World RX har sen premiär i Höljes, Sordo provar ”Off Road Rally”, ny chef för ”Kundavdelningen” hos Hyundai, NEZ-Regularity väntar med ”Øresund Rally” och Reine Wisell har gått bort.

När World RX i år ”goes electric” blir Höljes samtidigt historiskt då premiären körs här den 2-3 juli. Helt klart en sen premiär då man brukar starta redan i april men av olika orsaker har promotorn valt att senarelägga startskottet. Detta innebär också att Euro RX som fortsatt kör med fossilbränsle, är nästan två månader före och har sin första tävling i Ungern på banan Nyirád. När väl RX-cirksuen kommer till Värmland så blir det en fullmatad ”Magic Weekend” med både World och Euro RX samt supportklasserna Euro RX3 och RX2e. Efter Höljes är det Tyskland och Nürburgring som är på tur innan man återigen vänder näsan norrut och kör i Norge på banan Hell i augusti. Övriga länder som får besök är Lettland, Belgien, Portugal medan finalen i höst ännu inte är bestämt var den ska köras.

*

Trots att Dani Sordo har ett tämligen digert cv när det gäller rally så har den spanska WRC-åkaren aldrig kört något ”Off Road-rally”. Nu blir det ändring på detta då han byter ut sin Hyundai WRC mot en Can-Am Maverick i klassen ”T3 Lightweight Prototype”.

FOTO Hyundai Motorsport GmbH

Rallyt som väntar är Qatar International Baja den 24-26 mars. Bilen ägs av välkände Nasser Al-Attiyah och ingår i Nasser Racing,  som teamkamraten får Sordo ingen mindre än Kris Meeke.  För hans del är det ingen debut i öknen utan ”The Ulsterman” körde även i fjolårets Dakarrally med en PH Sport byggd Zephyr för samma klass, T3. 

*

I förra veckan skrev jag hur förvånad jag blev över Hyundais val av förare i deras för försäljningen av i20 Rally2 nästan livsviktiga WRC2-satsning. Att Teemu Sunninen skulle ingå var varken överraskande eller något som kan ifrågasättas men att valet för bil två föll på paraguayanen Fabrizio Zaldivar väckte onekligen en del frågor. På vägen fram till unge Zaldivar rundades åtskilliga i mina ögon betydligt bättre skickade förare med bakgrund hos Hyundai. Till exempel Ole Christian Veiby eller någon av alla de snabba italienare som idag använder i20 Rally2. Att ingen av dessa kom ifråga blir ännu konstigare när man i dag avslöjar vem som blir ansvarig för Hyundai Customer Racing och då även WRC2, italienaren Andreas Cisotti. Han hämtas från egna leden och ersätter Andrew Johns som lämnade teamet för en dryg vecka sedan. Det faktum att Cisotti kommer från mer racing än rally kanske innebär att han inte har full koll på just den delen av verksamheten, vad vet jag…

*

Har vid ett flertal tillfällen skrivit om hur svårt tävlingsformen Regularity har att få fotfäste i Sverige. Utomlands är det ofta mer eller mindre välfyllda startfält när det vankas rally på idealtid, medan det här hemma bara verkar beröra de närmast sörjande. Undantaget är Midnattssolsrallyt där intresset varit betydligt större men så fort den solen gått ner, försvinner även intresset från merparten.

På andra sidan Öresund är intresset större och den 11 juni körs för elfte gången ”Øresund Rally” i regi av Dansk Rally Club. Tävlingen är deltävling tre i SONAX DASU Classic (danskt mästerskap) men även premiär för NEZ-mästerskapet för Estland, Letland, Litauen, Finland, Sverige, Norge, Island och Danmark. På pappret igår även Ryssland och Belarus i den här NEZ-delen men frågan är om det blir så i verkligheten med tanke på det tävlingsförbud som bland annat SBF utlyst.

Start och mål på Själland i Roskilde där sedan en bana på 20 mil väntar. Bland det som ska köras är flera välkända ”hastighedsprøver i danmarksmesterskabet i rally”.

Förutom alla danska elitekipage hoppas vi även på deltagare från Norden  och  Baltikum, förklarar tävlingens eventchef Michael Eisenberger.

Foto:Øresund Rally

Bland de som lär komma till Roskilde den 11 juni finns fjolrårsvinnarna Finn Kristensen/Erik Rasmussen i sin fina Ford Escort Mexico 1973.

*

I går lämnade en av våra allra största racingprofiler oss, Reine Wisell. Han och Ronnie Peterson hade på 60 och 70-talet otaliga duster i allt från Formel 3 och vidare uppåt i racinghierarkin och båda slutade även i Formel1. Under deras glansdagar var det lite som Elvis Presley eller Tommy Steele, Beatles mot Rolling Stones det gick inte att hålla på båda, du var tvungen att välja. Själv höll jag aning mer på Wisell men detta utan att kunna förklara varför, antagligen mest för att alla andra gillade ”RP”. 

Foto:Okänd

När det så blev succé i första F1-loppet med Lotus där Wisell slutade trea på Watkins Glen blev mitt val plötsligt helt rätt, men som alla bloggläsare vet så svalnade mitt F1-intresse tämligen snabbt och är nu nere på temperaturer som kräver långkalsonger. Reine avled hastigt i sitt hem i Thailand, 80 år gammal.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *