WRC-fansen ”lajkar” Östberg, Emil hyllad av ERC, Anders vill ha färre klasser och MP-Per=Opel…

BloggÖstbergPå torsdag drar WRC Vodafone Rally Portugal i gång och kring HQ i Porto beläget i de norra delarna av landet, kokar det av förväntning. Att Citroén är populärt bland portugiserna är tämligen välkänt och längs en av sträckorna bedyrar fansen nu sin kärlek till Mads Östberg och Kris Meek. Bådas namn finns målat i gigantisk bokstäver på klipporna och nu väntar alla bara på att showen ska börja.

*
BloggEmilFortfarande känns det stort när man hittar svenska rallyåkare på utländska hemsidor för rallylovers. Senast men förhoppningsvis inte sista bidraget är fiaerc. com, alltså ERC:s egen sida som uppmärksammat Emil Bergkvist och Joakim Sjöbergs uppvisning i South Swedish Rally. Okej, uppvisning och uppvisning, B-förare Mattias Ledin i sin Peugeot var ju faktiskt bara fem sekunder bak en stor prestation i sig. Man skriver, ”Emil Bergkvist’s dress rehearsal for Rally Açores (4-6 June) could not have gone better, as the FIA European Junior Rally Championship leader won his class on the South Swedish Rally.”. Däremot missade man att vår andre ”ERC-driver” Mattias Adielsson blev trea med norrmannen Sindre Furuseth mellan sig och Emils Opel. Däremot hittade ansvarig för sidan att Emil och Mattias polske ERC-konkurrent Łukasz Pieniazek slutade fyra i ”Rally-PM” (polska mästerskapet), även han kör Peugeot 208.

*
Mer ERC-skvaller, fjolårets ERC-tvåa totalt, tyska Skoda-proffset Sepp Wiegand missade segern i hemmatävlingen 54 Rally Thüringen trots att han var snabbast när alla tio sträckorna var körda. Mellan sista sträckan och målrampen körde Sepp slut på bensinen. Nu körde han den gamla Super 2000 Fabian, fanns kanske inte bensinmätare i dessa…

*
BloggAndersPåhittige Hässleholmaren Anders Åberg ( bilden är från lite yngre dagar men även då var han entusiastisk) har ständig nya ideér om hur rallysporten kan utvecklas och förbättras. Inte alltid jag håller med Anders men man måste ände beundra honom för sitt engagemang. Senast har Anders funderat på det här med klasser och har i likhet med mig och många andra kommit fram till att det är alldeles för många klasser i dag. När jag började tävla i början av sjuttiotalet fanns det två bilklasser, Grupp 1 (Otrimmat) och Grupp 2 (Trimmat) samt tre förarklasser Senior, A-junior och B-Junior. Nu har Anders räknat klasserna i sin egen klubbs kommande tävling, Snapphanerallyt i augusti och där finns 27 klasser (!) vilket fått honom att reagera. Så här skriver Anders: ” Här kommer lite funderingar jag ”slängde ut på Facebook”. Tror det hade kunnat bli bra om man återigen gjorde SBFs jobb och städade upp lite bland alla klasser. Det gynnar ingen att ha så många olika klasser. Hur gör vi för att få till stånd en mer genomgripande förändring av bilklasserna i nationella rally?
Jag har under några år varit speaker under Lille Mats rallysprint (numera Hässleholms GP) och det är fullständigt omöjligt att i en totalseedad startordning hålla koll på alla dessa klasser. Varför måste vi som arrangörer envisas med att skriva ut alla dessa klasser? Kan vi inte enas om samma samlingsnamn för en rad klasser så slipper man en massa förvirring, särskilt från publiken som inte är insatt. Jag såg nu inför vår DM/SSRC tävling, Snapphanerallyt i Augusti, att det finns 27st (tjugosju stycken) klasser. Måste alla ha en ”egen klass”?
Nej, nu får det minsann vara dags att helrenovera bilklasserna. Gör inte SBF det så tycker jag de stora serierna ska gå i bräschen och samordna röran.
Hur ska vi dela in bilarna?
Mitt förslag:
1. 4wd alla (A, B C-förare körs ihop, inte nödvändigtvis först alltid)
2. Super Nationell. A-förare (samlingsnamn på Grupp H över 1600ccm, Nationell Special, ”nya grupp H”, R3, R3T, KitCar/F2, Super 1600)
3. Super Nationell. B- och C-förare (som ovan). Man bör inte ge C-förare som väljer denna dyra och komplicerade klass ”nöjet” att ha en egen klass.
4. Nationell. A-, B- och C-förare ihop (N3, R2, Grupp H upp till 1600).
I mina ögon tycker jag man nationellt kan släppa ”fri växellåda” på överåriga N3 (om det nu inte redan är OK). Alla förarklasser tillsammans initialt. Växer klassen kan man dela A, B och C-förare i
två som med Super Nationell. Kanske en framtida ny klass typ ”Grupp H Light” eller Grupp G kunde vara passande här också.
5. Standard B. A- och B-förare. (VOC Mekonomen, Grupp F Rwd, Grupp F FWD, N2, Norrlands Ekonomi, Suzuki Cup) Detta hade varit ett rejält lyft för att förenkla för de som tittar. Bilarna är tillräckligt jämbördiga och inget hindrar Fransson & gänget att fortsätta köra Sverigeserie etc.
6. Standard B. C-förare. (som ovan). I denna billigare och enklare klass kan det vara lämpligt att låta C-förare ha en egen klass att kriga i!
7. Grupp E eller Standard A. A- och B-förare. Grupp E som den är idag. N1 och R1 kör ju ingen så varför lägga energi på det? Sätt dem i Standard B om man är rädd att de ska ”förstöra” om nu någon skulle få för sig att köpa en sådan bil! Enda klassen i Sverige just nu som har automatisk föryngring och där de nya bilarna lockar då de oftast är en gnutta snabbare än de gamla = sund föryngring.
8. Grupp E eller Standard A. C-förare. Precis som med Standard B är det lämpligt att låta C-förare kämpa i egen klass när det handlar om denna instegsklass.
Ovan 8st klasser täcker in, vad jag vet, alla nuvarande 2wd klasser i Sverige. Hade vi slutat kalla klasserna för allt vad som ingår i dem och haft nya samlingsnamn så hade det gynnat alla på lång sikt! Vad tycker ni?
Svenska Rallycupen och Sydsvenska Rallycupen enligt ovan klasser 2016?
Med Vänlig Hälsning Anders Åberg”.
Nu har jag inte lusläst och analyserat förslaget men allt som gör sporten mer överskådligt för både aktiva, media och publik tycker jag är positivt!

*
BloggPerOkej, lika bra att komma ut, erkänna och lätta sitt samvete, i lördags sprang jag på f.d Miljöpartistiska språkröret Per Gahrton (bilden tagen vid ett tidigare tillfälle). Inte så konstigt då han bor i samma kommun som jag och inget jag egentligen ens behöver kommentera. Problemet uppstod när ständigt aktuelle Gahrton satte sig i bilen och det visade sig vara en Opel…

*
Apropå gårdagens felparkerade ”Alfist”. I dag var den röda Alfan parkerad på en annan gata, vilket vi alla på ”min gata” uppskattade.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *