WRC-arrrangörer förklarar, Ogier med ny co-driver, tipset inför SSRC i Ljungby och gåtan M-Sport-Åhuskärr?

Fyra dagar efter målgång av WRC Vodafone Rally de Portugal svarar nu arrangören på kritiken från den italienske Ford-åkaren Lorenzo Bertelli angående deras minst sagt märkliga säkerhetstänk. Märkligt då Bertelli fick vänta över tre timmar innan sträckan ströks och ambulans kunde föra honom till sjukhus. Frågan har varit en het potatis och nu kände arrangören att man fick ge sin syn på händelsen.
I den officiella bulletinen bekräftar arrangören att en person var i ständig kontakt (ambulansjukvårdaren som fanns i publiken, min anmärkning) med deras ”Event Chief Medical Officer” och att den personen fanns vid Bertellis sida under alla tre timmarna. ”The Rally Chief Medical Officer” konsulterade ”the FIA Medical Delegate” och vid ingen tidpunkt ansågs förarens tillstånd allvarligt eller brådskande. Bertilli blev sedan kvar på sjukhuset i 24-timmar och genomgick CT-röntgen som inte visade några som helst tecken på traumatiska hjärnskador, skriver arrangören.
Nu menar kritikerna att uttalandet inte på något vis bringar klarhet i kritiken från Bertellis team. Den ger inte heller svar på de viktiga frågorna från media, publik och inte minst WRC-teamen om hur det hela kunde få hanteras som det gjorde. Själv undrar jag hur man skriver ”Goddag yxskaft” på portugisiska och hittade det till slut. Säger därför till arrangören ”bom dia, cabo de machado”…

*
BloggOgierNär jag ser rubriken ” New car, new co-driver!” och samtidigt en bild på Sebastien Ogier blir jag så klart extremt nyfiken. Har det äntligen klickat färdigt med NeuvilleCapito och Ogier hamnat i kylan, tänker jag. Men icke så dramatiskt, istället är det någon ”Alpen-fahrt Rallye” eller liknande som Ogier ska köra ihop med co-drivern Andrea Kaiser. Bilen är Volkswagen men en klassisk 1302S målad i Porsche Salzburgs snygga silvermetallic/svart. Vad var det jag skrev för en tid sedan, Baggen är en av de få bilar som inte bara är okej i grönt, utan SKA vara lackerade i pilgrönt. Undantag kan medges för silver som Ogiers bil i helgen, tyvärr Kjell Fransson så är det…

*
Förhoppningsvis har ”yogaiterna” lugnat sig så pass att Ljungby MK på lördag kan köra tredje deltävlingen av Sydsvenska Rallycupen, Midsommardansen. Drygt 160 anmälda vilket får anses som jättebra med tanke på att Rally Karlstad konkurrerar samma helg. Kan inte låta bli utan att tycka att det är märkligt att de två största rallycuperna måste envisas med att köra samma helger. Trodde att där var någon sorts samsyn mellan SSRC och SRC vilket enligt mig borde ha mynnat ut i att sugna åkare skulle kunna satsa på bägge cuperna, något som tyvärr nu verkar helt omöjligt. Märkligt…

*
Över till det viktiga tipset, börjar med 4 WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Åke Jacobsson WRC-Ford
3. Robin Adolfsson Mitsubishi
4. Ingvar Andersson Subaru
5. Urban Stacke Mitsubishi
Ljungby blir Stoffes revansch för Rally över gränsen där han tvingades bryta med trasig växellåda. Är däremot osäker på tvåa och trea, hur är dagsformen för Åke i WRC-Focusen? På pappret borde inte ändå tämligen orutinerade i 4WD, Robin Adolfsson kunna hänga med Åke i den betydligt vassare Forden. jag har dock haft fel förut!
I 2WD är det nästintill helt omöjligt att tippa topp-fem, kan räkna upp minst tio segerkandidater, så snälla, snälla ni som inte är med på listan, skjut mig inte nästa gång vi ses…
2 WD.
1.Pierre Adolfsson Golf
2. Mattis Olsson Golf
3. Johan Green Golf
4. David Bellborg Golf
5. Rickie Borgström Volvo

*
BloggPetterDet blir inget av med X-Games Rallycross-del för Petter Solberg i år berättar han idag.
Allt handlar om att försvara VM-titeln, slår Spydebergaren fast.
Därför tvingas han tacka nej till X-Games tävlingen nästa vecka i Austin, Texas.
En av mina största drömmar är att vinna guld i X-Games men nu msåte jag vara förberedd på absolut bästa sätt för VM-fajten!

*
BloggPeggaGårdagens lite ”Breaking news” var ändå att Robin Svensson, VOC-kungen på asfalt gått och köpt sig en Grupp H Peugeot 205, med tänkt debut 2016. Dröjde inte länge förrän SM-vinnaren i Otrimmat 2WD 2012, Jonas Olsson, Hässleholms MK kommenterade inköpet.
Finns ju en del meriter att leva upp till på asfalt när det gäller AUK 039!
Helt rätt, en bil som Jonas framgångsrikt körde asfalt med i början av 2000-talet och vann bland annat Hörby Bil-Svängen 2003 (bilden). För att ytterligare lägga tyngd på Robins ”breda axlar” så byggdes Peggan en gång av totalt orädde, bredsladdande och hårdgasande smålänningen Robin Sandberg. Sug på den Robin!

*
Från Gupp H-Peugeot är steget ganska långt till WRC ändå väljer jag att berätta att de ansvariga för att utveckla Yarisen till en vinnare i WRC, TMG just nu testar för fullt i Tyskland.

*
BloggKadett1Att presentera Top Gear-gänget här känns onödigt säkerligen välkända ansikten och namn för alla. Nöjer mig därför att skriva lite om ”den lille” Richard Hammond. Magnus Martinsson vill påminna mig om hur det ser ut i Hammonds garage skriver han. Med en förmögenhet på 178 miljoner har han så kalrt möjlighet att köpa ”top of the line” när det handlar om bilar. Förutom 28 motorcyklar har Richard en klassisk Morgan, en Porsche 911 GTS, två Land Rovers och så kronan i juvelen, Opel Kadett från 1965. Helikoptern värd runt två miljoner kronor känns så klart som ren utfyllnad efter detta. En Opel Kadett från 1965, själv har jag noga räknat tre…

*
I helgen är det Rallycross i Tomelilla med Götalands– och Svealandscupen i rallycross.
Totalt är vi 67 anmälda förare vilket kanske är lite färre än vi hoppats på. Men det beror delvis på att man ändrat i reglementet för SM-tävlingarna när det gäller däcken. Många drar sig kanske sig för att skaffa en uppsättning däck till bara enbart för att kunna delta här, säger tävlingsledaren Kjell-Åke Hellkvist till Ystads Allehanda.
Nytt för i år är en historisk klass
På sikt tror jag den historiska klassen blir en succé men detta är första tävlingen och många har kanske inte hunnit få i ordning på sin bil. Hittills är det bara två anmälda, bland dessa gamle europamästaren Per-Ove Davidsson i en Volvo 140.
I princip gäller 1980 års reglemente och förarna måste vara över 50 år. I och med att det är så få deltagare kommer dessa att tävla tillsammans med klass 4 som är snarlik, fortsätter Hellkvist.

Båda dagarna inleds tävlingarna klockan tio och klockan 14 finalerna påbörjas med prisutdelning vid 15-tiden.

*

BloggMSPORTOm jag skriver, Cumbria, Ford, Bentley, M-Sport, Malcolm Wilson så har nog de flesta i rally världen en klar bild hur det pusslet ska läggas för att gå ihop. Men om jag då lägger till en pusselbit med ”Åhuskärr” blir det genast lite knepigare. I lördagens Kristianstadsbladet är det dags för Motorlördag och där avslöjas vad Åhuskärr spelar för roll i pusslet med tungviktaren i motorsportvärlden. Som en extra ”teaser” får ni här en bild från i går där Jocke Grahn och Rickard Nilsson flankerar just M-Sport-basen Malcolm Wilson på dennes kontor i Cumbria. Spekulationerna kan börja och i morgondagens blogg får ni svaret.

*
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *