Latvala kör WRC Yaris, var hamnar Mikkelsen(?), Marklund satsar på Euro RX och vad gör Kristoffersson?

Då kan vi nog betrakta det som helt klart att Jari-Matti Latvala numera kan tituleras ”Toyota-driver”. Detta sedan flera olika källor både tyska, brittiska och finska i går gick ut med nyheten att åtminstone en av de tre arbetslösa WRC-förarna hos Volkswagen numera har ny anställning.BloggLatvala kopia 8
Latvala själv vägrar konsekvent att kommentera om det finna något klart avtal mellan honom och Toyota Gazoo Racing. Det enda han sträcker sig till är att han genom sin agent Timo Jouhki förhandlat med Tommi Mäkinen vilket också varit känt sedan ett bra tag. Enligt källor nära Latvala väntar han bara på att tisdagens presskonferens i Helsingfors avslutas så att han mer eller mindre direkt kan börja testa ”sin” nya Yaris WRC. Att Latvala med automatik blir ”försteförare” är också tämligen klart. Hans CW överstiger vida vad gäller WRC-pallplatser mot vad Juho Hänninen kan visa upp.Bloggtoyota kopia
På en direkt fråga från Autosport till Jari-Matti om han trodde han skulle stå på startlinjen i WRC-premiären svarade finnen lite kryptiskt.
Hade jag fått frågan för en vecka sedan hade jag svarat att det ser osannolikt ut, men nu känner jag mig mer trygg…
Latvala avslöjar också att han inte fått lov att testa någon annan bil än VW:s egen Polo, endast Sebastien Ogier har haft förmånen att köra både Polo, Fiesta och så även Toyotan.
Flera ville ha Sebastien i sin bil så därför lät dom honom testa, men det gällde inte för mig. Endast Citroën vägrade vilket jag kan förstå, menar Jari-Matti.
Inte bara så enkelt att låta någon annan förare prova ens nya bil…

*
Ryktet säger också att detta med Latvala i Toyota ”was bad news” för Andreas Mikkelsen som fortfarande enligt rykten, var nära ett kontrakt med Mäkinen. Nu måste han avvakta vad som händer med Ogier och ”säkra källor” hävdar att M-Sport är prio ett för den fyrfaldiga världsmästaren och ett eventuellt privat VW-team är nummer två. Citroën däremot verkar vara helt borta.

En bedrövad Andreas Mikkelsen går i mål som trea i Rally Sweden och tvåan Thierry Neuville är framma oc htröstar med vinnaren Sebastien Ogier närmast i bild

Spekulationerna om att ”funding from Middle East” kan säkra Volkswagens framtid i WRC växer sig dock allt starkare. Precis som jag spekulerade i gårdagens blogg tänker man sig då Ogier och Mikkelsen som chaufförer i 2017-års Polo R WRC. En som hoppas på att det inte blir så, är Hyundais boss Michele Nandan som i samband med prestationen av nya i20 WRC uttalade en förhoppning om att Ogier hamnar hos M-Sport. Detta i någon sorts tänk att det skulle jämna ut nästa års VM och med detta måste Nandan mena att ”Ogier som bästa förare får en sämre bil” medan Hyundai ”har en bättre bil men lite sämre förare”. Vet inte om jag riktigt köper detta?
Inget snack utan att det börjar jäkta i WRC-leden, nästa fredag den 16 december måste allt vara klart då anmälningstiden går ut för premiären Rally Monte Carlo.

*
Från Volkswagen i rally till Volkswagen i rallycross där Volkswagen RX Sweden byter fokus 2017, från årets World RX växlar man ner till Euro RX. Nu verkar det inte helt solklart om det är Volkswagen RX Sweden eller Marklund Motorsport som det gäller då det dök upp två pressmeddelande med lite olika signaler kort efter varandra. BloggMrklundOm vi benar upp det hela och börjar med infon från Jan Marklund (bilden Jan Marklund och Tommy Kristoffersson) så säger han sig vilja fokusera på unga talanger och då i Ralllycross-EM. Så klart stor skillnad inte minst ekonomiskt mot att köra en hel VM-serie där teamet befunnit sig sedan 2014, ner till fem EM-tävlingar. Till detta ska man även komplettera med tävlingar i RallyX Nordic.
EM känns som en naturligare och bättre plattform för att utveckla både bil och förare till en rimlig kostnad, säger teamchef Jan Marklund.
Årets säsong krävde ett otroligt hårt arbete från både team och partners för att kunna vara konkurrenskraftiga genom hela satsningen. Jag skulle vilja tacka våra samarbetspartners vi har fått äran att jobba med under dessa år och jag hoppas på ett fortsatt framgångsrikt samarbete i framtiden. Med den erfarenhet vi har samlat på oss, sätter vi pallplaceringar som målsättning med våra förare 2017.
Vad gäller unga talanger i rallycrossen finns det en hel uppsjö som idag inte är knutna till något större team att välja på. Tänker till exempel direkt på Thomas Bryntesson eller min egen klubbkompis Magda Andersson, tvåa i årets Euro RX och dessutom första och hitintills enda svenska som vunnit en EM-deltävling. Magda vore ett perfekt val för Markund om ni frågar mig! BloggAnton
Varken VM-tvåan Johan Kristoffersson eller pappa Tommy nämns som delar av 2017-års team vilket jag uppfattar som att man går skilda vägar till nästa säsong Kvar då blir Jan Marklund och sonen Anton som därmed torde få en ny teamkompis för 2017. Vad gäller fortsatt stöd från Volkswagen Sverige känns detta inte solklart och deras pressmail med rubriken ”Volkswagen Sverige ser över möjligheterna för fortsatt motorsportsatsning.” öppnar för andra vägar. Volkswagen RX Sweden har drivits ihop av Marklund Motorsport och Kristoffersson Motorsport medan man nu enbart tackar Marklund Motorsport för tiden som varit. Samma tack får inte Kristoffersson-delen vilket så klart öppnar för andra möjligheter.
–   Vi tackar Marklund Motorsport för ett framgångsrikt år och ett bra samarbete och önskar dem lycka till med EM-satsningen. Från Volkswagen Sveriges sida har vi under många år på olika sätt haft ett stort engagemang inom motorsporten. Om och i vilken form vi fortsätter med det för 2017 är något vi just nu tittar på, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

18.11.2016 - Free Practice 2, Stefano Comini (SUI) Volkswagen Golf GTI TCR, Leopard Racing

Min teori är alltså att Marklund Motorsport fortsätter i Euro RX med Anton Marklund och en ny förare och detta i teamets två nuvarande Polo RX Supercar. Kristoffersson Motorsport byter fot och tidigare har Tommy Kristoffersson sagt sig se positivt på det nya TCR- reglementet som ska gälla i STCC från nästa år. Samtidigt har Volkswagen i Hannover berättat att man framöver tänker satsa hårt på att bygga Golf GTI för just TCR. Med andra ord, Kristoffersson Motorsport fortsätter med Volkswagen men byter från rallycross till STTC. Glöm inte var ni läste det först!

*
BloggGillInget snack utan att Asia Pacific Rally Championship tappade en stor del för att inte säga allt, intresse efter att Pontus Tidemand ifjor vann titeln. När det blev WRC2-för Pontus öppnade det upp för ”ständige tvåan efter Pontus” indiern Gaurav Gill. Han tog också emot passningen och har varit helt outstanding i årets APRC och har vunnit samtliga sex deltävlingar i MRT-teamets Skoda R5. APRC-titeln säkrades i hemmatävlingen Coffee Day India Rally. Dock gav Skoda-talangen Fabian Kreim tufft motstånd första dagen men körde sedan sönder framvagnen, bröt och fick starta om sista dagen.

*

Dagens bilder: Tommy Svensson – MRT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *