WRC i Stockholm (?), Neuville het, Sofia och Nina likaså som Årets Co-driver och dubbat bäst enligt TV.
En artikel i dagens Värmlands Folkblad med rubriken ” Dags för WRC på huvudstadens gator” fick mig nästan att tappa andan. Rally och Stockholm har aldrig i mina ögon varit någon lysande idé. Okej Rally Globen som SM-tävling runt nittiotalet var väl ganska lyckat men någon uppföljare med samma dignitet har mig veterligen inte synts. Nu ”teasar” Rally Swedens vd Glenn Olsson på Twitter med rubriken i VF. Han vill dock inte utveckla det hela.
– Jag har inga kommentarer på det, vi kan ta den diskussionen på dagens presskonferensen. Men det är klart att det var en teaser, skrattar Olsson innan han fortsätter:
– Jag tror inte att de värmländska hjärtan som brinner för rallyn behöver vara oroliga. Men det är klart att vi tittar på lite nya vägar att gå, jag har varit i Stockholm och vi tittar på lite grejer.
Tack och lov verkar det alltså inte vara aktuellt att flytta Rally Sweden till Stockholm. Bara tokerierna med starten i Göteborg på sjuttiotalet på grund av något jubileum i Götet måste vara tillräckligt. Rally Sweden hör hemma i Karlstad, svårare är det inte!
*
Det spekuleras vilt i utländsk motormedia om vad Thierry Neuville ska köra 2014? Förutom nuvarande arbetsgivaren Ford, förekommer även spekulationer att belgaren ska lockas tillbaka till Citroén och därmed peta ut allt kallare Miko Hirvonen. Andra gör gällande att det är Hyundai som försöker bjuda över sina etablerade WRC-kollegor. Mitt tips är fortsättning hos Ford för Neuville. Vad som hände med Hirvonen är desto svårare att tippa, kanske blir det Hyundai för finnen…
*
Sa redan för flera dagar sedan att jag inte blir förvånad om Kris Meeke får en tredje chans hos Citroén. Nu bekräftar Yves Matton att han pratat med Meeke i Strasbourg i samband med Rally France. Enligt autosport.com verkar det som det är Khalid Al Qassimi som har det slutliga avgörandet i sina händer. Inte för att det är troligt att femte placerade Hirvonen får kicken redan till Wales men omöjligt är det inte heller?
*
Stärkt av SM-guldet och J-SM bronspengen drar Mattias Adielsson till tyska Lausitz Rallye i helgen. Såg gårdagens tv-inslag där Mattias åkte av i Rally Uppsala och uppenbarligen verkade det värre än vad det i verkligheten var då Peugeoten redan är fit for figth igen.
Med 17 mil specialsträckor är det gamla ”svenskrallyt” i östra Tyskland, nära polska gränsen en riktig bit att tugga i sig. Fredagen inleds med fyra mörkersträckor som sedan döljs upp med sju sträckor på lördagen. Om jag inte minns helt fel så är det ett grusrally och med vissa sträckor som får en normal svensk grusväg att kännas som motorväg vad gäller underlaget. Varning för punktering kan utfärdas. För Mattias är detta första utlandsstarten och han är laddad.
– Det här ska bli riktigt roligt, vi ska åka fort och ha kul.
Nu är inte Mattias ensam utan får sällskap av Robin friberg, Jacob Jansson som nu åter sitter i Subarun efter gästspelet med Fiestan i Uppsala. Siste svensk är Hasse ”Gas” Gustafsson som plockar ner sin Appendix K Toyota Starleten för ännu en av sina otaliga utlandsstarter. Noterbart är även att pappa Latvala, med Jari i förnamn kör i den inhemska ”Grupp H4WD” med en Mitsubishi EVO lll.
*
Nu efterlyser Katrineholms MK kandidater till ”Årets Co-driver” genom ”Thomas Carlssons Minnesfond”. Tidigare mottagare av utmärkelsen är: 2009 Christer Carlsson, 2010 Miriam Walfridsson, 2011 Martin Holmdahl och specialpris till Ola Kilestad, 2012 Johan Lövgren.
Kriterierna för att komma i åtanke är ” Stipendiaten skall vara en ung och lovande Co-driver.
Normalt är det föraren i ett rallyteam som får den mesta uppmärksamheten, men då minnesfonden för Thomas Carlsson, som var en framstående Co-driver med SM och utlandssegrar i meritlistan, instiftades av Katrineholms Motorklubb, var det naturligt att fokus skulle vara på en Co-driver.”.
Thomas Carlsson gick bort i cancer 2009 och sista gången jag träffade Thomas var i samband med South Swedish Rally 2006. Då skötte Thomas notläsningen till John ”Glas-Jompa” Karlsson i den blå/gula Cosworth Escorten. Just den tävlingen var ingen höjdare för de bägge ”karlsönerna” en rejäl avåkning med ambulanstransport blev resultatet. vet inte ens om Glas-Jompa kört någon tävling sedan dess?
Minnesfonden har även en egen hemsida http://kmk.nu/ThCarlMinne.htm . KMK skriver även , ”Vill någon hedra minnesfonden med en gåva så är detta BG nr rätt val: 790-7249
Det går mycket bra att höra av sig om man efter insatt belopp vill ha ett gåvobevis.
(Tänk gärna på att ett gåvobevis kan vara en bra present att ge bort till den som redan har allt)
Förslag på namn till stipendiat 2013 tillsammans med en kort beskrivning, lämnas via mail på: info@kmk.nu senast 10 November vill vi ha in förslagen.”.
*
Själv har jag två klockrena förslag. Emil Bergkvists duktige bisittare Sofie Lundmark besitter väl alla kvalifikationer som kan tänkas krävas för att bli ”Årets Co-driver”. Seger i Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally och sedan den magnifika avslutningen med tvåa raka segrar i SM-klassen Otrimmat 2WD. Till detta ska även tilläggas att Sofie är duktig på att informera om både med och motgångar till media.
Förste utmanare är mer på min hemmaplan, Växjö-tjejen Nina Jonasson lotsade Erik Telehagen till total andra plats i Sydsvenska Rallycupen. Trea i Smålands Rally-DM och vinnare av ”Grupp H B-förare”. Även Nina är ett stort framtidslöfte i co-driver facket.
*
Fick idag besked från Susanne Kottulinsky, ett besked som lättade på trycket. Efter fadäsen med att jag missade sonen Fredrik Åhlin i tipset till Rally Uppsala befarade jag att ” jag hamnat i Susannes svarta bok”. Men Susanne lugnar,
”Hej Tommy,
Hoppas att allt är bra med dig! Jag fick mig allt ett bra skratt då du frågade om du hamnat i Susannes ”Svarta bok”… Visste inte ens att jag har en sådan?
Jag som så många andra uppskattar din blogg och gillar man inte, då läser man inte, svårare än så är det inte tycker jag i alla fall. Det jag uppskattar är att du vågar sticka ut näsan och att du även är den första att erkänna ett ”fel-tips” eller dylikt det är bra!”.
Mejlet är betydligt längre men jag kan bara konstatera att det är självklart att erkänna sina fel och brister. Men kan hålla med att det är en bristvara hos en del…
*
I går kom Teknikens Värld med höstens första ”Vinterdäckstest”. Normalt sett sticker TV ut med att hålla en lite avvaktande ( i mina ögon felaktig) inställning till dubbdäck. Har t.ex hävdat att de dubbfria är näst intill fullgott alternativ. Årets test sammanfattar man däremot med ” Årets vinterdäckstest visar på en verklighet som vi inte sett på mycket länge. En verklighet där dubbdäcken cementerar sig i toppen av testet”.
Ser ut att bli en lång tuff vinter för dubbdäckshatarna och nu väntar vi bara på den Aftonbladets vinterdäcktest. Inte heller den lär komma till någon annan slutsats än att dubbat är bäst på vintern!
Kvällens Opelspaning från nätet: http://vimeo.com/76612045
Dagens Opelspaning på nätet – och en och annan Saab förstås! http://youtu.be/pdFc87MtVKk