WRC 2019 avgjort efter Toyota-trippel i Tyskland, Ogier missnöjd med sin bil, Kopecky bästa R5-åkare, Kvick klarade målet, tufft i Rally Grimstad men Eslövs -Mats nöjd trea, Veiby vann men Røkland ”bara” tvåa!
Då kan vi nog betrakta WRC 2019 som färdigkört åtminstone vet vi vem som blir världsmästare i år, estländarna Ott Tänak och Martin Järveoja. Med segern i ADAC Rallye Deutschland punkterades det lilla hopp Thierry Neuville hyste om att komma i kapp Toyotan i VM-tabellen. En fjärde plats för belgaren plus ful pott på power stage var ändå alltför klen utdelning för att hoppet ska fortsätta leva. För verkligheten är att om Neuville vinner alla återstående tävlingar plus alla power stage med sina fem extra poäng och samtidigt Tänak bara blir tvåa både i tävlingarna och på sista sträckan, så blir det trots allt Toyota-seger med en enda poäng.
Med andra ord ser det inte så ljust ut för belgiskt VM-guld 2019. Det lär inte i slutändan heller betyda så mycket i den jakten att Dani Sordo så ”olyckligt” drog på sig ett tidstillägg på 30 sekunder för att ha kommit försent till sista sträckan.
Som av en ren slump hoppade därmed Neuville upp en placering till fjärde plats och så spanjoren som femma. Samma öde drabbade Esapekka Lappi som drog på sig 20 sekunders tillägg och vips var Citroën-kompisen Ogier en placering upp och slutar sjua. Nu blir det istället för Neuville och Nicolas Gilsoul att kämpa med Sebastien Ogier/Julien Ingrassia för att bli tvåa i VM vilket kan bli tufft nog.
I mål skilde bara sekunder mellan Tänak och Kris Meeke och det var en märkbart lättad segrare som rullade i mål på ”Dhrontal II”.
– Vi började få lite problem på förra sträckan så jag kunde inte ”push” så hårt jag ville, förklarade Tänak sin för honom bleka avslutning med åttonde tid på värdefulla power stage.
–Jag är inte helt glad över detta men ändå, jag är glad över att vi står här och nu!
Skickar även i väg en hälsning till Tommi Mäkinen som äntligen fick se sina Toyotor som 1-2-3.
– Vi har missat detta så många gånger så skönt att vi äntligen kunde fixa det!
Kris Meeke var självkritisk och medgav att han missat för mycket i år.
– Vi kunde ha varit på pallen fem-sex gånger i år utan punkteringar och tekniska fel, plus så klart mina egna misstag…
Jari-Matti Latvala fullföljde Toyota-pallen och verkade vara den som var allra nöjdast i Mäkinen trio.
– Jag lovar, pressen har varit stor men det blev en bra insats utan misstag vilket är allra viktigast, summerade Latvala.
Neuville var dämpad och verkade tycka att livet verkligen inte är speciellt rättvist.
– Vi har matchat Otts tider hela helgen och kunde troligen ha vunnit om det inte var för punkteringen inne på Baumholder. Å andra sidan körde han väldigt bra och förtjänar segern!
Esapekka Lappi lyckades inte svara upp den fian insatsen i Finland utan slutade nu åtta (eller sjua, fritt val). I likhet med Sebastien Ogier verkade han inte helt tillfreds med sin C3 WRC.
– Jobbig helg, väldigt utmanande att hitta rätt ”speed” och samtidigt känna sig trygg i körningen. Vi har gjort framsteg men det räcker ändå inte just nu!
Mer rakt på sak var Ogier som enkelt konstaterade.
– Jag kan inte köra den här bilen!
– Inte alls det resultat vi förväntat oss men ingen kan komma och påstå utan att vi verkligen försökte, menade världsmästaren i ytterligare någon månad.
Andreas Mikkelsen hade det jobbigt på den tyska asfalten och även om han förbättrade sig blev det aldrig perfekt.
– Men det kommer att bli bra till slut, vi måste bara fortsätta jobba, menade norrmannen som körde in som sexa. Frågan är om teamchef Adamo nöjer sig med att det ska bli bra till slut?
Tycker ändå att jag kan vara ganska nöjd med mitt tips från i torsdags, rätt vinnare, Neuville rätt som fyra, Sordo som femma medan jag tippade Meeke en placering sämre. Sedan gick jag bort mig helt på Ogier (2:a i tipset) och Latvala utanför topp-fem.
*
Även i WRC2Pro/WRC2 lyckades jag hyggligt med tipset, hade rätt vinnare i Jan Kopecky, Skoda men sedan var det mest skit. I Pro-klasse blev Eric Camilli, tvåa med nya Fiestan och så Kalle Rovanperä trea efter sina två avåkningar. Mads Østberg/Torstein Eriksen kämpade på med sin Citroën men kom ändå sist i klassen, över tre minuter efter den tjeckiske asfaltspecialisten.
WRC2 blev skrällarnas klass där alla favoriter mer eller mindre försvann. Min vinnare Stephane Lefevbre parkerade sin Polo för gott på sträcka elva och sedan tog hemmaförarna över. I Tyska Mästerskapet slåss Skoda-åkarna Fabian Kreim och Marijan Griebel om att köra hem titeln och i helgen visade sig Kreim vara hetast. 18,5 sekunder före poliskonstapel Griebel och båda i nya Evo-Fabian. Trots flera ERC-guld tror jag ändå att polacken Kajetan Kajetanowicz sätter sin första WRC2 pallplats högre. Dessutom bara 21 sekunder från seger i sin BRR-drivna R5 Polo. Det var också den här trion allt handlade om, då fyran Simone Tempestini med Hyundai i20 R5 var långt över fyra minuter bak. Femma slutade ryska kraschkungen Nikolay Gryazin som körde sin Skoda R5 för sista gången. Nästa gång blir det med helt nya Evo och han tillät sig även skämta lite grann i sin besvikelse över femte platsen.
– Fyra mil långa Panzerplatte verkade vara lite för mycket för oss. Vi bestämde oss för att dela sträckan i två så på mitten stannade vi för att vila och byta hjul.
*
För Norman Kreuter och Jeannette Kvick blev helgen mer överlevnadsövning är rally i deras Citroën C3 R3. Men i mål kom paret och klarade även målsättningen att bli klasstvåa med några sekunder tillgodo på fransmannen Patrick Gengler. Upp till vinnaren Herman Gassner jr i sin snabba Toyota GT86 var det dock långt, över 19 minuter…
Nu återstår fyra tävlingar i serien, Turkiet, Wales, Spanien och så finalen i Australien.
*
På plats i Trier både som åskådare och funktionärer var en busslast från South Swedish Rally under ledning av Anders Anderholm. En av resenärerna var SMK Hörby/Opel-lovern Carsten Magnusson som verkligen är en man med god smak. Medan hans kompisar dreglade runt WRC-bilar så letade Carsten upp helt andra saker. Till slut uppenbarade den sig framför honom, en tidig silverlackad 80-tals- Opel Kadett med modellbeteckningen ”J”. En modell som aldrig såldes i Sverige och för Carsten att hitta en sådan i näst intill nyskick, fick säkerligen honom att utbrista i ett högt vrål ”Heureka- detta har jag väntat länge på”…
*
Med sju sträcksegrar av åtta möjliga var det ingen tvekan utan att unge norrmannen Ola Nore Jr. var rättmätige vinnare av klass A5 i KNA Sommer Rally Grimstad. I sin orange Opel Adam R2 med kartläsare Jørgen Nordhagen blev det klasseger med 56 sekunder tillgodo till Morten och Merete Storsveen i den lilla Renault Twingon. Ola blir absolut en förare att hålla ögonen på när han om två veckor kör i East Sweden Rally och då med rutinerade Veronica Engan vid notblocket.
Som trea och den ende som lyckades sno åt sig en sträckseger från Ola slutade Eslövs Mats Andersson med SMK Hörby-kartläsare Jörgen Jönsson. Det var på sista sträckan som Mats äntligen lyckades nita den norske Adam-kollegan men inte var det med mycket, en tiondels sekund.
– Gick lite för försiktigt i början var trots allt ett år sedan vi körde rally på riktiga vägar, berättar Mats.
– Men tyckte tempot blev bättre på slutet och till slut riktigt bra.
Asfaltvägarna i Norge kan bitvis vara riktigt racerlika och Grimstad var inget undantag berättar Mats.
– Vägarna var mycket häftiga och snabba och tyvärr ströks en sträcka då snittet hamnade lite över 130 km/t!
Det var sträcka åtta som ströks och när den kördes första gången avverkade totalsegraren Ole Christian Veiby/Jonas Andersson i KMS R5 Polo de 9,1 kilometerna på tiden 4.01,8. Trots snabba sträckor tvekar ändå inte Mats att återvända till Grimstad.
– En tävling att rekommendera om man vill prova lite riktiga asfalt vägar.
Han avslutar med en helt onödig kommentar vilket visar att mekanikerna, pappa Östen och Thomas Hallén inte hade mycket att göra.
– Opeln gick klanderfritt hela tävlingen…
Annars var det WRC2-satsande Veiby/Andersson som dominerade från start till ml och släppte bara en enda sträckseger ifrån sig. Den tog Anders Grøndal/Marius Fuglerud som premiärkörde sin nya läckert blå Ford Fiesta R5 Mk2. En premiär som alltså blev lyckad även om man inte orkade svara upp mot Veiby. I mål skilde 49,8 sekunder men ner till trean Frank Tore Larsen/Morten Abrahamsen var det god marginal, 38 sekunder skilde mellan den nya och äldre versionen av Fiesta. Veiby var så klart nöjd med insatsen.
– Farten var där och allt fungerade som planerat. Känns bra att kunna fira både seger och att vi även utökade ledningen i mästerskapet.
Fyra och bästa WRC-bil kördes av danska duon Kim Madsen/Line Lykke Jensen. Deras Peugeot 307 WRC var styva minuten efter Veiby. Noteras kan också att GN Motorsports flitigt uthyrda R5-Fiesta den här gången fungerade mycket bättre än när PG Andersson körde bilen i Kolsva. Dagfinn Rosseland körde den till en sjätte plats i A2-klassen.
Steve Røkland planerade i år för en ERC-satsning men tyvärr kom den av sig efter en rullning i Polen. Till helgen hade han fått låna Bernt Kollevolds Mitsubishi där han i år suttit som kartläsare när ägaren i helgen var i Tyskland för att stötta Andreas Mikkelsen. För Steve med co-driver Øjvind Rødsjøs som vann Brittiska Mästerskapet i fjol var asfalten inget problem. Men problem blev det ändå direkt när en bromsslang gick sönder på första sträckan. Felet åtgärdades så småningom och i halvtid hade Steve 52 sekunder upp till ledaren. I andra loopen vann man alla sträckorna men fram till seger och Martin Nygård räckte det ändå inte konstaterar Steve.
– Vi blev tvåa, 20 sekunder bak och utan problemet med bromsslangen så…
Nästa tävling för honom blir sprintrallyt i Norge och till dess ska hans egen Peugeot vara körklar igen.
*
Gick betydligt bättre för Hayden Paddon på hemmaplan än när han försökte sig på Rally Finland. I helgen säkrades segern i Asia Pacific-mästerskapet med en Hyundai 120 APRC. Sex sträcksegrar blev det medan några missades på grund av diverse problem.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson