WRC-Jocke kung av Danmark, Tänak vann supersnabbt Estlandsrace,Opel-Emil valde en 240 och snygga Oplar.
Joachim Grahn och Rickard Nilsson motsvarade alla förväntningar och vann prestigefyllda danska NCC Rally Masters med WRC-Focusen. Trots en avhoppad kylslang var Jocke snabbast i alla fyra heaten och segern sattes till elva sekunder före hemmahoppet Kenneth Madsen i sin Suzuki Swift Maxi. Trea totalt och tvåa i 4WD-klassen blev Mitsubishiåkaren Simon Valentin men hela sjutton sekunder bak Jockes Ford.
– En seger som satt perfekt efter allt bromsstrul under våren, summerade Jocke på hemväg från grusgraven utanför Kalundborg.
– Vi kände oss aldrig pressade av Madsen även om han nog tog i vad han kunde…
Nu var detta inte första segern för Åhuskärrs snabbaste WRC-åkare i tävlingen, redan när han körde Peugeot kom första vinsten för Jocke och sedan har det efter detta blivit ytterligare en vinst. Men helgens rankade han högt.
– Absolut gör jag det, men det allra bästa var ändå att bilen funkade perfekt hela tiden!
Tia totalt och fyra i 4WD-klassen kom Trelleborgaren Fredrik Lenander och placeringen efter knep klubb och Subarukollegan Magnus Hägg.
I 2WD-klassen var Ryds Peter Holgersson bäste svensk med en åttonde plats i klassen med den gröna (!) Escorten. I den minsta 2WD-klassen blev det en fjärde plats för Hässleholms Roger Sloberg med sin Citroen Saxo.
Svensk-dansken eller skåningen Erik Christensen körde in som tvåa i ”VOC-klassen” före Peter Augustinsson. Min klubbkamrat i SMK Hörby Håkan Bercic premiärkörde en Peugeot 106 XSi vilket slutade placeringen bak Augustinssons 940.
*
Ott Tänak lyckade få tillbaka sin ”power” i R5-Fiestan och vann hemmatävlingen 24auto Rally Estonia tämligen betryggande. En makalös spurt av ryssen med is i ådrorna Alexej Lukyanuk förde upp honom till andra plats men ändå 47 sekunder bak Tänak. Spurten gav så klart även klar klasseger i ”Production Cup” där ryssen nu ligger fyra i sin Mitsubishi EVOX. Kollade både ”incar ”och ”outcar” på honom och jag håller med trean Timmu Körge, den mannen skulle jag inte vilja del bil med för allt smör i Småland. Fyra sträcksegrar i det vrålsnabba Estland gav honom även utmärkelsen Colin McRae Flat out Trophy och detta för andra gången.
Att Estland var en tävling för den kategori förare som gillar ”flat out” är fullständigt klart och jag räknade ut snitthastigheten på de 23,1 milen specialsträckor. Snittet blev makalösa 126,7 km/t i snitt och då ska man veta att det både startas och passeras ett och annat vägbyte på de femton sträckorna…
Ott Tänak tyckte dock sträckorna var ”nice” och var jublande glad över hemmatriumfen.
– Dessutom ett perfekt genrep inför Rally Finland och nu har vi ju farten uppe!
I WRC2 har inte Ott haft samma flyt, ligger på en blygsam sjätte plats och verkligen behöver få till det i grannlandet nästa helg. Leder gör italienaren Lorrenzo Berteli i WRC:s fulast lackade bil, den militärgröna Fiestan före ryssen Protasov och Jari Kettoma som trea. Nästan med en tår i ögat när man noterar att svenskarna Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin delar femtonde platsen med endast varsin tävling genomförd. Vad hände egentligen med Tidemands WRC2-säsong som han vann genom att vinna ”akademien” i fjol?
*
Esapekka Lappi förstärkte sin ERC-ledning trots en blek insats och har en betryggande ledning inför nästa deltävling Czech Rally Zlin sista helgen i augusti. Skodaföraren har fyrtio poäng ner till nye tvåan, teamkollegan Sepp Wiegand medan Craig Breen nu petades ner till tredje platsen.
*
Emil Bergkvist hoppade på rörelsen ”Våga vägra 940” och körde en 240-App K till klasseger i jämtländska ”Ligth on Sprinten”. Emil hade en bra dag i ”tvåförtin” och var t.ex. över två minuter före vinnaren i VOC:s A-klass Anton Brorsson (korrigerat enligt kommentarsfältet). Dessutom räckte tiden till fjärde plats totalt där Mitsubishiåkaren Mattias Rönnkvist var allra snabbast före Marcus Nilsson i den udda Nissan Sunny. Två sekunder före Emil körde vinnaren i 2WD, Magnus Strömberg med sin Golf. Känns som att Emil verkligen fått upp tempot i och med bytet till Opel och tyska Opel Adam Cup.
*
Naturligt att då glida över till just Opel och där Lennart Johanzon tydligen varit på någon sorts bilträff i Tyskland av bilderna att döma. Läckrast är så klart den supersnygga Opel Commodore GS från början av sjuttiotalet. Lite svårare har jag för den ”stajlade” Rally Kadetten. Visst bilen är fin, men man sätter ju inte korrugerad plåt på Lunds Domkyrka så varför tillåts man då att förgripa sig på en oskyldig stackars Rally Kadett?
Emil körde inte VOC.. Han körde i App K 🙂 Var Ola Axelssons bil han lånat tror jag..
Och Anton Brorson är A-förare 😉
Hej.
Skyller på en otydlig resultatlista, men hur som helst var det bra kört av Emil. Dessutom håller ju ”Våga vägra 940″…
Emil hade lånat Ola Axelssons App-K Volvo för att träna in egna skrivna noter med Joakim Sjöberg inför nästa tävling i Tyskland.//
Hans-Olov Bergkvist
Det var definitivt inte jag som körde utan leif axelsson annars hade vi kommit sist.mvh peter augustinsson
Hej.
Tyckte det var lite konstigt att Leif valt att sitta till höger. Men enligt den danska resultatlistan var det du som körde, så skriv ut, rama in och spara listan…
MVH
Tommy