WRC-bubbel, ryktet placerar Latvala hos Toyota och f.d Ford-profffset Andervang kör Subaru
Dagens hetaste ”Volkswagen news” kommer från tyska motorsajten ”rallye” och brittiska ”Autocar”. Här hävdas/spekuleras att det finns långt framskridna planer på att arabemiraten Qatar, 17 procentig ägare i Volkswagen Group går in som huvudsponsor i hop med Red Bull för ett WRC-team och då med två 2017-Polo R WRC. Ena bilen ska då enligt uppgift köras av landets OS/rally-ikon Nasser Al-Atityah och den andra påstås vara vikt för Sebastien Ogier.
Enligt samma källor skulle inte Ogier efter tester ha känt att varken WRC-Yarisen eller M-Sports nya Fiesta känns konkurrensdugliga nog för att den fyrfaldiga världsmästaren skulle kunna kämpa om ett femte VM-guld. Ogier om någon borde så klart kunna avgöra detta då han fått åtskilliga testmil i nya Polon och därmed vet vad som krävs. Kan också misstänkas att denna till stor del anpassats efter hans körstil.
Om Toyotan säger han till Autosport att på asfalt var den inte ”so good” men mycket bättre på grus.
Vad gäller M-Sport och Fiestan verkar Ogier lite imponerad av bilen men däremot mycket imponerad av bossen Malcolm Wilson (bilden)och hur beslutsam han är över att få hans namn på ett kontrakt.
Om skriver om, nu detta stämmer att det blir Volkswagen i WRC så är jag ändå lite undrande till att bara köra med två bilar när de nya WRC-reglerna tillåter tre? Kanske är det till och med så att Andreas Mikkelsen (bilden från årets Monte) också engageras i det som kanske kan få namnet ”Qatar Volkswagen Red Bull World Rally Team” då som ”side kick” till Ogier. Att då istället Al-Atityah med alla sina övriga engagemang nöjer sig med att köra utvalda tävlingar i Polo R WRC-tre. Qataren förbereder sig just nu för Dakar-Rallyt med en Toyota Hilux och det skiljer endast tio dagar mellan målgången där och WRC-premiären. Detta känns onekligen lite tajt om Nasser även ska hinna med att testa en helt ny bil…
Med bara lite drygt sex veckor kvar innan WRC-premiären blir det tufft att få ihop ett vinnar-paket för Ogier oavsett var han hamnar. Såvida inte allt redan var klappat och klart innan Wolfsburg levererade chockbeskedet och det är därför han och Mikkelsen trots allt ”suttit relativt lugnt i båten”? Kanske till och med att allt enbart varit en gigantisk rökridå för att blidka kritiker som inte gillar att VW-loggan förknippas med segerglädje och champagnesprut?
Noterar att Volkswagen Groups motorsport chef (hur många chefer finns där egentligen som håller på med motorsport hos VW?) Wolfgang Durheimer inte sticker under stol med att en fortsättning i WRC står högt upp på agendan. Men för en fortsättning krävs en viktig sak slår han fast.
– Inget projekt får kosta oss några pengar, men om de rätta förutsättningarna dyker upp kommer vi att hjälpa till på alla sätt med att tävla och utveckla våra bilar!
*
Talade igår med en ”Toyota-källa” som då avslöjade att i nästa vecka kommer Toyota Gazoo Racing att presentera sin ”line up” för 2017. Klar för 2017 är ju redan den i sammanhanget att betrakta som B-lags spelaren, Juho Hänninen. Detta i kraft av den med mest testmil i nya Yarisen och som därmed fått Tommi Mäkinens förtroende att även köra bilen i skarpt läge. Sedan i höstas har även årets WRC-2-vinnare Esapekka Lappi placerats hos Mäkinen och än så länge finns inget som talar för annat än att så blir fallet.
Samtidigt som jag igår snackade med ”källan” kom där uppgifter från Finland som med kraft placerar Jari-Matti Latvala hos Toyota. Något som jag hävdat även innan VW-chocken blev verklighet och känslan har sedan stärkts ytterligare. Tror också att detta är precis vad Jari-Matti behöver, ett riktigt miljöombyte för att komma in i matchen igen. Om det dessutom är som Ogier påstår, att Toyotan ligger lite efter motormässigt ser jag detta som ytterligare ett plus för finnen. Låter detta märkligt så tänker jag som någon sorts ”rallyvärldens Dr Phil” att det är pressen som inte Latvala riktigt kunnat hantera hos VW? Vetskapen att sitta i en ”icke vinnarbil” kan därför faktiskt istället stärka honom och varenda sträckseger/pallplats framöver blir då en bonus. I Polo R WRC #2 har Latvala hela tiden haft pressen att matcha Ogier. Dessutom har han hela tiden förklarat hur orättvist startsystemet fungerat och som i förlängningen hindrat honom från att vara en vinnare. Med facit i hand vet vi ju också hur illa startsystemet drabbade fransmannen, han vann ju ”bara” sex av de 13 deltävlingarna…
I början av veckan kommer beskedet från Tommi Mäkinen och jag är tämligen säker på att Hänninen och Latvala inleder i Rally Monte Carlo. Esapekka Lappi ansluter sedan så fort bil nummer tre är färdig troligen efter deltävling tre som är Mexico. Så kanske till Frankrikes bidrag i Rally-VM i början av april kan Lappi göra Yaris-debut.
*
Fd. Fordproffset och en av få som tävlat med deras Grupp B-bil, Ford RS 200, Stig Andervang( här med Fordkompisen Stig Blomquist) gör nu en hårdsatsning som inleds med SM-Sprinten i Söderhamn. Hans 4WD-Escort bytts nu ut mot en riktig vinnarbil, en Subaru Impreza S10 WRC. Bilen har upplänningen köpt av en annan upplänning, nämligen Dick Wicksell som köpte bilen från England. Rasboföraren har aldrig riktigt kommit tillbaka efter sin häftiga krasch i Snapphanerallyt för åtta år sedan och nu lämnar han över bilen till Stig. I Uppsala Nya Tidning berättar Andervang.
– Jag har letat ganska länge efter bilar, jag har tittat på både Skoda och Subaru. Jag fastnade för den här. Den är inte helt hundra, men den ska bli det, säger han och som berättar om en just nu krånglande växellåda.
– Växellådan är i England på renovering. Det är en oljepump i växellådan som krånglar. Vi får se hur det går, men jag är beredd att bygga.
*
STAR har fått lite påstötningar om att en del upplevt det krångligt att betala in pengar som stödmedlem vilket nu är förenklat berättar ordförande Andreas Liljeberg.
– Vi har fått en del feedback ifrån potentiella medlemmar som inte varit bekväma med att skapa konton i PayPal, den lösning vi använt hittills, menar Andreas.
Autogiro är en väl beprövad lösning som de allra flesta är bekanta med. Säkerheten är tryggad av sin bank och man behöver inte lämna ut kontokortsuppgifter till en extern part.
Från och med idag är det alltså möjligt att teckna sitt stödmedlemskap i STAR med ”vanligt” Autogiro. Du fyller i dina uppgifter i formuläret på STAR:s hemsida och godkänner med ditt elektroniska bank-id.
– Vi får många frågor om man inte bara kan Swisha eller föra över ett belopp. Det är självklart mycket välkommet men genom ett stödmedlemskap kan vi i större utsträckning budgetera gåvorna och därmed kunna ge tydligare besked till den stjärna vi väljer att stödja.
STAR fortsätter sitt arbete både i det synliga och i bakgrunden för att kunna hjälpa en stjärna med bästa möjliga förutsättningar, kriser man i pressmeddelandet.
*
Dagens bilder: Tommy Svensson