Wilson imponerad av Tidemand, ”VOC-såpan” fortsätter, noter eller ej hos ”klassikerna” och varför sviktar RS-åkarna?
M-Sport basen Malcolm Wilson blev imponerad över Pontus Tidemands premiär i WRC2 Fiestan. En tredje plats med minmalt med träning före starten i Portugal var mer än godkänt enligt Wilson.
– Jag var mycket imponerad av Pontus körning. Detta var hans första styrning i vår Ford Fiesta R5 och han genomförde debuten briljant.
– Pontus tog inga onödiga risker och lyckades genomföra hela rallyt med några mycket imponerande framsteg. Sen, när hans tredjeplats var hotad, satte han en helt sensationell tid på SS15, berömde Malcolm och fortsatte.
– Rally Portugal var en mycket väl genomförd tävling för Pontus, och jag ser verkligen fram emot att se vad han kan göra när han får mer erfarenhet med bilen.
Även Pontus själv var nöjd med att komma på pallen.
– Jag är jättenöjd med resultatet!
– Vi kom hit med målet att samla erfarenhet från tävlingen i sig och klara av debuten i R5:an, men det är klart att man alltid siktar mot toppen oavsett, menade Pontus.
– Började med att köra på säkerhet för att undvika risker och eftersom allt funkade bra kunde vi trycka på lite framåt slutet för att säkra tredjeplatsen.
– Nu är Sardiniens VM-rally i början av juni nästa mål och med EVEN Management och Tätab i ryggen ser det lovande ut, menar Pontus.
Efter Sardinien planeras ytterligare fyra-fem WRC2-starter.
*
Ändrad datum för Ramona Karlssons ”tjejkväll” på Ring Knutstorp, ny datum är den 6 maj klockan 18.30 meddelar Lars-Erik Olsson. Sista dag för anmälan hit är den 29 april på larserik.olsson@svalof.se eller 0721 787223.
*
Inte utan att man undrar när ”VOC-såpan” ska få ett slut? Utan att ta någons parti måste jag nog ändå skriva, ” nu får ni ge er ”. Gräv ner alla stridsyxor och fokusera på de ”riktiga” problemen i sporten istället för denna pajkastning. Observera och jag skriver det igen, jag tar ingens parti i frågan. Istället tror att jag företräder en majoritet av landets ”rallylovers” som bara vill se ett slut på den ”überinfekterade” striden.
Anledningen till mina rader att är att jag läste Gästboken på VOC Mekonomen Rally där ”General-Fransson” ansett sig tvungen att skriva ett inlägg. Han skriver då bland annat ” På mitt möte med Magnus Månsson, rallyutskottets ordförande förra måndagen klargjorde han att när VOC Mekonomen Rallys bilar tävlar i GrF så är det VOC Mekonomen Rallys gällande (sanktionerade) reglemente som gäller…
Under förra veckan låg jag på för att få förtydliganden. Jag bad honom dels bekräfta detta, dels förtydliga vilka av våra regler som inte gällde då en VOC Mekonomen bil tävlar i GrF. Nu har han ändrat sig helt och hållet. Så här skriver Månsson i mail: ”Jag hade fel, de ska tävla enligt Grupp F reglementet så klart (om de tävlar i Grupp F), det blir svar på båda dina frågor”
Vi är tillbaka på ruta ett. Våra bilar passar inte in i GrF – de avviker på flera punkter.”.
Fransson hävdar även att man från VOC:arnas håll gör allt för att komma tillrätta med problemen, ” Vi gör verkligen allt vi kan för att försöka lösa upp den här knuten. Mötet förra måndagen var påkallat av mig och vi betalade tom hyran för möteslokalen.”.
*
Tar mig även friheten att citera ett inlägg på Rallyklassikernas Gästbok från ”nypåstigna” klassikeråkaren Kjell Fransson från Vimmerby, grattis till ”Folkasegern” i Simrishamn förresten. Kjell gillar inte notförbudet som råder i Klassiska Rallycupen och från och med i år även i TINTER Classic Rally Cup och skriver: ”Vad gäller våra klenoder (läs bilar) så är det historiska, klassiska bilar som jag är den första att skriva under på att dom skall följa dom reglementen, regler som finns. Men nu till pudelns kärna.
Tävlingarna som vi åker är inte klassiska eller historiska. Det är 2014 års tävlingar! Eller hur?
Varför skall vi inte få använda hela kittet då??
Dom tävlingarna som det finns noter att tillgå tycker jag att det är självklart att man skall få använda det. Om man vill förstås.
Nu säger en del gamla gummor och gubbar att det där är inget för oss. Betänk att även jag är en gammal gubbe, (dom säger det i alla fall) Kan jag lära mig så är jag övertygad att alla kan?? Nåväl det kan finnas undantag. Men hur som helst så lovar jag att när ni provat en stund, och det börjar fungera så lyfter vi rallyåkandet till en ny dimension!
Dessutom så är det ett utmärkt redskap för att rädda oss från många timmar i garaget. Och det är väl i alla fall bra. Vi är ju rädda om våra bilar.”.
Till att börja med håller jag med Kjell in till minsta lilla bokstav, det är klart att man ska få använda noter om man vill, inte minst med tanke på återväxten. För de förare och kartläsare som är framtidens klassikeråkare har troligen knappast ens kört några onotade tävlingar och då blir det inte bara en tillbakagång i utvecklingen utan tror jag dessutom, en hög tröskel som kan innebära att man struntar i att åka ”klassisk rallybil”.
I TINTER CRC tyckte jag att vi hade ett bra system med extra poäng för förare som körde utan noter. Men påtryckningar att skippa noter gjorde att vi i höstas genomförde en enkel undersökning där man fick svara på ”noter eller onotat”. En majoritet av svaren visade att man ville köra onotat 2014. Till saken hör att det inte var några massor som svarade, runt femton-tjugo svar men konsekvensen blev ändå att ”majoritetens” önskan bifölls. Det som då kan irritera mig är att flera av de som med eftertryck svarade att det var självklart att köra utan noter, saknades nu i Simrishamn…
*
Vad är det som händer med RS-åkarna i Södra? När DM-premiären kördes i Hörby kom knappt femtio startande. Stortävlingen Lille-Mats Rallysprint har i dag runt nittio deltagare så där verkar intresset ändå vara stort. Men kollar man lite närmare i anmälningslistan är där bara lite mer än drygt trettio ”vanliga RS-åkare från Södra” anmälda. Resten är utlänningar plus andra som tycker det är häftigt med ”Lille-Mats”. Tittar man på nästa deltävling i RS-DM, Svedala MK:s Sturupsprinten den 28 april. Sista dag att anmäla är på söndag och än så länge är där gott om plats, bara sexton som är sugna på att betvinga Sturups sträva asfalt
Har frågat runt lite bland ”RS-folket” och den anledning till det sviktande intresset som de flesta tror på är enkel. Det är alldeles för många tävlingar i DM-serien. Vad är det ordspråket säger, ” sent ska syndaren vakna”…
fortsätt med gr h i så fall, e allt lite kul och enkelt utan noter 🙂
återväxten finns nog inte i historic/klassisk