm i premiären för Global Rallycross borta i Charlotte North Carolina ( se där, har lärt mig något). Grönholm kontrollerade racet före tvåan amerikanen Tanner Foust. Nästa deltävling körs den 8 juni i Texas.
Mark Webber tog hand om Monacos GP före Nico Rosberg och Alonso på tredje plats. Favoriten för oss med rallyblod i ådrorna, Kimi Räikkönen slutade nia.
Kristianstads kartinglöfte Noah Milell inkasserade sin femte seger för året när han vann prestigefyllda Tom Trana Trophy i Göteborg. Sämre gick det för klubbkompisen Niklas Olofsson fick bryta efter kollision.
Andra grustävlingen i Klassiska Rallycupen, Oknörundan i Mönsterås fick en lite trist eftersmak. Detta sedan men gjorde efterkontroll på de tre först placerade Saabarna i minsta klassen. De två klarade sig utan anmärkning men segraren Per-Arne Sjöstedts motor visade sig vara över de godkända måtten. Beslutet kunde bara bli ett, uteslutning.
Totalsnabbast av ”gammelbilarna” var Tom Damberg med den vassa Volvo 164:an, men även han hamnade under teknikernas lupp. Nu gick det inte att ”lyfta toppen” på plats utan motorn och huven plomberade för vidare åtgärder. Man får väl hoppas och utgå från att årets stora överraskning Damberg kör med sjysta prylar i den gröna f.d. lyxbilen. Om så inte är fallet känns det väldigt olustig måste jag säga.
Diskuterade saken med en väldigt insatt kompis som tyvärr menar att gammelbilsrally är på väg att urarta. Den tidigare målsättningen med att bevara ett kulturarv är numera helt borta, numera är det vinna eller försvinna som gäller för många. I jakten på sekunder tar man då till många mer eller mindre innovativa regellösningar och hoppas att ingen ska upptäcka ”fusket”. Därför är det också helt rätt att teknikerna satte ner foten i Mönsterås!
WRC blir tyvärr riktigt tråkigt. För Loeb vinner, hela tiden. Och han kommer att vinna VM i år också. Igen.
Naturligtvis är han bäst och förtjänar absolut alla sina segrar, men det är fortfarande trist. Och man hejar mer på alla andra istället, Petter S är och har länge varit min favorit, synd att han inte lugnade sig och körde för andraplatsen istället för att attackera fullt. Det kunde ju bara sluta på ett sätt.
Hirvonen kommer aldrig att få vinna, såvida inte Loeb har brutit.
Hej.
Instämmer i allt!
MVH
Tommy
Som tekniker som fått skit p.g.a kontrollerna är det skönt att det upptäcks saker som inte stämmer, som tävlande förstår jag Dambergs beslut, jag skulle inte heller riva min motor på en tävling, jag gör det hellre i ett rent garage där jag har koll på grejorna.
WRC är tyvärr för tråkigt, Loeb & Citroen är outstanding så ”di andre” får ladda för mer än grejorna tål
Däremot är F1 mer intressant än någonsin med 6 olika vinnare på lika många race
Hej.
Du har så klart en poäng i att det är bättre att riva motorn i ett rent garage. Baksidan är att resultaltistan är ”preliminär” och när jag kollade med arrangören är man inte riktigt klar över när resultatet av ”topprivningen” redovisas. För Tinter Classic Rally Cup innebär detta att man i detta läget inte har någon totallista att redovisa och nästa deltävling är redan på lördag i Karlskrona.
Sedan är det så klart trist om tekniker får skit när man gör jobbet man är satt att göra…
MVH
Tommy
Värt att notera:På Tom Trana var det fler kartingkillar det gick bra för……….bla en tredje plats i J60 och en trea i micro.
Hej.
Kul men vad heter dom duktiga kartingåkarna?
MVH
Tommy