WRC i Polen under ”gult kort”, Ogier och Tidemand snabbast, MSR har startat, varvlopp på Ljungbyhed men startordningen?
Inte bara förarna i WRC Rally Poland som har press på sig, även arrangören är satt under tryck från FIA och då handlar det om tidigare års brister i säkerheten. I fjor fick man kritik när det handlade om publiksäkerheten och därmed körs tävlingen under vad FIA kallar ”gult kort”, precis som Argentina tidigare i år.
FIA:s säkerhets delegat Michel Mouton kollade upp rallyt för två månader sedan och var då glad över förbättringarna som skett. Hon menade att arrangören tagit nya grepp vilket i det läget såg bra ut. En stor skillnad är att man ”nätar” publiken på de mest populära platserna, alltså det är riktiga nät istället för vanliga ”ATA-band”. Totalt har man byggt 41 speciella publikplatser där fansen kan se rally utan fara varken för dom själv eller de tävlande. Till detta ska även läggas till att över 1000 säkerhetsfunktionärer finns längs sträckorna. Med de här åtgärderna är tävlingsledare Noworol övertygad om att Rally Poland finns kvar i WRC-kalendern även 2017.
*
*
I WRC2 dominerade Pontus Tidemand/Jonas Andersson och detta en sekund före Nasser Al-Attiyah med en på pappret något vassare RRC-Fiesta. ”Kalle” Kruuda var bara en nysning efter . Förvånande att Pontus Skoda-kompis Esapekka Lappi var hela 8,5 sekunder långsammare.
*
En som det gick riktigt illa för var slovaken Martin Kochi, femma i WRC3-tabellen. Gjorde en högfartsrullning med sin Citroën vilket nu innebär att han blir åskådare istället för tävlande. Både Kochi och kartläsaren klarade sig oskadda men fick ändå åka till sjukhus för kontroll. Här var annars Simone Tempestini snabbast före norska hoppet Ole Christian Veiby.
*
Dags för tipset.
1. Sebastien Ogier Polo
2. Jari-Matti Latvala Polo
3. Hayden Paddon Hyundai
4. Mads Østberg Ford
5. Andreas Mikkelsen Polo
WRC2.
1. Teemu Sunninen Skoda
2. Pontus Tidemand Skoda
3. Karl Kruuda Ford
4. Esapekka Lappi Skoda
5. Marius Aasen Ford (bilden)
Av hela mitt hjärta vill jag ha in Emil Bergkvist/Jocke Sjöberg på ”topp-fem” men frågan är hur handikappade man är med den ”gamla” Cittran”? Håller så klart tummarna och ingen skulle bli gladare än jag om jag tippar fel…
Rallyt startar ikväll med en Super-Special inne i Mikolajki och sedan väntar ”Polens GP” på allvar fredag morgon.
*
Efter sex körda sträckor, en återstår av dagens etapp av Midnattssolsrallyt är det Arne Rådström, Volvo 240 i topp. På sträcka sex gjorde han ett jätteryck och passerade tidigare ledaren Mats Jonssons Mazda. Mats med kartläsare Anders Moberg tappade här 15 sekunder och är nu sju bak den orange 240:an. Trea är Patrik Flodin, Volvo 240 och så Porscheåkande smålänningen Thomas Thelin. Bästa Ford Escort körs av Kenneth Bäcklund som femma. Man kan också konstatera att av de tio första i totallistan är fyra 240…
*
För skåningarna rullar det på, Jan Grip/Mats Andersson från Hässleholm har placerat den pärongröna V4:an som 17;e bil i Klass 12. Sjöbos Jörgen Andersson/Nils Ekberg kör in den vita Ascona B:n som femma i Klass 17.
*
Redan nu har många tvingats bryta, nästan 20 bilar. Verkliga otursgubbar var Mats Karlsson, Vimmerby och Mats Karlsson, Nässjö som båda havererade sina bilar på samma ställe på gårdagens Super-Special och detta precis fram Pia Nilssons kamera (förlåt att jag döpte om dig till Pia Larsson i gårdagens blogg).
*
Att följa Midnattssolsrallyt och Regularity på distans är inte så lätt, åtminstone inte om man som jag är dåligt insatt i resultatsystemet. När jag kollar så behövs där 12 A4-sidor för att redovisa resultaten från dagen, 12 sidor? Vad jag kan utläsa är att norska BMW-duon Thorbjörn Bye/Oddvar Moland som jag träffade i Glimåkra för två år sedan när man körde ”The Winter Trial” (bilden). Tvåa är Saab-älskarna Bertil Trued/Peter Bäckström. I Sport-klassen är det Per och Martin Zettergren som toppar. Kul femma är SMK Hörbys Thomas Nilsson/Margaretha Danelius i sin Tom Trana Volvo PV-replika.
*
Basen för den belgiska ERC-tävlingen Ypres Rally, Alain Penasse var som bekant minst sagt kritisk till hur ”Rally-EM” utvecklas. Penasse hävdade att serien utvecklas bakåt och som stöd för detta menade han att ”fabriksteamen” det här året alla dragit sig ur serien. Istället är det nu enbart privatteam/förare som lockas av en EM-titel. Vet inte om Penasse missat, men Opel Motorsport finns faktiskt fortfarande kvar i Junior-ERC så helt sann är inte hans beskrivning.
Penasse hotade också med att Ypres var beredda att lämna serien där man varit en ständig deltävling sedan 1974. Bara någon dag efter målgång kom så bevis på att hoten var allvarligt menade. Detta då belgarna är intresserade av att istället ingå i BRC, Brittiska Rallymästerskapet 2017, en tänkbar väg för rallyt om det är fabriksteam man är ute efter. Enda alternativet hade annars varit att sätta upp sig i kölistan för att få bli WRC-arrangör. Då ska man veta att den listan är lång och att få till ännu ett asfaltrally bara några visserligen extremt långa men ändå, stenkast, från Rally Germany känns som ett utopiskt projekt.
Då är det nog lättare att övertala pånyttfödda BRC att frakta över en deltävling till Belgien och då lämpligen rutten Hull-Zeebrugge, 240 numera billiga pund tur och retur kostar den 14 timmar långa överfarten. För BRC är detta så klart ett mycket gott betyg, att från ha varit nerlagt 2015 nu även väcka intresse utanför landets gränser, onekligen bra jobbat. Kanske något för Rally-SM arrangören MAS, att lägga ett studiebesök i ”UK” för att på närmare håll se hur man vänder en oljetanker…
En intressant detalj i hela ”Ypres-affären” och som jag inte vet riktigt hur jag ska tolka in är att samme Penasse som är tävlingsledare i Ypres även är ansvarig för Hyundais R5-projekt. Ett sätt vore kanske därför att se till att Hyundai själv kör ERC 2017? Vore kanske bra att föregå med gott exempel för att den vägen locka tillbaka Skoda och Peugeot som lämnade efter 2015…
*
Medan Skillingarydarna kämpade med få anmälda till helgens tävling, det stannade på 120 bilar hade SMK Nyköping det något lättare att få folk till ”Bilcenter Gästabudstrofén”. Andra deltävlingen i SSRC-utmanaren Svenska Rallycupen lockade till slut 160 rallysugna mellansvenskar. Enda skillnaden mot Smålands rallybidrag kommande helg är att 1300 Rallycup ingår med totalt 18 anmälda. Tråkigt nog har cupledaren Jan-Erik Eriksson i sista stund fått lämna återbud, sviterna efter rullningen i SSR anges som orsak. Nu blir det en öppen affär där Robin Norling och Joacim Rydins namn nämns först. Sätter emot, min slant lägger jag istället på veteranen Ola Strömberg.
Fem mil ”special” bjuder SMK Nyköping på och som favoriter till totalsegern måste man räkna Dackefejden-vinnaren Bengt ”Abris” Abrahamsson, Gotlands-dominanten Björn Adolfsson och kanse allra hetast, BRC-vinnaren Robert Blomberg.
I 2WD satsar jag på SM-suveränen Mattias Ledin som alltid är snabb. Med en lack som knappt hunnit torka till på lördag kommer Daniel Damberg med ”Fågel Fenix-940:an” efter rullningen i Rally Karlstad. Inte heller 940-kollegan Emil Karlsson har legat och petat naveludd de senaste veckorna, båda säkerligen revanschsugna till max?
I ”VOC-klassen” säger jag bara Elias Lundberg. Frågan är sedan bara hur långt upp i totallistan ”Tom Kristensson arvtagaren” ska placera sig?
*
För asfaltälskarna är det Ljungbyhed och Lunds AC:s ”Bravida-Prenad Sprinten” som gäller och detta på söndag. RS-DM/Asfalttcup tar då över efter V8 Thunder Cars som ”körde in” banan på det gamla flygfältet för några veckor sedan och nu väntar den snabba slingan på strax över 60 RS-åkare.
Medan Eslövs MK senast valde upplägget med att låta ”långsammast” gå ut först vänder Lund på steken och kör de snabbaste allra först. Inte riktigt rätt, då ”Ungdomsrally” med Lukas Hägg, Trelleborg och Victor Hansen, Hörby går ut som ett och två. Men som bil tre kör DM-ledaren Rolf Grybb, Hässleholm med tvåan Jan Andersson, Svedala i hasorna på Asconan. Trea är Mars Andersson som håller på att köra in sig på sin nya Opel Adam R2 inför kommande WRC-start i Rally de Espana i oktober. Mats har en lite annorlunda och kanske inte av konkurenterna så uppskattad bön inför söndagen.
– Hoppas på regn!
Nu ser det också ut som att Mats blir bönhörd då yr.no lovar runt tio millimeter blöta under söndagen. Men varför vill du ha regn Mats?
– Har inte kört bilen på blött underlag och har ingen som helst aning om hur den uppför sig…
En intressant start gör fjolårets vinnare av av Asfaltcup, SMK Hörbys Robin Svensson som så tråkigt rasade växellådan på sin nya Peugeot i samband med Hässleholms GP. Nu värkte det i åktarmen och då ställde Tom Kristensson upp med sin ”hobbybil” en Grupp H-Golf. Robin kör Golfen och Tom läser skissen, intressant kombination.
Kul är också att Jonas Olsson, Åhuskärrs snabbaste grävmaskinist, tillika Svensk Mästare 2012 äntligen har fått ihop den vassa kit-car Puman. Har Alexander Harsten vid sin sida och går ut som bil 13. Kan också utlova en överraskning på bilfronten på söndag där en riktig värsting kommer att köras av en känd asfaltprofil. Vem och vad ska då köras, ”my lips are sealed” till söndag morgon.
*
Intressant är också att Lunds AC väljer samma väg (fel för att förtydliga) som Hässleholms MK och Eslövs MK när det gäller den av distriktet beslutade startordningen. I punkt 3 står tydligt hur denna ska ska se ut även i varvlopp, ”Seedning
Bör vara seedat i fordonsklasser eller tydligt klassindelat enligt punkt 6 så att omkörningar i görligaste mån undviks.
Arrangören bestämmer i vilken ordning fordonsklasserna går ut.”.
Nu följer alltså inte Lunds AC heller regeln utan mixar bilar efter eget tyckande. Något som innebär att riskerna ute på banan ökar när man blandar alla bilar oavsett förutsättningarna under huven.Till exempel kör Alfred Wigrens Grupp H-BMW direkt efter Jim Svenssons VOC-940. Eller som för Kullings duktige Grupp E-förare Mikael Andersson som har en Grupp H 940 i händerna på Pilatorps Peter Lindén i BMW-backspegeln.
Förstår faktiskt inte vad det är för problem med att följa de skrivna och överenskomna reglerna? Lika lite fattar jag på vilket sätt den regelvidriga startordningen ”förbättrar” tävlingen? Mitt förslag är att till nästa år helt skrota regler angående startordningen och istället ungefär som nu, låta varje arrangör själv bestämma…
*
Visst är det kul at folk har råd att köpa fina/dyra bilar som till exempel Audi Q7? Hade varit ännu roligare om man även haft pengar till att köpa nya 22-tums däck för, när de gamla nu är helt blankslitna…
*
Avslutar med ”Löberöds fine´st”, rallycrossaren Magda Andersson som är på plats i Höljes för att köra om viktiga EM-poäng. Helt rätt attityd, kör nu ski-en av killarna!