Hässleholms Ola kör Porsche före DTM, Regularity på Österlen, Volvo (nästan) i Rally-VM och Lukas sadlar om till rallycross!

Porscheåkandet här hemma 2013 blev den parantes förBloggOlaHasses påg”, Hässleholmaren Ola Nilsson som många inklusive mig själv hoppades. Nu har Ola skrivit kontrakt med flerfaldiga mästarna Team Deutsche Post by Project 1. Därmed kör han 2014 världens största nationella Porsche-mästerskap efter att ifjol slutat tvåa totalt i den svenska motsvarigheten Porsche Carrera Cup Scandinavia.
För två år sedan vann Ola åtta av tio race på sin väg mot titeln i enhetsmästerskapet Volkswagen Scirocco R-Cup, ett viktigt steg i 26-åringens långsiktiga karriärplan.
– Det här är en styrning jag drömt om väldigt länge, och en helt fantastisk möjlighet för mig, säger Ola Nilsson.
Jag har arbetat mot en plats i Porsche Carrera Cup Deutschland i flera år, och har haft förmånen att kunna följa mästerskapet på allt närmare håll under den senaste tiden.
Ett led i utvärderingen inför 2014 gjorde Ola i höstas ett inhopp vid Porsche Carrera Cup Deutschland-finalen på Hockenheim. En 15:e plats bland 33 startande gav mersmak.
Det har varit viktigt för mig att få förtroendet hos ett toppteam, och Team Deutsche Post by Project 1 har över 20 års erfarenhet och hundratals Carrera Cup-segrar i bagaget, berättar Ola
Jag kommer att ställas mot världens snabbaste Porsche-förare, och då är det helt enkelt nödvändigt att ha ett starkt team i ryggen. Det kommer att bli stenhårt och som nykomling måste jag förstås ha realistiska mål, men jag kunde inte vara mer nöjd med tillvaron just nu!
Porsche Carrera Cup Deutschland utgör en av supportklasserna till det populära standardbilsmästerskapet DTM. Premiären körs på Hockenheim i samband med DTM-upptakten den 2-4 maj. Lite förargligt tycke säkert CG Wilke, kolliderar nämligen med Lille Mats Rallysprint i Hässleholm. Kan kanske tyskarna tänka om…

*
Utan att på något sätt överdriva eller strö salt i öppna sår, kan man väl konstatera att Regularity har förtvivlat svårt att få tävlande i Sverige. Verkar som att Midnattssolsrallyt är det enda som lockar och bevisligen finns det minst fyrtio-femtio tänkbara förare som gillar ”genomsnittsrally”. Frågan är bara varför man väljer bort nästan alla övriga tävlingar för inte kan det väl vara möjligheten att få glänsa lite som gör att MSR lockar?
Nu gör Simrishamns MK ett försök att locka till sig Regularityåkare i Simrishamnsmixen den 5 april. Tävlingen är som vanligt premiär för Sydsvenska Rallycupen, DM-för Södra BF och femton års firande TINTER Classic Rally Cup. Dessutom körs ”Mixen” i ”Öppna Nordiska Regularitycupen 2014”. Så här långt har bara ett enda ekipage anmält sig, Göran Ljung/Mats Carlbo tävlande för Kolsva MS i en Volvo 240. Kunde varit kul om t.ex SBF:s ordförande och flitiga MSR-deltagareBloggHealey KåGe Schildt kom till Österlen med sin fräna Austin Helaey 3000 som lite ”murbräcka. Detta för att visa att man kan köra annat än ett ”rally till midnattssolen”…
Christer Ahlberg i Simrishamns MK vill nu ha hjälp med att sprida budskapet och självklart ställer jag upp,

Hej Tommy!
I höstas så efterlyste vi ju ”mer regularity till folket”!
Efter lite påtryckningar på min hemmaklubb Simrishamns MK så anammade övriga i organisationskommittén att arrangera en Regularitytävling i samband med vår tävling.
Regularity ingår således i Simrishamnsmixen den 5 april 2014. För den som känner sig manad att anmäla sig så går det bra via Resultatservice.
Tävlingen har också kommit med i Öppna Nordiska Regularitycupen 2014. Det har visats intresse både från Norge och Danmark. Vi får väl hoppas att detta kan bli ett trevligt inslag även i våra kommande tävlingar och naturligtvis att andra arrangörer också vågar att ta detta steg!
Jag får också här redan nu tacka Jonas Öhman för all hjälp och stöttning jag hitintills fått. Således får jag hoppas att anmälningarna strömmar in så det kan bli ett hyfsat startfält!
Christer Ahlberg
Simrishamns MK”.

*
Märkligt nog blev det ingen storm över de uteblivna Volvobilarna från Rally-VM, detta får väl vänta tills torsdagens förarträff på klubben där lär jag få ”fiskarna varma ” om inget annat. Istället för storm kom ett trevligt mejl från gamle Volvofriskusen Tony Mårtensson, Kullings MS. Har själv många bilder kvar på näthinnan med Tony och 240.an som lätt skulle platsat i ”Let´s Dance”. OLYMPUS DIGITAL CAMERATony skriver.
Hej Tommy.
Jag läser alltid din blogg på nätet,tycker den är kanon bra!!
Som gammal Volvo åkare så reflekterade jag över att det inte fanns någon Volvo i listan.
Lite Info:: 1984 startade Bror Danielsson Svenska Rallyt som första fabriksförare för Volvo i en 242 Turbo Grupp A. Även Anders Kulläng körde en 242 Turbo.
Tyvärr bröt Bror på första sträckan med trasig topplocks packning. Alla berörda chefer på Volvo var på plats, allt var väl förberett med 240 däck till förfogande.
Senare på SS 6 gick kullängs bil varm. Om inte detta hade hänt så kunde utvecklingen blivt helt annorlunda inom Volvo gällande rallysatsningen.
Nog om detta.
BloggVolvo2Denna bilen (Bror D:s) hittar jag i Skottland för femton år sedan den gick till en skotte vid namn David Gillander som bedrev Volvo-återförsäljning där. Han körde skotska mästerskapet och vann Grupp A titeln med 242 Turbo.
Det här är en seger som blivit lite glömd i skuggan av framgångarna på bana (etc) det året då Volvo blev Europamästare.
Bilen är nu renoverad i mint kondition, exakt som den var 1985. och var utställd på invigningen av Svenska Rally då det var 30 år sedan Bror körde den i svenska.
När Bror fick se bilen efter 30 år så blev han riktigt rörd.
Det finns mycket att berätta om och kring detta.
Vänliga Hälsningar Tony Mårtensson (Kullings MS).”.

*
Minns mycket väl när Bror och Anders körde 240 Turbo i Svenska Rallyt och minns också besvikelsen när vi aldrig fick se Bror in action”, vi stod på sträcka två.
Däremot fick jag se Bror i South Swedish Rally samma år med en nästan dj-ulsk laddning på sträckan inne på militärområdet i Karlskrona. Mer på tvären än vad han körde där är omöjligt utan att snurra. Bernt-Inge Stefansson försökte hänga på med den andra Turbon men det straffades sig. Diket var både djupt och stenigt…
Minns också här nere att Hässleholmaren Bo-Göran Fredin, numera storsamlare av Honda-motorcyklar tävlade flitigt, mest utomlands med en 240 Turbo. Ska så klart inte heller glömma min klubbkompis Tommy Brink som även han har en ”original” tävlings Turbo hemma i garaget. En bil han förr plockade ut ett par gånger om året och körde RS med. Så gott som alltid med en segerbuckla med hem till Eslöv.

*
Missa inte SVT1:s serie “Idrottens Himmel och helvete” i kväll klockan 22.00 där ett reportage om Ramonas projekt Young Female Drivers, YFD visas. BloggYFD1I kvällens avsnitt följer programledare Niklas Hyland Ramona när hon arrangerar en utbildningsdag för YFD.

*
Näste man att hoppa på rallycross-tåget är crosskart-föraren Lukas Walfridsson och kommer under 2014 att köra sex lopp av den nya FIA World Rallycross RX (World RX) seriens 12 tävlingar. Av dessa sex starter kommer fem av dem att vara en del av FIA European Rallycross Championship (Euro RX).
Satsningen blev möjlig när Lukas farbror Stig-Olov ”Stecka” Walfridsson avslutade en framgångsrik karriär efter fjolårssäsongen och hans bil blev ledig.
När vi diskuterade om den här möjligheten kände jag att nu kör vi, berättar Lukas.

För mig blir det att växla upp från en nivå till en annan och den utmaningen vill jag gärna anta.

BloggLukasBilen Lukas ska köra är en Renault Clio med 5-cylindrig motor som utvecklar nästan 600 hk och accelererar från 0-100 på 2 sekunder. Bilen byggdes inför förra säsongen och har utvecklats och förbättrats på en rad punkter under vintern av teamets mekaniker Sven-Inge Neby i Torsby.

Ett svar på “Hässleholms Ola kör Porsche före DTM, Regularity på Österlen, Volvo (nästan) i Rally-VM och Lukas sadlar om till rallycross!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *