VW:s WRC-bas, ”Jari-Matti var bäst”, Åhlin snabbast men ”försvann” i Karlstad, poängutrett i SSRC och även Sandell kör svart!

I en intervju på wrc.com efter Portugal sätter VW-bossen Jost Capito ner foten och täpper även till t….ten på alla som tvivlar på att Jari-Matti Latvala har någon framtid i i Polon.
Den bäste föraren i rallyt vann, säger Capito.
Söndagens ”middle stages” visade Jari-Mattis beslutsamhet och det knäckte Seb, där förstod han att han inte hade någon chans på seger. Jari-Matti visade verkligen hur stark han kan vara under press!
Frågor på detta?

*
BloggFredrikGissa om jag spärrade upp ögonen när jag imorse kollade resultatlistan för Rally Karlstad och upptäcker att Mats Jonsson/Johnny Johansson vann knappt före Patrik Åkerman/Lars Grip. Blir så klart nyfiken var Fredrik Åhlin tog vägen som hade ”spel mot ett mål” när jag under dagen följde live rapporteringen och inför sista sträckan ledde överlägset. Kollar längre ner i resultatlistan ingen Fredrik. Går över till brutet listan, med samma resultat ingen Fredrik där heller. Konsulterar en mer vaken kompis om det hela som ger mig klart besked.
Nej Fredrik körde utom tävlan eftersom han skrev egna noter, blev jag informerad om.
Men hallå, så här kan vi väl ändå inte ha det? Har absolut inga synpunkter på att Fredrik får köra utom tävlan, skriva egna noter och ta storrallyt som test inför Norska Mästerskapet. Stör mig inte heller att arrangören visar en hygglig sida och accepterar detta. Men inte ska väl R5-Fiestan köra mitt i tävlingen med startnummer precis som alla andra. Dessutom få tider i liverapporteringen där han visar sin överlägsenhet och sedan utan ett ord till förklaring, lyftas bort när slutresultatet presenteras. Självklart skulle Fredrik startat först och utan startnummer så att alla klart förstått att här kommer en som inte är med i den ”riktiga” tävlingen. Är det så konstigt att folk undrar vad rallyfolk håller på med?

*
BloggMatsNåväl nu vann alltså Mats (bilden och tack för dessa Lollo) för andra året i rad men hade inte Åkerman åkt av lite lätt på sträcka 6 hade det blivit ombytta roller. Ljusdals-Mitsubishin tog faktiskt fem av sex sträcksegrar men det saknades ändå 8,9 sekunder för att gå förbi Mats. Trea slutade Anders Lundin med WRC-Skoda Octavian, dock nästan minuten bak tätduon.

*
BloggJimmyBästa 2WD var Jimmy Olsson, Volvo 940, 14,5 sekunder före Ola Axelsson i en systerbil. En tredje ”syster” kördes av Kaj Banck som hade 1,3 sekund upp till silvret.

*
Krävs minst drivning på alla fyra för att rå på en Opel visade Tom Axelsson som tog Audi quattron till seger i Appendix K före Stefan Helins, Ascona. På tredje plats, norrmannen Øistein Solberg i en Ford Escort.

*
Det har varit lite frågor kring hur man räknade koefficienten i ”Rally över gränsen”, där tävlingen delades i två poängmässigt. Ingen av dessa kom då upp i det antal kilometer som krävs för att få ”Koff:4” även om rallyt totalt var runt sex mil. Fick även en fråga vilken koefficient som fanns i Midsommardansen där totallängden enligt roadbooken endast blev 37,920 kilometer, (40 är gränsen för Koff:4)? Skickade frågorna vidare till SSRC-gurun Mats Bergman som svarade, dessutom nästan med vändande post, ” De tre första tävlingarna var alla treor och är så i poänglistan som 
publicerades idag. Men den är fel vad gäller Ljungby som enligt roadbook landar på det mått du skriver. Så listan kommer att revideras till koeff tre även där.  Ha det så bra. 
Vänliga hälsningar Mats B”.
Då var detta utrett!

*
Redogjorde lite kort för Midsommardansen i Ljungby redan igår där Stoffe Nilsson/Jesper Johansson tog första SSRC-segern med ”nya” Subarun detta runt minuten före Åke Jacobssons WRC-Focus. På tredje plats slutade Robin Adolfsson, fyra Ingvar Andersson och femma Urban Stacke. Hör jag applåder, visslingar och rop eller? Den uppmärksamme minns säkert att detta var exakt enligt mitt tips i fredags, som sagt applåder?

*
I 2WD var det Mattis Olsson som vann före Thomas Grönberg och så dagens stora överraskning, Ryds Jörgen Olsson som trea. För dagen med Mattias Bengtsson i högerstolen i den vita 240:an . Vet inte riktigt vad Jörgen mutat spänstfenomenet ”Benke” med, då tävlingen krockade med Ringsjön Runt? Vad jag förstått vore en start där för honom näst intill helig, eller…
Lika stor överraskning svarade min klubbkompis Pontus Berglund med ”infödde” kartläsaren Tim Hammarström för när man skrällde med en åttonde plats av de 25 som kom i mål i A2WD. Pontus sitter dessutom inte i klassens värstingbil utan det är som vanligt, handlar mer om det som finns mellan ratt och ryggstöd…

*
Tuffaste fajten var annars i A-förarnas VOC-klass där segermaskinen Tom Kristensson, SMK Hörby och Osbys Kim Nilsson med reparerad 940 hade huvudrollen. I mål skilde en enda tiondels sekund i Toms favör, mycket jämnare än så kan det knappast bli.


Efter ”fyra” deltävlingar ser toppen av prispottlistan i SSRC ut så här.
1. Tom Kristensson Volvo 337 p.
2. Jonathan Johannesson VW 314 p.
3. Carl Ryke VW 312 p.
4. Keith Wennberg Volvo 310p.
5. Hampus Larsson Toyota 309p.
Längre ner i listan men definitivt inte avhängda finns Stoffe Nilsson och Grupp E-åkaren Thobias Svensson på delad 17:e plats och 247 poäng. Grejen är att båda två har redan sin ”0” medan alla framför i listan måste plocka bort poäng från en tävling.

*
BMW M3 var det som gällde när det i lördags kördes ”Midtfyns Rally Sprint” och då i synnerhet den grå som rattas av Johnny Pedersen. Den var runt åtta sekunder snabbare än Svedalas Mats Lundahl som slutade tvåa. På tredje plats, även där en M3:a körd av Kenneth Petersen, dock nästan halvminuten efter Pedersen.

*
”14th Historic Acropolis Rally” blev en stor svensk framgång där regerande Europa Mästaren Mats Myrsell vann och med Mr Tractive” Anders Johnsen på andra plats, båda kör Porsche.

*
En rallytragedi inträffade i helgens deltävling i det estniska mästerskapet ”Neste Oil Harju Rally”. Unge hemmaföraren Sander Sepp tappade kontrollen över sin Renault Clio på den nionde sträckan och åkte rätt ut bland publiken. Bilen träffade och dödade en 41-årig rallyförare som brutit och stod vid sidan av vägen. Även hans 25-åriga mekaniker och dennes flickvän träffades bilen och omkom även de. Både Sepp och hans co-driver skadades och togs till sjukhus men parets skador är inte av allvarligare art.

*
I helgens DTM-weekend körde Mattias Ekström in som 3:a respektive 2:a. Britten Jamie Green vann båda tävlingarna.

*
BloggOlaHässleholms-pågen Ola Nilsson lyckades inte få till en fullträff när han gjorde comeback på hemmaplan i Anderstorp. Ola skriver själv på Facebook,” Igår slutade vi på P11 efter fel strategibeslut, och efter hård fajt om P1/P2/P3 med Haglöf/Wallenberg & Sandström/Karlsson idag slutade vi på P6 efter ett sandfållebesök av mig 2 varv från mål.. Farten var riktigt, riktigt bra och det var ett måste att försöka ta sig förbi!
Stort tack till Thomas Karlsson och Mtech gänget för ett toppenjobb, nästa gång är vi högre upp.. Självklart stort tack även till mina supportande sponsorer!”.

*
BlogglidnbergDå gick det bättre för Mattias Lindberg i V8 Thunder Cars som summerar så här. ”Bra med poäng och nu siktar vi framåt mot första segern på Mantorp om 3 veckor tack till Memphis Racing och mina sköna mekaniker som har fixat en bra bil till mig hela helgen! Och såklart mina sponsorer som gör detta möjligt!”.

*
BloggSandellJust nu pågår kvalen för fullt i Global RallyX borta i Fort Lauderdale. Patrik Sandell hänger på det grå och svarta sin nya Fiesta.

*
BloggopelI lördags var det Power Meet i Hässleholm med efterföljande cruising på kvällen. Alerte Andreas Nilsson hittade guldkornen på Hässleholms gator, ”En Opel gör aldrig bort sig, oavsett situation…
Keep up the good work!
Mvh
Andreas Nilsson/Hässleholms MK”.
Så sant så sant Andreas, göra bort sig finns inte i en Opels ordförråd…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *