WRC i Mexico är lite klyddigt, Latvala i tips-topp, ryktet säger kinabyggd MG-WRC, Volvogänget i Lima och är detta verkligen utveckling?

Alltid samma klydd när WRC drar bort från Europa och ska köra som nu i Rally Mexico. BloggMexicoKlyddet är så klart det här med tidsskillnaden. Enligt rallyts ”Itinerary” (tidsplan) ska första sträckan ”Monster Street Stage Guanajuato” dra igång klockan 20.09 och då tror jag att detta betyder sex timmar fram i Sverige, alltså runt två i natt.
Hur som helst är det läge för ett tips, känner att jag har vinden i ryggen efter mitt ”lyckade” Östersund Winter Rally (tack Jerker…). Har inte varit lätt att få ihop en rad, egentligen skulle jag vilja ha med både Thierry Neuville i Hyundaien och Mads Östberg på topp-fem. I Thierrys fall tror jag inte att bilen i sitt första grusframträdande kommer att räcka till. Skulle väldigt gärna vilja ha Mads och Jonas Andersson på pallen igen, men utan någon större gruserfarenhet i ”Cittran” tror jag det blir för tufft för den nordiska duon. Därför tippar jag så här:
1. Jari-Matti Latvala VW
2. Sebastien Ogier VW
3. Kris Meeke Citroén
4. Mikko Hirvonen Ford
5. Andreas Mikkelsen VW
Bubblare: Robert Kubica Ford
BloggMikkelsenEtt tag hade jag Mikkelsen som trea, men ändrade mig och detta egentligen utan anledning. Andreas själv är dock full av självförtroende efter Rally Sweden.
– Sverige bjöd på en perfekt weekend, konstaterar Andreas belåtet på wrc.com.
– När du väl hamnat på pallen vill du helt klart dit igen men man kan inte tappa allt förnuft och Mexico är ett komplicerat område för oss.
Han sätter ribban exakt som jag.
My goal is the top five!

*
Blir nästa bilfabrikant i WRC numera kinesägda MG? Om ryktena talar sanning är det inte helt omöjligt att det anrika brittiska bilmärket gör comeback. Inte sedan Grupp B-eran med den fula men ändock snabba MG Metro6R4s med Tony Pond och Malcolm Wilson som förare har man figurerat i de här sammanhangen. Ukrainaren Oleksii Tamrazov, samma ukrainare som låg bakom PG Andersson WRC-inhopp i fjol, är den om dragit i gång ryktesfloran. Han vill enligt ryktet att kineserna bygger en MG3-WRC.BloggMG
En talesperson från MG bekräftar att man blivit kontaktad men än så länge koncentrerar man sig helt på BTCC.
Tamrazov som verkar ”ha börsen i ordning” har sagt att han står för stålarna om kineserna bara vill bygga bilen. Den som lever får se hur det blir med MG i WRC…

*
Den nye ”tysken” Emil Bergkvist gör i helgen ett inhopp i Sverige-Serien när man landar i Lima till helgen. Emil och Sofie Lundmark blir med automatik storfavoriter i kraft av regerande mästare i det 67 stora VOC Mekonomen Rally startfältet.
LBC Ruschen i Lima har en speciell ställning bland landets rallyförare. Tävlingen är allmänt sedd som en av de landets allra finaste vintertävlingarna. Brukar dessutom alltid bjuda på stort startfält och samma sak i år med runt 170 anmälda. Imponerande ändå att VOC är mer än en tredjedel av startfältet
– Jätteroligt att Emil kommer och kör när chansen ges, hoppas vi får återkommande besök av honom i klassen. Att han kommer att känna sig otroligt välkommen är jag helt säker på, menar klassansvarige Roger Fransson och fortsätter.
I Finlandstävlingen fick några tyska talangspanare syn på Emil och såg hans exceptionella talang. Det ena ledde till det andra och idag har Emil och Sofie kontrakt för Opel Adam Cup, fantastiskt roligt.
Tyvärr är det som vanligt tunt med skåningar i Sverige-Serien. SMK Hörbys Tom Kristensson/Mikael Ottosson är ensamma att försvara de ”röd/gula” skånefärgerna till helgen. Tom var inte helt lycklig över att jag ”snackade upp” honom inför premiären i Sundsvall.
F-n där uppe kom flera snörutinerade norrlänningar fram och undrade om det var jag som skulle visa vad en skåning kunde göra på snö, berättade Tom.
Jag som inte kört en enda meter vinterrally förrut, men nu vet jag lite bättre och till helgen ska placeringen förbättras…
Andreas Broberg vann i Sundsvall och blir en svår nöt att knäcka inte bara för Tom. På lördag klockan 10.00 går första start, en knapp timme senare går första VOC Mekonomen Rally bil över startrampen.

*
Lite mer skånskt finns i Lima och det är Hässleholms Johan ”Kalle” Green i par med Stefan Ahl som tar den gul/blå Golfen till Dalarna. Minns jag inte helt fel gjorde Kalle så även i fjol men fick då bryta tidigt. Revanschsugen kanske?

*

Vid sidan av Sverige-Serien kör även Suzuki Cup i Lima. Dock något färre än Volvoåkarna, fjorton ”Succor” finns på plats.

*
När vi ändå är inne på VOC så passerade jag idagBloggOla ”Upplevelseindustrin på Algatan” där Ola Wingren med familj huserar. Utanför garaget skvallrades det om att där pågår någon form av rallybygge innanför den vita porten. Silver-Grisen kommer väl alla ihåg gick till tidig julslakt efter alltför optimistisk kurvhastighet på sträcka ett i TV-Svängen. Nu ruvar efterträdaren säkert bakom de ”lyckta dörrarna”. Nationen håller andan, vad ska rulla ut när våren kommer på allvar…

*
Igår stängdes ett klassiskt gatukök i Hörby, Assars Korvkiosk på Kristianstadsvägen. ”Assars” ska rivas för att ge plats för en firma som säljer begagnade bilar, säger bara var finns känsla för kultur i dag?
När jag växte upp fanns tre ”korvaludor” i Hörby. ”Kulles”Gamla Torg, ”Sjölands” där bussarna stannade och så klart ”Assars” strategiskt placerat på Storgatan. Medan de två förstnämnda körde enligt traditionen, smal och tjock korv, kokt smal, bröd och mos var deras ”a la carté”. Assar däremot var lite mer framåt och var först med hamburgare i byn. Flyttade så småningom upp till nuvarande plats, tror det var i början av sjuttiotalet. Men vad hjälper detta nu är det slut, nu går Assars i himmeln in…
Minns samtidigt att det fanns fem bemannade bensinstationer inne i Hörby. ”Stig på Caltex”, ”Agne o Claes” drev BloggBPBP-macken på Kristianstadsvägen. En av SMK Hörbys grundare, Gustaf Malmlöf huserade med sin blå/vita Opel Kapitän ständigt parkerad utanför sin Gulf-station. ”Gunnar” hade Shell, då bara en enkel glaskur och den ende som inte hade bilverkstad vid sidan om. Sist fanns BloggEssoEsso som drevs av Hörby Taxi och den mack som jag vill minnas var minst frekventerad av oss ungdomar. Esso, även med en ”Tiger i tanken” var mest för ”gubbar i hatt” vi andra körde på Shell, BP eller Caltex. Vid sidan av de fem ”riktiga mackarna” hade även Volvohandlaren Bil-Månsson bensin och här var det numera kultförklarade Koppartrans som rann genom munstycket.
Tre gatukök då, idag ett enda. Fem mackar med riktig betjäning fanns där du kunde köpa i stort sett allt du behövde till bilen. Idag två bemannade kvar, Shell och Preem där den sistnämndes utbud mer för tanken till ICA Kvantum ute i rondellen än till ”bilistens servicecenter”. Är det detta som kallas utveckling?

*

Till sist, Silver-VOC:en hade en ”date” idag med Bilprovningen eller Besikta om det ska var så noga. Behöver väl inte säga hur det gick? Vill du ha ett blankare papper får du nog ta ett vitt A4…

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *