Wilson vill sälja Rally1-Puma till privat kunder, SBF-Nordkvist aktuell för SvFF, Olver byter Skoda mot Escort i ”RAC”, dåligt med anmälda även i Norge, 80 bilar till SSRC-finalen i Vinslöv och Wilke hedrades….
Till skillnad åtminstone som det verkar utåt, så är M-Sport Ford det WRC-team som har svårast att få plus och minus att gå ihop. Medan Toyota och Hyundai har hela koncernen i ryggen är Malcolm Wilson beroende av Ford i USA:s välvilja för att få lite smulor till att driva VM-satsningen. En viktig inkomstkälla för M-Sport är privatkunder och då främst de som kör med Rally2/Rally4-Fiestor när numera Rally1-bilar endast är tillåtna i VM. Därför försöker Wilson trycka på hos FIA för att öppna upp för nedbantade versioner av Rally 1-bilar i nationella mästerskap. Då med samma bilar som i VM, men utan hybrid. När det nya reglementet började gälla försäkrade FIA att det skulle vara möjligt för M-Sport att sälja Puma med hybrid till privata köpare vilket var hans krav för att kunna fortsätta med teamet i WRC. Nu gör regelverket att endast en Puma har rullat ut från Dovenby Hall för privat bruk.
– Det räcker inte, vi måste sälja cirka tio bilar om året år för att få det här att fungera, förklarar han för DirtFish och varnar dessutom.
– Just nu kan ingenting tas för givet nästa säsong!
Att bygga om utan hybrid är inga större problem enligt Wilson till DirtFish.
– Vi tar ut hybriden, ersätter den med lite ballast och du har en vanlig bil som kan köras under normala regler.Jag tror att detta skulle uppmuntra förare och rallyn att använda dessa bilar!
FIA har lovat att undersöka saken…
*
Detta såg jag inte komma, att SBF:s Generalsekreterare Annika Nordkvist är eller var aktuell som ny för motsvarande jobb i Svenska Fotbollsförbundet. Detta enligt en artikel i ”Fotbollskanalen” där det berättas att i början av sommaren annonserade förbundet efter en generalsekreterare. I annonsen lyfte man komplexiteten i att vara högsta chef för svensk fotboll och leda den dagliga verksamheten.
Flera uppgiftslämnare har talat om att det varit tydligt att en kvinna var önskvärt på posten som generalsekreterare. Förutom Andrea Möllerberg har SHL:s vd Jenny Silverstrand varit med i processen. Expressen uppger även att Anna Nordkvist, också varit aktuell. SvFF vill inte kommentera under pågående process. Vet inte om den här tajmingen känns så bra när SBF är under stark press från olika håll över hur verksamheten bedrivs och där då inte minst Nordkvist är föremål för bitvis kraftig kritik. Att ett par månader före Rally Sweden och med Rally SM 2024 på slak lina, behöva efterlysa ny chef i Sollentuna känns inte optimalt…
*
När Toksport-Skodan började strula i Grekland innebar det att Oliver Solbergs redan tidigare lilla chans att vinna WRC2 försvann helt. Trots detta fullföljer Oliver och Elliot Edmondson sitt uppdrag och nästa anhalt är Rally Chile sista helgen den här månaden.
När detta är avklarat väntar pappa Petters Ford Escort RS1800 för ett av årets mest utmanande evenemang, brittiska ”Roger Albert Clark Rally”.
– Det har alltid varit en dröm att göra det här rallyt, berättar Oliver för DirtFsh.
Det var när han berättade om sitt sug efter ”RAC-Rallyt” som morfar Per-Inge Walfridsson enkelt konstaterade.
–Du måste till Kielderskogen, ett tufft ställe att tävla på!
Rallyt är ett välkänt rally för alla med historiska bilar och startar från Carmarthen i södra Wales onsdagen den 22 november. Torsdagen och fredagen går norrut sträckor som Crychan, Myherin och Hafren. Lördagen är klassiskt Scottish Borders-territorium med Ae och Dalbeattie innan man svänger söderut och dyker in i Kielder i två dagar innan den avslutas i Carlisle måndagen den 27 november. 30 sträckor på totalt 56 mil innebär det längsta rallyt i GB på över 30 år. För farfar ”PI Walfridsson” blev det sex starter i ”RAC”, målgång på topp-10 i tre där fjärde platsen 1973 med Volvo 142 blev bäst.
*
En tröst om än klen sådan, är att det inte bara är i Sverige det sviktar med anmälningar i rallyn. I helgen körs i Norge ”Rally Trøgstad” med fem sträckor på både grus och asfalt. Arrangören har efterlyst tävlande och i dag kan NMK Trøgstad bara räkna in 32 bilar. Nu har man inte satt någon minimigräns för genomförandet men 32 bilar måste vara nära smärtgränsen, istället skriver man i inbjudan mer flexibelt, ” dersom det viser seg at det ikke vil være økonomisk forsvarlig å arrangere løpet”…
*
Lite bättre i Sigtunas ”Pitan Sprinten” där man förlänger anmälan utan extra avgift. I dag finns 48 anmälda till den 30 september.
*
Samma datum den 30 september avslutas ”Sydsvenska Rallycupen” i Vinslöv med ”Temahallen Grussprint”. Nästan exakt lika många anmälda som senast i TV-Svängen, 80 ekipage ska köra de tre sträckorna där två dubblas.
Sent in med anmälan till Hässleholms MK:s kombinerade SSRC och DM-tävling efter att ha upptäckt att han leder 4WD-klassen, var TV-Svängs-vinnaren Fredrik Nilsson, SMK Hörby. Vem som tar plats till höger i GNM:s Ford Fiesta Rally2 är ännu oklart.
Mer Hässleholms MK och idag kunde äntligen klubbens starke man och allt i allo CG Wilke ta emot Riksidrottsförbundets ”Guldmärke” (Idrottens högsta utmärkelse). När utdelningen skedde i Uppsala i maj var CG förhindrad att närvara. Att redogöra för på vilka grunder han får utmärkelsen, känns faktiskt helt onödigt då hans insatser för sporten är extremt välkända. Motorbloggen gratulerar.
*