VW WRC-klara till 2019, Mads tror däckvalet avgör, SBF skriver om RU-turerna, 195 till Lima och Marcus saknar Opel!
Inget har ändrats, Volkswagen fortsätter med befintligt program i WRC fram till åtminstone 2019. Detta stod klart när den nya styrelsen för den tyska biljätten beslöt att fullfölja den ambitiösa och minst sagt framgångsrika rallysatsningen. Utsläppsskandalen med VW som huvudrollsinnehavare trodde pessimisterna kom att innebära att pengar behövde sparas och WRC-satsningen då skulle få stryka på foten. Redan i höstas fick dock Jost Capito tummen upp för fortsatt WRC-tävlande, men med uppmaningen att återkomma till våren för ett framtidssnack. Nu är det färdigsnackat och Jurgen Stockman, i styrelsen förklarar för Autocar.
– WRC är vår sport. Vi har åstadkommit otroliga saker på kort tid vilket motiverar hela företaget och visar vad man kan åstadkomma när man jobbar tillsammans.
Stockman påpekar också hur mycke god PR Volkswagen får genom rallytävlandet, han jämförde bland annat med ”vänner” på Facebook där Ogier, Latvala och Mikkelsen har totalt 7,5 miljoner ihop. Som jämförelse nämner han Tysklands största och populäraste fotbollsklubb Bayern Munchen med knappt hälften så många följare. Att rally genomsyrar VW är mycket positivt enigt styrelsen och den känslan är nu garanterad till minst 2019.
*
Ingen tvekan utan att Mads Östberg och Ola Fløene tar position som ”Top Dogs” i Las Palmas inför helgens ERC-premiär. Vid ankomsten hyllades den norska duon som trots ovana vid både bil och tävling måste betraktas som favoriter i Rally Islas Canarias El Corte Inglés. Tyvärr visar sig inte svenskarnas favoritresmål från sin allra bästa sida, måttliga temperaturer runt 17 grader och på fredag väntas det dra in mer regn, precis som idag under reccen.
– Mycket regn, dålig sikt och stor variation i temperatur från dalarna till toppen av bergen, berättar Mads och konstaterar.
– Däckvalet kommer att bli en utmaning…
*
I mina ögon är regerande ERC-mästaren Kajetan ”Kajto” Kajetanowicz den som har störst chans att utmana Mads och Ola, båda i R5-Fiesta. Kajto har dock ett handikapp, det är länge sedan han sist satt i en rallybil så en viss rattrost lär förekomma. Vad gäller asfaltrally är det ännu värre, nästan 200 dagar sedan han senast körde på ”tarmac” och då i tjeckiska Barum Czech Rally Zlín i augusti.
Tävlingssuget finns dock hos polacken som ser framemot att försvara ERC-titeln.
– Vi tar oss an detta med oförändrade förutsättningar mot 2015 och ser fram emot helgen!
*
I går kom detta på SBF:s hemsida ”Officiellt från Förbundsstyrelsen” och detta med en förklaring till vad som händer i Rallyutskottet. Inga nyheter för er som läst Motorbloggen mer än att meddelandet har en skarpare formulering än min i bloggen. Här skriver SBF ” Redan efter några månader konstaterar förbundsstyrelsen att samarbetet och förtroendet i det nya utskottet inte fungerar. Ordförande Lars Servin har med omedelbar verkan avsagt sig uppdraget p.g.a interna samarbetssvårigheter inom utskottet. Förbundsstyrelsen har beslutat entlediga ledamöterna Jörgen Joons och Torbjörn Knutsson.”.
För mig är tolkningen att Joons och Knutssons agerande i utskottet är huvudorsaken till att det uppstod ”samarbetssvårigheter” som ledde till att ordförande Servin lämnade sitt uppdrag för snart två veckor sedan. Men riktigt vad som hänt är där väl inte mer än utskottet själva som vet.
Idag består Rallyutskottet av Urban Wahlberg och Daniel Nyman (teknik) som tillsvidare ska leda det fortsatta utskottsarbetet tillsammans med ledamöter Johan Garli, Ida Lidebjer och Håkan Johansson (adj). I meddelandet berättar man även att ”Styrelsen och valberedningen har igångsatt arbetet att hitta nya kandidater till uppdragen i rallyutskottet.”.
Det dröjde inte heller länge förrän kommentarerna började trilla in på Facebook och som vanligt, mest ”halvkvädna visor” där olika konspirationsteorier frodas. Efter att ha plöjt igenom lite av ”kommentarsfälten” är det ingen vild gissning att ”pajbagarna” får mycket att göra framöver. När man dessutom drar paralleller mellan Rallyutskottets problem och FIFA-skandalen med mutor och annat skit, då skjuter man inte bara över målet utan missar hela lagårdsväggen…
*
Det blev till slut 195 ekipage som ska ta sig an Limas klassiker ”LBC-Ruschen” på lördag där det bjuds på fem sträckor. I 4WD förväntas en tuff fajt mellan främst Mats Jonsson, Forshaga MC, Martin Berglund, SMK Gävle och Jari Saarinen, MSK Kvarnvingarna. Som outsider får man se Johan Kristoffersson (bilden) som verkligen gjort bra ifrån sig med EVEN Managements Skoda Super 2000.
Bland förarna som bara har drivning på två av hjulen måste Pelle Willén räknas som favorit. Strängnäsåkaren vill säkert revanscherna sig för den tråkiga avåkningen i Östersund. Med totalseger förra helgen kommer Daniel Röjsel fylld av självförtroende, blir tuff att slå kan jag tänka. Hemmahoppet står till Andreas Levin, kan aldrig räknas bort.
Ur skånsk synvinkel är det bara SMK Hörbys Christian Gustavsson som återvänder till hemtrakterna med sin vassa Golf ”etta” och Kristianstads Hampus Larsson i Grupp E med den blå Toyotan.
*
Tom Kristensson och Timmy Berntsson har nu summerat sitt livs första tävling i en framhjulsdriven bil, Saarland Pfalz Rallye. ”Vi har fått uppleva så himla mycket under denna tävling att man har lite svårt att ta in allt. Bl a Skriva noter i full snöstorm på oplogade vägar till en ”asfalttävling”. Att köra på olika däck vid olika underlag och i med det lära sig vilka däck som är bäst. Ta väldigt viktiga och avgörande beslut i skarpt läge.
Min orutin gjorde dock att vi tappade väldigt mycket då jag valde att fortsätta köra på vinterdäck fast det slutat snöa. Tiden springer snabbt när däcken blir överhettade och bilen slutar styra och man blir osäker vid inbromsningarna. Men vem vet, vi sparade kanske en punktering eller en avåkning tack vare detta? Oavsett så är jag supernöjd med vår insats och vår tredjeplats under denna mycket svåra utmaning och jag har kanon erfarenheter med mig till nästa tävling som är den 15-16/04. ADAC Hessen-Rallye i Vogelsberg. Då tar vi nya tag och gör en ny urladdning. Jag ska försöka lägga ut lite incar material så fort det går när jag får tillgång till det. Har inte sett bilen sedan den var på teknisk kontroll (Allt gick bra) så jag har inte minneskortet än. Det är väl ganska många som är sugna på den och det är jag med! Jätte kul att så många följer oss och vi tackar för alla gratulationer!”.
*
I går skrev jag att Simon Larsson från Bjärred är klar för tyska Audi Cupen och så klart undrar man vad snabba Mikaela Åhlin-Kottulinsky som körde här i fjor har för planer. Till Värmlands Folkblad förklarar Hammarötjejen lite kryptiskt.
– Det är 20 permanenta platser så det finns fortfarande sex platser kvar att presentera.
Hon väljer att hänvisa till längre fram i månaden då hon ska berätta hur 2016 kommer att se ut. Redan innan jul avslöjade hon att siktet var på serien GT Masters och eventuellt även Audi. Snart får vi besked.
*
Nyheten igår att en blekingebo anmält Rally Sweden till ARN med återbetalningskrav för summan av tre rallypass sedan den historiska delen ställts in har gett återkoppling. ”Är för Rally i alla väder och väderstreck, men tycker denna anmälan till ARN är bra, då kan Rally Sweden få ett kvitto på hur man skall ställa sig i framtiden till dylika frågor utan att tas på sängen, hoppas bara Rally Sweden har en bra jurist som kan överklaga ett eventuellt ”Negativt” beslut på ett juridiskt bärande sätt.”.
För mig är det fortfarande självklart att arrangören gjort rätt som inte vill betala tillbaka något, huvudtävlingen genomfördes trots allt som planerat. Men frågan blir intressantare om det nu hade gått käpprätt åt h-e med vädret och hela Rally Sweden ställts in. Vad hade hänt då med alla tusentals rallypass som plötsligt blivit helt värdelösa? Hur skulle den saken hanterats…
*
Avslutar med en klok betraktelse från nuvarande Mitsubishiåkaren Marcus Theorin på Facebook.
– Opel onsdag, saknar faktiskt den korta Opel karriären vi hade!
Vad säger ordspråket, man saknar inte kon förrän stallet är tomt…