WRC Argentina har fått ändra bana, El-bilar i rallycross, lite Danmarksnytt och jag känner som Uggla!

2015 Rally Argentina April 22-26 copyright: Hyundai Motorsport

Michele Mouton, FIA:s ”safety delegate” verkar ha varit på lika strålande humör som i Rally Sweden när hon för en tid sedan kollade sträckorna inför WRC Rally Argentina. En kort sammanfattning efter genomkörningen var ”she was not happy with what she saw”, speciellt de nordligaste sträckorna fann inte det f.d Audi-proffset på läppen. Arrangören som kör under ”gult kort” efter några år av bristande säkerhet har därför omarbetat banan och kortat andra dagen, men ändå lyckats behålla antalet SS-mil. Till Autosport förklarar Mouton.
Lördagens sträckor var långt uppe i norr och då även långt från service, förklarar hon.
Jag förstår hur dom tänkte, att lägga sträckorna bort från publiken för att undvika problemen från i fjor. Men det fungerade inte då man tänkt använda ”Dakar-sträckor”, helt raka och alldeles för snabba. Dessutom kunde bara publiken nå en av de tre tänkta sträckorna.
Nu är dock Mouton gladare då man ändrat och kör tre sträckor i närheten av HQ i Cordoba, dessutom med gott om plats för publik.
Hade inte arrangören lytt FIA:s råd hade inte WRC-managern Jarmo Mahonen tvekat att lyfta bort tävlingen 2017.

*
El-bilar i rallycross, hur sexigt känns det? Om Volkswagens tekniska chef Frank Welsch får som han vill kan detta bli verklighet inom kort.
Helt klart kan jag tänka mig ett mästerskap med enbart el-bilar, menar Welsch.
Racen är runt sex minuter långa vilket är idealiskt med intensiv körning och sedan laddning.
Han menar också att det inte innebär bilar med lägre effekt eller spektakulär körning.
I dag är bilarna ”super-powerful”, med ett h-e vridmoment och fyrhjulsdrift, allt detta kan elbilar också leverera.
El-bilar på Svampabanan, eller Höljes jag är skeptisk…

*
BloggRöjsel kopiaMåste lyfta på mössan för Ford Sverige som i dag är enda importör som på allvar väljer att visa upp sig i rally. Genom att sätta en R2-Fiesta i händerna på talangen Daniel Röjsel hade jag hopats att detta skulle ge efterverkningar. Både Opel, Skoda och Peugeot har i dag vinnarbilar i samma klass men än så länge är det nästan pinsamt tyst från deras håll.
Nästa steg för Ford Sverige är nu att gå in som sponsor i Svenska Rallycupen och detta kommer att lanseras på påskens stora ”happening” Bilsport Performance & Custom Motor Show Elmia i Jönköping. Här kan man då få se närmare på Röjsels Ford Fiesta R2T.

*
1300 Rallycup, alltså det som allmänt kallas ”Sukka-Cupen” körde även de i LBC-Ruschen. Efter vinterdelen leder Ludvikas Jan-Erik Eriksson på 70,80 poäng före Ola Strömberg var snöskottning i Lima gav Jan-Erik lite andrum. Ola har 67,20 poäng. Hårt om tredje platsen, Joacim Rydin, MK Ramunder har 59,60 poäng och fyran Christian Granfors, Kolsva har 59,40. Nästa deltävling blir på grus med Nybro ”Zabra-Rallyt” den 16 april.

*
Redan på lördag börjar danske ”topkjørern” Ib Kragh/Freddy Pedersen jakten på ett nytt DM-guld och detta med start i holländska Zuidersee Rally. För Ib blir detta andra säsongen med den i fjor nya Citroën DS3 R5. Under vintern har bilen varit helt nerplockad för att vara i toppskick inför hemmamästerskapet.
Citroën-fabrikken har frigivet en ny motorstyring til bilen og sammen med den Panta-benzin, jeg skal køre på, virker det til, at bilen yder lidt mere,”säger IB
Nu er det så op til mig at udnytte det!

*
BloggKvickÄnnu mer dansk nytt och i helgen är det dags för Jeanette Kvick att återigen sätta sig vid sidan av skotten Angus Lawrie för start i ”The Scottish 2 Wheel Drive Championship”. Paret sätter sig än en gång i den Class 2 Vauxhall Corsa 1400 som gav klasseger i premiären ”Snowman Rally”. Nu är det ”Brick & Steel Border Counties Rally” som ska tacklas av de båda och detta i konkurrens med 90 andra bilar. Jeannette har också redan gjort sig känd i Skottland berättar hon.
Har fornøjelsen af at kunne fortælle, at jeg har fået min første engelske personlige sponsor da firmaet #TurnerAutosport Ltd har været så venlige, at sponsere en hjelm til mig, som jeg kan benytte til mine løb i mesterskabet!
Tycker det är jättekul med ”Kvickens” framgång och säger som jag brukar ,”fler tjejer i rally”!

*
Forsätter på andra sidan Öresund där KOMO den 2 april bjuder in till ”Klubbrallysprint” på samma ställe där så många svenskar både kört och varit publik, ”grusgraven” i Gammelrand utanför Jyderup på Själland. En sträcka på cirka 4 kilometer bestående av 70 procent grus och resten asfalt som körs fyra gånger.
Viktigt att påpeka är danskarnas nya tuffa tankningsregler som innebär förbud för bensinpåfyllning inom serviceområdet. Hans Kurt Hansen i KOMO avslutar med en nog så viktig upplysning
En lille ting, hvis der er nogen i Sverige, der vil ned og køre så skal de ikke betale anmeldelsesgebyr.
Alltså är det gratis start för svenskar i Gammelrand.BloggKOMO
Den svenske kontaktpersonen i detta är  Kristian Lindberg som även bifogar bild från 2007-års upplaga av tävlingen, på flerfaldige Danmarksmästaren Henrik Jensen.

*
BloggRallycrossIntresset för RallyX Nordic är på väg att bräcka fjolårets och speciellt norrmännen är sugna på detta. Bland annat har meriterade namn som Morten Bermingrud och Frode Holte aviserat att det är full satsning på RallyX Nordic som gäller. En annan som också kör är Ole Kristian Temte i en Citroën C4.
Att köra en final på hemmaplan ska bli väldigt kul. Vi ska ta emot svenskarna på ett lika fint sätt som de tog emot oss på under förra året. Jag tycker det är väldigt bra att RallyX nu blivit en nordisk serie och det är alltid kul att köra i Sverige, säger Ole Kristian Temte.
RallyX Nordic 2016
1 maj: Skövde (STCC)
4 juni: Arvika
28 juli: Strängnäs
3 september: Solvalla (STCC)
24 september: Knutstorp (STCC)
8 oktober: Skien,

*
BloggUlrikOm intresset för rallycross ökar i både Sverige och Norge är det lite segare i Danmark. Nu finns det dock chans att Ulrik Linneman kommer att försöka köra EM-delen för Supercars med start i Belgien. Franska Team Pailler Competition France har gett Ulrik erbjudande att köra deras Peugeot 208 med 2.0 liters turbo motor och 600 HK. Som alltid i motorsport handlar det om pengar och så här långt saknar Ulrik 100 000 dkr för att den danska drömmen ska bli verklighet. Med andra ord, sponsorer sökes…

*
BloggTCRPeugeot verkar kavla upp ärmarna och gå in i motorsporten med förnyad kraft. När det i dag på Valencia Circuit rullade ut en Peugeot 308 Racing Cup började rykten genast cirkulera att fransmännen är på väg in allt hetare TCR-serien. Något som dock dementeras och att det bara var test för en kommande cup med bilen. Man har då även upptäckt att bilen är perfekt material till TCR-bil så ingen rök utan eld. Bilen kördes av franske mästaren Aurélien Comte medan Sébastien Loeb Racing stod för supporten.

*
Kanske ett gränsfall på vad som kan vara med i Motorbloggen men eftersom jag bestämmer här så kommer det med ändå. Är faktiskt stolt över att Kristianstadsbladet som en av  få tidningar fortfarande hävdar vikten av bra bilder och dessutom bilder tagna av riktiga fotografer. Vet inte rikligt vad jag ska säga när till exempel ”jätten” Expressen/Kvällsposten/GT får utmärkelsen ”Årets Dagstidning” där merparten av bilderna har bildbyline ”Privat”. Alltså inskickade bilder till redaktionen vilket är livsnödvändigt för ”Årets Dagstidning” sedan man stängt ner fotoavdelningarna och skickat hem fotograferna. Istället förlitar man sig på ”läsarbilder” och bilder från inringda frilansare. ”Årets Dagstidning” får mig att tänka och göra som Magnus Uggla sjunger, om ni förstår vad jag menar?BloggFoto
Nåväl, detta är Kristianstadsbladets Fotoavdelning 1991 med Motorbloggaren bakom ratten på min Golf GTI 16V, fr.v Bosse Nilsson, Willy Alm, Peter Åklundh, Ronnie Smith och Per Rosenquist, verkar också som att vi är stolta över våra nya mobiltelefoner? Lite kul är också att nu 25 år senare jobbar både jag, Bosse och Peter kvar. Dessutom har vi två nya namn Lasse Ottosson och Annica Jönsson. Än har tack och lov inte ”läsarbilderna” tagit över på Kristianstadsbladet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *