WRC-Axelsson vann SM-premiären, Rickie B. bästa ”BWD”, Telehagen bröt och blev sjua och Södras Tekniker hälsar…

Exakt som jag tippade tog WRC-åkande Subaruföraren Jerker Axelsson hand om segern i SM-premiären Östersund Winter Rally. Tvåa, även detta som jag tippade blev Mats Jonsson drygt tjugo sekunder efter. Sedan svek ”min trea” Mats Thorszelius och gav upp redan tidigt lördagsmorgon med tekniskt fel på WRC-Toyotan. Min”bubblare” unge ryssen Vasily Gryasin var totalt respektlös mot hemmaåkarna och efter fredagens två sträckor var han bara sekunden efter Axelsson med sin WRC-2-Fiesta. Tyvärr fick han problem på lördagen, bilen blev plötsligt 2WD och innan detta var avklarat gick mycket tid förlorad. Slutade åtta, men tempot var annars någonstans mellan Jerker och Mats, inte dåligt av en rysk spoling…
Trea slutade nu Per-Arne Sääw som redan i Värmland förklarade för mig att det fanns bara ett sätt att hänga på WRC-åkarna med en ”gammel-Skoda” som hans.
Skippa bromsen, var hans recept.
Detta följdes vad jag kan förstå, men fram till ”värstingarna” hade Pelle ändå ungefär minuten. Men bara att du kom till start Pelle var en seger i mina ögon!

*
Skånske Rickie Borgström lovade inte mer än kostymen höll, han och Anders Åberg i högerstolen blev bäste ”BWD” och körde in som åtta i Trimmat 2WD. Redan på väg upp till Östersund lovade han i en artikel i Kristianstadsbladet Jimmy Olsson en match om titeln ”bästa bakhjulsladdare”. Nu blev det aldrig ens någon fajt då Jimmy fick bryta redan på sträcka ett med elfel. Ett tidstapp på sträcka sju gjorde att istället för sexa blev det två placeringar sämre, men såklart ändå mer än godkänt. Det skånska stålet bet även i Jämtland…

*
Vann klassen gjorde min bubblare Victor Henriksson och jag gissar att farfar Janne ”Satan” Henriksson trefaldig TV-Svängs-vinnare med Opel 68-70 jublade hemma i 08-land. En come back som lovar mer och att Leif Peterson, tvåa är nöjd tvivlar jag på för honom finns bara guld i år. Trea slutade Toyotaåkaren Johan Carlsson och fyra märkeskompisen Jan Johansson. Sexa i landets tror jag vassaste Golf 1:a, kom Christian Gustafsson medan Mats Palmquist slutade femma. Regerande mästaren Johan Holmberg körde in som sjua efter tidstapp mot slutet.
Än värre tidstapp noterades för Mattis Olsson som la över kvarten på sista sträckan och tappade placeringen precis bak Rickie på detta och blev 19:e istället.

*
Jag tippade väl aldrig Otrimmat 4WD? Hur som helst vann Niklas Hägg före Jan-Erik Folkesson med Algot Öberg på tredje plats. Mina kandidater svek alla, bäst gick det för Thomas Jansson femma och Joachim Carlström som slutade sexa efter snövallsbesök.

*
Räkmackan försvann ur Emil Bergkvists hand tack vare bensinpumpkrångel (jag lovar Emil, detta händer aldrig med din nya Opel…) och fick ge upp i jätteledning. Sindre Furuseth, norske fortåkaren tog istället hand om segern före Martin Jansson och Gustav Thorsell.

*
Fy f-n vad jag led med Erik Telehagen och Nina Jonasson när Hondan strulade redan före sträcka ett och man tvingades bryta i Junior-SM. På lördagen kom man dock tillbaka men strafftiden från fredagen var tuff att köra in. Men sjunde platsen ger ändå sköna SM-poäng inför fortsättningen.
Utgår från att SMK Dalas Daniel Röjsel just nu tycker att ”rally, det är ett dj-la skit”. Ledde fram till sträcka sju när bilen började läcka bensin. Vad Daniel kör för bil? Oviktig i sammanhanget men om ni tvunget måste veta så är det faktiskt en Opel Corsa, och…
Nu blev det istället Pontus Åhman från Almunge som såklart kör Opel, som tog hand om fullpoängaren i Junior-SM. Tvåa blev Emil Karlsson och trea Sebastian Johansson.
RM-delen blev inte mycket att skriva hem om. Thomas Theorin, Volvo Amazon var totalt överlägsen, en marginal på fyra minuter till tvåan Nisse Bergkvist säger allt. Trean Per Göransson var sedan ytterligare tre minuter efter och klassfyran nästan tio…
I ”240-klassen” var Arne Rådström den som bestämde takten och inte heller här var det någon sekundstrid. Tvåan Bosse Hemmingsson hade över sju minuter upp till vinnande 240-kompisen.

*

Måste berömma Rallyradion som verkligen levererade, då var det värre med resultatuppdateringen på internet. Är ingen IT-tekniker men detta kändes lite B…

*
I dag samlades Södra BF:s Teknikergrupp för sedvanlig kurs och regeluppdatering i Hörby. Teori på förmiddagen och sedan praktisk tillämpning efter lunch. Fem rallybilar väntade på att bli granskade in till sista bult, bland anant två identiskt gula Volvo 940 dock med stor skillnad under skalet. Johnny Ottosson nybyggda VOC är något tamare än Todde Johansson Grupp H-version om man säger. På plats fanns även en bil som väckte stort intresse hos gruppen, Hässleholms Jens Persson visade upp sin nybyggda Volvo S70 för nya klassen Grupp F FWD. Den Polestarblå Volvon såg mycket bra ut men frågan är sedan hur väl den fungerar för grusrally? Vet att VOC-grundaren Carleric Johansson bestämt hävdar att 850/S70 inte är en bra bil för grus. Återstår för Jens att bevisa att Carleric har fel.

BloggTekniker på att samla gruppen för en bild nu när ”stridsyxan” är nergrävd, riktigt djupt dessutom hoppas jag. Länge såg hela säsongen ut att omintetgöras sedan gruppen tröttnat på alla korkade påhopp på sociala medier och annat trams. Till slut ändrade man uppfattning vilket betyder att det trots allt blir rally i Södra BF även 2014. Frågade gänget om det var något budskap man ville skicka med till oss som tävlar? Svaret kom direkt, kort och koncist, inget som kan missuppfattas.
– Sköt er så blir allt bra!
Något jag lovade att vi skulle göra…

*
Ett riktig rallyscoop fick Mera Motorsports Joel Sannemalm när han presenterade nyheten att Ramona Karlsson nu sålt WRC-Skodan. Köpare är inte helt obekante Johan Rudengren. Än är inte affären avslutad men Rudengren medger att köpet är klart.
Det kacklas så mycket i branschen så det är inget vi valt att gå ut med. Men det är så. Den är inte köpt än men vi har kommit överens, säger Johan Rudengren till Mera Motorsport.
I rallygaraget har Johan redan två bilar en Mitsubishi Evo IX och en Mitsubishi Evo X. Bilar som nu ska säljas.

Ja det har blivit så, jag försöker bli av med dem nu. Bilsportförbundet tog andra tekniska beslut än vad de först flaggade för. De stoppade in R4-bilarna i WRC-klassen och då är det som att anmäla sig för femteplatsen varje gång man anmäler sig till SM. Det går inte!
Då väntar vi bara på att Ramona får sina pusselbitar att falla på plats…

*
Nästa helg är det andra deltävlingen i Sverige-Serien för VOC Mekonomen Rally-åkarna i klassikern Lima. General-Fransson har varit och rekat, skickar även en bild på hur sträckorna ser ut och skriverBloggLimaHär kommer en bild fotad i på en av sträckorna i Lima i förrgår,
kommentarer överflödiga!”.
Nog ser det ut att bli bra i Lima allt…

*
När vi ändå är inne på VOC så hittade jag en annons på Blocket på en 240 till salu. Dock blev jag något skeptisk när jag läste ”innehållsförteckningen” i annonsen. ” Fullt voc trimmad b23e nu med extraktor och diff. Bes utan anmärkning i januari. Ingen rost, lack släpp på vänster bakskärm. Gammal bil som gått rally så skavanker finns. Vagnbok och pärm finns.”.
Extraktor och diff, nu är jag inte med alls i snacket?

*
Volvo Polestar Racing visade direkt att man inte blir att leka med framöver i V8 Supercars borta i Australien. 20-årige Scott McLaughlin slutade tvåa i Race två, en ren chocköppning som med lite flyt kunde blivit seger.
Jag saktade ned lite för mycket, jag skulle ha blockerat Whincup lite bättre. Men han körde om mig, vi var jämsides och det var rätt bra racing. Jag tog honom till slut och detta är definitivt en av mina bästa tävlingar någonsin, konstaterar McLaughlin.
Tyngre gick det för Robert Dahlgren, 21:a och 25:a var inget som han gjorde vågen för.

4 svar på “WRC-Axelsson vann SM-premiären, Rickie B. bästa ”BWD”, Telehagen bröt och blev sjua och Södras Tekniker hälsar…

    1. Hej.
      Helt rätt! Skrev bloggen innan Mats kommit i mål, ber om ursäkt för detta men det blev lite frustrerat när tidrapporteringen inte var klockren…
      MVH
      Tommy PS. Korrigerar så klart!DS

  1. En kommentar ang Daniel Röjsel. Han är 18,5 år fortfarande B förare och om jag förstått det rätt gjorde sin 6:e rallytävling någonsin. Han ledde JSM klassen när han bröt och jämför man hans tider med dom stora pojkarna i 2WD trimmat så är han efter sträcka 7 när han tvingas bryta ex vis 1,25 min före Borgström och 35 sek före Johansson som slutade 4:a i klassen. Tycker iaf jag är imponerande av en 18 åring. Lycka till om du råkar läsa detta.

    1. Hej Vildande.
      Där är nog ingen som någon annan uppfattning om Daniel, jag delar den i alla fall fullt ut!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *